עורך "המודיע": "אם הייתי חילוני הייתי בפאניקה"

יצחק טננבוים תוקף בריאיון ל"גלובס" את התקשורת: "חרדי לא מכבד אישה? זה לתקוע לנו סכין בלב" ■ על ההפרדה באוטובוסים: "השיטה הזו עובדת כבר 20 שנה" ■ "אם מישהו יירק אצלנו על ילדה - הוא יקבל פליק בראש"

"גם אם אראה אישה חילונית ביותר שלבושה חשוף טובעת בנהר, אני אהיה חייב לרוץ ולהציל אותה. זו חובתנו להציל כל נפש מישראל בכל מצב שהוא. אלה שתוקפים אותנו בתקשורת - אולי מנסים לסגור איתנו חשבון פוליטי, ובכל מקרה לא מבינים אותנו. אם הייתם נולד היכן שאני נולדתי, הייתם רואים את הדברים אחרת". כך אומר יצחק מתתיהו טננבוים, עורך משותף בעיתון "המודיע", בראיון מיוחד ל"גלובס".

טננבוים, 63, מבקש בעיקר דבר אחד מהציבור החילוני, שנזעק בימים האחרונים בשל האירועים האחרונים שמייצגים את תופעת הדרת הנשים בחברה החרדית. "אל תשנאו אותנו", הוא מפציר. "אנחנו חיים באותה המדינה, וכולנו אחים בדם - כפי שהיינו בזמן שהמצרים תקפו אותנו במלחמת ששת הימים".

טננבוים, החבר במועצת העיתונות, לא מונה עצמו עם קומץ הקיצונים שתועדו בחדשות ערוץ 2 תוקפים ילדה בת 7 בדרכה לבית הספר בעיר בית שמש, או על אלה שתקפו צוות עיתונאים וכתבים היום באותה העיר. הוא נולד במאה שערים ומתגורר עד היום בירושלים (מחוץ לשכונה), שירת בצבא (בחיל המודיעין), ועושה מילואים כבר מעל ל-19 שנה.

אולם, בתור מי שבילה את מרבית שנותיו בתקשורת, טננבוים לא חוסך ביקורת מהתנהלותה של זו בסיקור האחרונים האחרונים: "יהודי חרדי לא יכול לצאת היום לרחוב - אני אומר זאת עם דמעות בעיניים וכאב בלב. הביקורת הולידה שנאה, מסיתה להכפשות נוראיות, ואני לא רוצה לעשות הקבלה לאירועים מוקדמים יותר בתולדות העם היהודי".

"אם התקשורת תמשיך להסית בצורה הזו, לא ירחק היום בו חילוני ירים M-16 ויירה בחרדי - אני לא יופתע", הוא מזהיר.

- ובכל זאת, למה אישה צריכה לשבת מאחור באוטובוס?

טננבוים: "השיטה הזו עובדת כבר 20 שנה במעטי-מעט של קווים, מתוך הסכמה הדדית בקרב הציבור החרדי. הצענו בזמנו ל'אגד' להגביר את תדירות הקווים בשכונות חרדיות לנוכח הצפיפות ונעננו בשלילה - אז הגענו לפיתרון אחר: הפרדה בין הנשים לגברים, כדי שלא תהיה צפיפות. אני לא צריך להילחץ אל שדיה של אישה זרה באוטובוס".

"אישה היא מלכה. אם הבית"

- אז למה הציבור החילוני מזדעק לנוכח התופעה?

"כי ההצגה שלנו בתקשורת הפוכה מהאמת, וזה מפחיד. אני בעל לאישה, אב לבנות, וכן אב לבנים שנשאו נשים. אף אחד בציבור החרדי לא מתייחס להדרת הנשים כפי שמציגים אותה בתקשורת. התופעה הזו היא לטובת כבודה של האישה, כדי שלא אלחץ אל גופה באוטובוס, כי אז אני פוגע בה".

טננבוים מצטט בשלב זה את חז"ל, שהתייחסו ליחסו של הגבר אל האישה, והבהירו כי הוא "מהדרה - יותר מגופו". "הדרת נשים נועדה להידור הנשים", הוא מבקש להבהיר. "מלשון 'הדר', ולא מלשון 'הדרה'. אישה היא הדבר הכי מכובד שיש. היא מלכה, היא אם הבית".

- אתה חושב שהתקשורת פגעה בציבור החרדי בסיקורה?

"כן. הפגיעה בנו היא חמורה לאין שיעור. גורמים לציבור החרדי להיראות כמי שלא מכבד את הנשים שבקרבו. זה קורה כיוון שהתקשורת פשוט לא מכירה. להגיד ליהודי חרדי שהוא לא מכבד אישה - זה כמו לתקוע לו חרב בלב".

"אנחנו לא עובדים? שקר מוחלט"

טננבוים לא מתכחש לעובדה שחלק מהסיקור הלא אובייקטיבי, לטענתו, על הציבור החרדי, נובע (בין היתר) גם בגלל הניכור המתמשך בין שתי האוכלוסיות. הפערים התרבותיים והתפיסתיים ההולכים וגדלים, גם לדעתו, מדאיגים. אולם, טננבוים מתעקש להציג ציבור חרדי אחר - שונה מעט מזה שמכיר החילוני המצוי.

"מדינה יהודית חייבת להיות גם עם מגזר חרדי. החרדים אוכלים את החילונים? באמת? אולי זה דווקא להיפך? צריך לחפש את האמת שבאמצע. הציבור החרדי משלם מע"מ, שמהווה 40% מהכנסות המדינה ממסים ישירים ועקיפים. הטענה שאנחנו לא עובדים? היא פשוט שקט מוחלט. אין דבר כזה".

- אז איך נוצרת התחושה שהציבור החילוני מממן את החרדים?

"כי אלה שחיים פה, לא יכולים להשתכר בכבוד ובשכר ראוי. אני, עם כל התארים שיש לי, לא הצלחתי להתברג לשום מקום עבודה ממלכתי. למה? כי מדירים את החרדים. האם אני יכול להתקבל למקום עבודה חילוני? מה פתאום.

"אז מי מחרים את מי? מי מדיר את את מי? תראה לי חרדי אחד שעובד בקול ישראל. שיגיש תה, למה לא? תן לו, זה שירות ממלכתי. יש הדרה יותר גדולה מאשר של הציבור החרדי בשירות הציבורי והממלכתי? אני שווה פחות מערבי בטולכרם?".

טננבוים מוסיף: "אם הייתי חילוני, הייתי נכנס לפאניקה - כי לפי מהלך העניינים, הציבור החרדי יכפיל את גודלו בקרוב. ומי שרואה בזאת חיסול מדינת היהודים, הוא בבעיה גדולה".

"אנחנו אנשים הגונים יותר מכם"

- מה יש לך לומר על חרדים שיורקים על ילדה בת 7?

במקרה הזה, נחרץ: "אם מישהו יימצא יורק על ילדה בת 7 בשכונה שלי - גם אם היא חילונית - מישהו כבר ייתן לו פליק פרצוף עד שישכח איך קוראים לו. בכל חברה יש שוליים וככל שהחברה יותר גדולה, כך השוליים יותר גדולים. התקשורת טועה בכך שהיא לוקחת ציבור קטן ושולי בחברה החרדית ועושה ממנו אייטם - זו גורם לכך שאותו בודד מטונף הופך להיות קדוש מעונה. אתם רוצים למגר את התופעה? הניחו לה לעמוד בצד".

טננבוים גם לא חוסך ביקורת מהציבור החילוני, ומאירועים אחרים - פרט לאירועי הדרת הנשים - שעלו לסדר היום בתקופה האחרונה: "אני לא חושב שהציבור החילוני יכול להתהדר במוסריות שלו כלפי נשים, כאשר יש לו נשיא אנס ושרים שנשפטו על אונס או קרוב לכך. תשפטו את עצמכם קודם".

"היהדות החרדית היא הרבה יותר מוסרית וערכית מזו החילונית - והיינו חוסכים שנים בבתי הסוהר עם אורח החיים שלנו היה מאומץ. אנחנו אנשים הגונים יותר, צ'קים שלנו מתקבלים הרבה יותר מהר בכל מקום".

- מה לגבי השלטים שקוראים לנשים לסור למדרכה אחרת?

"אני גר בירושלים, וזה לא קורה באף שכונה כאן. אין כאלה מודעות. אם יש כאלה שלטים - אז זה רק בקרבת בתי כנסת, כי בשבילנו להידחק לעבר אישה, זה פוגע בה. זה לא לכבודה".