לאומי פרטנרס שוקלת למכור מניות פרטנר

לאומי, שליווה את רכישת השליטה בחברת הסלולר והצטרף אליה כמשקיע, מופסד נכון להיום כ-80 מ' ש' על השקעתו ■ לאומי פרטנרס: "מכירה אינה עומדת על הפרק"

האם בנק ההשקעות לאומי פרטנרס מקבוצת לאומי יצטרף לאילן בן דב, וימכור גם הוא החזקות בחברת הסלולר פרטנר ? אתמול דיווחה סקיילקס, שבשליטת בן-דב, על כוונתה למכור לשותף אסטרטגי נתח ממניות השליטה בפרטנר שהיא מחזיקה, תוך שימור גרעין השליטה בידיה, במחיר הגבוה משמעותית ממחיר השוק של פרטנר. על רקע הודעת סקיילקס, זינקה היום מניית פרטנר בכ-5% במהלך המסחר, ומניית סקיילקס עלתה בשיעור דומה.

דירקטוריון החברה, דיווחה סקיילקס , החליט להתקשר עם בנק השקעות בינלאומי, על מנת שזה ינהל עבורו את התהליך. ל"גלובס" נודע כי לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי, עשוי להצטרף למכירה ולממש חלק מהחזקותיו, העומדות כיום על כ-5% מפרטנר. מלאומי פרטנרס נמסר בתגובה, כי מכירה כזו אינה עומדת על הפרק.

סקיילקס מחזיקה ב-44.54% מפרטנר, ששווי השוק הנוכחי שלה בנאסד"ק ובתל אביב הוא 1.34 מיליארד דולר (5.12 מיליארד שקל). בן-דב רכש את השליטה בפרטנר בסוף שנת 2009. לאומי, שליווה את בן-דב בעסקה וסייע לו בהשגת המימון, הצטרף להשקעה בחברת הסלולר, כשלאומי פרטנרס רכש מבן-דב כ-5% ממניות פרטנר, ושילם כ-515 מיליון שקל תמורתן.

נחתכה 50% מתחילת השנה

בתחילה היה נראה שבן-דב והבנק עשו עסקה מצוינת: מניית פרטנר עלתה והרוכשים רשמו רווחי עתק "על הנייר". אולם בשנה האחרונה ירדה המניה בחדות, על רקע מצב השוק, השפעות הרגולציה על שוק הסלולר המקומי והחשש מתחרות עתידית. מתחילת שנת 2011 נחתכה מניית החברה ב-50%.

כתוצאה מכך מופסד לאומי פרטנרס, ששווי החזקותיו בפרטנר עומד כיום על 256 מיליון שקל, סכום של כ-80 מיליון שקל "על הנייר" בגין השקעה זו (לאחר דיבידנדים שקיבל). בראיון שפורסם ב-G בשבוע שעבר התייחס זאב נהרי, לשעבר המשנה למנכ"לית בנק לאומי, לעסקת פרטנר.

לדבריו, לא מדובר בעסקה כושלת: "רצינו להיות בתחום התקשורת, וכאשר עשינו את ההערכות לגבי הרכישה הבאנו בחשבון את הרגולציה. יכול להיות שלא הבאנו בחשבון את העוצמה ואת המהירות שבהן תשפיע הרגולציה על רווחי החברות, אך אין פער גדול בין ההערכה המקורית שלנו למצב כרגע. המניה ירדה, אבל כל השוק ירד חזק", אמר נהרי.

היחסים העסקיים בין בן-דב ללאומי פרטנרס המשיכו גם לאחר רכישת פרטנר. בן-דב לא שכח את העזרה של לאומי פרטנרס ברכישה, ובתחילת 2010, כשחברת סאני שבשליטתו הנפיקה שלוש סדרות אג"ח בהיקף של כ-320 מיליון שקל, לאומי פרטנרס שימש כחתם בהנפקה, לצד כלל חיתום.

ההנפקה בוצעה אז תוך שיעבוד מניות סקיילקס שברשות סאני. בן-דב מחזיק ב-70.1% מסאני, ששולטת (78.7%) בסקיילקס, בעלת השליטה בפרטנר.

פרטנר מנוהלת כיום על-ידי חיים רומנו, שהחליף לפני כמה חודשים את יעקב גלברד. בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2011 עלו הכנסות החברה ב-10.1% ל-5.4 מיליארד שקל, בין היתר בשל רכישת 012 סמייל. לעומת זאת, הרווח הנקי של פרטנר ירד ב-32.8% ל-631 מיליון שקל.

22
 22