"הבנק האירופי יפעל כאשר תתקיים מצוקה כלכלית קיצונית"

סטיפן קינג, הכלכלן הראשי של בנק HSBC, לא אופטימי באשר לכיוון של כלכלת העולם ■ "אם גם גרמניה תיכנס למיתון, הבנק האירופי המרכזי ישתכנע לרכוש אג"ח"

"שמו של הספר החדש שלי הוא 'אובדן שליטה' ואני ממליץ עליו בחום. אתם יכולים לקנות אותו באמזון, רק שימו לב: ישנו סרט פורנו עם אותו שם, אז תיזהרו", כך אמר סטיפן קינג, הכלכלן הראשי של HSBC, אחד מתאגידי הפיננסים הגדולים בעולם, בפאנל המרכזי על המשבר באירופה בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" שהתקיים לאחרונה. חוש ההומור המפותח והמאוד "אנגלי" של אחד האנשים המשפיעים ביותר על ניהול הנכסים הפיננסיים בעולם, ממש לא בא לידי ביטוי בפרוגנוזה שלו על כלכלת המערב. בראיון מיוחד ל"גלובס", מציג קינג תמונה קודרת שכל איש פיננסים חייב להביא אותה בחשבון.

- כמה אנחנו רחוקים מהתפרקות גוש האירו?

"האירו ישרוד, אבל חייבים לבצע כמה שינויים כדי שהוא יתחיל באמת להתייצב. הדבר הראשון הוא שהבנק האירופי המרכזי (ECB) יתחיל לקנות מגוון רחב של אג"ח, לרבות אג''ח ממשלתיות. הדבר השני הוא למצוא דרך לבצע את האיחוד הפיסקלי המדובר כל-כך, והדבר השלישי הוא לטפל בחוסר האיזונים בתוך גוש האירו, לרבות בחשבון השוטף, כשלגרמניה יש יתרה גדולה ולאחרים יש גירעונות גדולים בחשבון השוטף".

- מה הכי דחוף?

"בטווח הקצר הכי דחופה פעולה מצד ה-ECB, אבל כדי לשכנע את ה-ECB לפעול בדרך הזו, המצב הכלכלי של גוש האירו צריך להפוך ליותר קיצוני. כרגע ישנו העדר צמיחה בפריפריה המורכבת ממדינות שאינן תחרותיות מספיק, אבל גרמניה עצמה נעה בכיוון של מיתון ואחת הסיבות היא שהייצוא נחלש. קרי, גם גרמניה תהיה בצרות ב-2012. כשזה יקרה, הסיכון הוא שהצמיחה תהיה מאוד נמוכה בכל רחבי גוש האירו. האינפלציה תהיה נמוכה מדי, וזה יספק ל-ECB תירוץ קונבנציונלי לנקוט מדיניות לא-קונבנציונלית. כרגע ה-ECB מסתכן בכך שיאשימו אותו שהוא פשוט עוזר לאיטלקים ולספרדים".

- נשיא ה-ECB, מריו דראגי, כבר אמר שלא ירכוש אג''ח.

"קשה לסבול מצב שבו ה-ECB נתפס כמי שרוכש אג"ח כדי לעזור למדינות מסוימות. עם זאת, אם ה-ECB קונה אג"ח כדרך היחידה להשיג צמיחה ולא גורם אינפלציה, אז זה יהיה קצת יותר קל. קרי, המצב הכלכלי בגוש האירו צריך להידרדר במידה מספקת כדי של-ECB לא תהיה אופציה אחרת חוץ מאשר רכישת אג"ח".

- ואז, אולי, זה יהיה מאוחר מדי?

"ההאשמה הזאת כבר הוטחה בבנק המרכזי של ארה"ב ב-2009 במשבר הסאב-פריים. רק אחרי שליהמן ברדרס קרס, הפד הרחיב סוף-סוף את המאזן שלו ורכש מגוון רחב של נכסים שבנסיבות נורמליות בנק מרכזי לעולם לא היה בוחר לרכוש. חייבת להתקיים מצוקה כלכלית קיצונית, וזה המצב שבו מצאה ארה"ב את עצמה ב-2009, וכעת גם גוש האירו".

- מה היית רוצה לראות בתחום הפיסקלי?

"הקמת מועדון פיסקלי שהחברות בו ייהנו מריבונות פיסקלית לאומית. אם הן יסתבכו ולא יוכלו לגייס בשוקי ההון, הן יוכלו לקבל חבילת הצלה. אבל הסנקציה למדינה שזקוקה לחבילת הצלה תהיה אובדן מוחלט של הריבונות הפיסקלית שלה: למעשה, המדינה תנוהל בידי בריסל. זה יספק תמריץ חזק מאוד למדינות בנסיבות נורמליות לצבור גירעונות קטנים בהרבה".

- בשביל זה אתה זקוק לכסף, והרבה, בעיקר מהמדינות הגדולות כמו צרפת, שהיא בדרך לאובדן דירוג אשראי.

"יש חוסר ודאות לגבי עתיד האירו עצמו. אם מאמצים את הדעה שהאירו יתפרק והמדינות ישובו למטבעות נפרדים, אז שווי המרכיב הגרמני של האירו יעלה באופן דרמטי ושוויים של כל המרכיבים האחרים יירד באופן דרמטי. זה כבר משתקף במרווחי האג"ח של איטליה, לדוגמא. ההפסדים באג"ח האיטלקיות הריבוניות גרמו הפסדים לבנקים צרפתיים, והם עשויים לגרום לכך שממשלת צרפת תצטרך להציל את הבנקים. אם זה יקרה, לא יעבור זמן רב לפני שיתעוררו חששות לגבי מצבה הפיננסי של צרפת. אם זה נכון, אז אפשר להתחיל לדאוג לגבי עידן פוסט-האירו הפוטנציאלי. אני לא אומר שאף אחד מהתרחישים הללו עומד לקרות, אבל אלה הם החששות שאנשים מנסים לבטא".

דרוש תכנון לטווח ארוך

קינג מוסיף, כי "אם יהיה מיתון נוסף בשנה הבאה, המצב הפיסקלי שוב ייראה פגיע למדי. אם יש משימה אדירה לא רק לגוש האירו, אלא גם לארה"ב ולבריטניה, הרי היא לנסות ולשכנע את המשקיעים שיש תוכניות פיסקליות ארוכות טווח. אנחנו מדברים בייחוד על צרפת, אבל המציאות היא שבמרבית המדינות יש סימן שאלה לגבי מידת קיימותן של התוכניות הפיסקליות הנוכחיות".

- לפי ספרך החדש, הסוגיה המרכזית היא איך משיגים צמיחה. זו הדרך להפחית את הגירעון והחוב שנמדדים במונחי תוצר?

"החדשות הטובות לגבי צעדי המדיניות שננקטו בשנתיים-שלוש האחרונות הן שככל הנראה נמנע שפל גדול. החדשות הרעות הן ששיעורי הצמיחה שהיו בעבר, לא יחזרו. לכן, השאלה הגדולה מבחינת החברה באופן כללי היא: כיצד נחיה בהתאם לאמצעים המצומצמים שלנו? איך נחלק את הנטל בתנאי צמיחה נמוכים מאוד? זו תהיה שגיאה להניח שניתן פשוט לנופף במטה קסם ולהחזיר את הכלכלות למצב שבו הן היו לפני פרוץ המשבר".

- בד בבד אסור לשכוח שיש מחנק אשראי, בעיקר באירופה, שלא ממש מסייע. אתה שותף לעמדה שלפחות חלק מהבנקים האירופיים יולאמו?

"קיים קונפליקט בלתי-נמנע בין הכמיהה ליציבות פיננסית בטווח הארוך לבין הרצון לנסות ולהשיב את מערכת האשראי לתפקוד בטווח הקצר. קרי, אם אתה דורש שהבנקים יגדילו את החזקות ההון שלהם, זה טבעי שהם יקטינו את ההלוואות שהם מעניקים. כך נקלעים לסוג של מלכודת. בשלב הזה לא ברור מה יקרה".

מכשולים גדולים גם בארה"ב

- נעבור לארה''ב. מה יקרה לכלכלה האמריקנית? יש שם סימני התאוששות.

"השאלה הגדולה היא האם ההתאוששות מתרחשת בקצב מספיק מהיר. היו לנו סימנים דומים לקראת סוף 2010, אך התברר שהם לא היו בני-קיימא. החששות כרגע הם שחלק מהצמיחה במחצית השנייה נבע מתמריץ זמני בצורת מדיניות פיסקלית שלא תימשך בהכרח עד סוף 2012, וכמובן, שאם גוש האירו עצמו מידרדר, ארה"ב תהיה פגיעה באופן ישיר באמצעות הערוץ המסחרי או הפיננסי. עם זאת, בעוד גוש האירו נמצא תחת איום של מיתון, קרוב לוודאי שארה"ב תוכל להימנע מגורל כזה. אך ארה"ב צריכה עדיין לגבור על מכשולים גדולים למדי, בייחוד כי עדיין לא ברור כיצד היא תתמודד עם המצב הפיסקלי שלה".

- מה לגבי השווקים המתעוררים? אתה אופטימי יותר?

"החשש החדש הוא היעדר צמיחה ולא התפרצות של אינפלציה, כפי שהיה מוקדם יותר השנה. הקשרים המסחריים והפיננסיים הופכים את השווקים המתעוררים לפגיעים יותר. יש חששות עמוקים לגבי סין. לדעתי, הם מוגזמים ויש שם שמחה לאיד מוקדמת. עם זאת, למדנו במשבר הקודם שאיתנותה של סין איננה מספקת בידוד מוחלט לחלקים אחרים בעולם המתעורר. לכן, החשש שלי אינו באשר לסין עצמה, אלא באשר לשאר העולם המתעורר".