"קשה לייצר חדשנות כשמכוונים לרכישה - צריך לגייס כסף"

תאגיד BMS הוותיק מארה"ב פועל בישראל מאחורי הקלעים כבר כמה שנים, וכעת הוא מתכוון להגביר את הקצב, בעקבות השקת תרופה חדשנית למלנומה

מבין חברות הפארמה הגדולות והוותיקות, בריסטול מיירס סקוויב (BMS) היא אחת הפחות מוכרות בארץ. עד לאחרונה לא הייתה לה פעילות שיווקית בישראל, ואין לה הסכם פיתוח משמעותי עם אף אחת מן החברות הישראליות. אולם מאחורי הקלעים, BMS פעילה בישראל כבר כמה שנים, וכעת צפויה אף להגביר את פעילותה.

"החלטנו להרחיב את הפעילות שלנו בישראל בעיקר בגלל השקת תרופת ה-Yervoy למלנומה (פירוט בהמשך)", אומרת רייצ'ל וולך-האמפרי, סגנית נשיא לפיתוח בחברה. "אנחנו משתפים פעולה עם מומחים ישראלים, שנתנו לנו מידע מדעי וקליני ותובנות בעלות ערך. כעת אנחנו בונים מערכת יחסים סביב התרופה".

BMS היא חברה אמריקנית ותיקה, בת יותר מ-150 שנה. האגדה מספרת שאדוורד רובינזון סקוויב, רופא בחיל הים האמריקני, לא היה מרוצה מאיכות התרופות שעמדו לרשותו במלחמה, וזרק את כולן לים. ב-1858 הוא הקים מעבדה משלו בניו יורק.

באותו הזמן, ויליאם בריסטול וג'ון ריפלי מיירס השקיעו בחברת תרופות כושלת בניו יורק, ועשו את הונם הראשון בפיתוח מלחים משלשלים ומשחת שיניים אנטי חיידקית. לאחר כמה שנים שתי החברות התמזגו לאחת - BMS.

החברה עסקה זמן רב במגוון תחומים רפואיים, ובאחרונה עברה תהליך של מיקוד וצמצום ומכרה את כל הפעילויות הלא תרופתיות שלה.

"המודל שלנו הוא שילוב בין ביוטק ופארמה. אנחנו מתאמצים להיות זריזים וחדשניים כמו סטארט-אפ", אומרת וולך-האמפרי, "אנחנו מחזקים את תרבות החדשנות, בלי לוותר על היכולות של תאגיד. בשנים האחרונות זה התחיל להשתלם לנו".

החברה ביצעה ב-2011 ארבע השקות של תרופות חדשות, מספר מרשים גם לעומת חברות גדולות יותר. "החברה שלנו, כמו אחרות בשוק, הפכה קשוחה יותר בניהול תקציב הרכישות והתמיכה במדע הראשוני", אומרת אלן לובמן, האחראית על שיתופי הפעולה האסטרטגיים של BMS, "היום אנחנו מבצעים בעיקר רכישות שמשלימות את הפורטפוליו שלנו".

לובמן מוטרדת ממספרן הפוחת של חברות צעירות, ואומרת: "ייזום חברות זה עדיין התפקיד של ההון סיכון, אנחנו - חברות הפארמה, וספציפית BMS - לוקחים מוצרים אלינו רק כשברור כיצד הכסף הגדול שלנו יכול לקדם אותו. זה בדרך כלל קורה בשלב הרגולציה והשיווק".

"אנחנו מפתחים מרכזי מצוינות שבהם קבוצה של חוקרים מאוניברסיטאות שונות נתמכת על ידינו", מוסיפה וולך-האמפרי, "נודיע על כך בחודשים הקרובים".

- מהיכן יגיע המימון לחברות הקטנות, אם לא מתאגידים כמוכם?

לובמן: "הפתרון שאני רואה הוא ברמת כלכלת המקרו, והוא אינו ייחודי לתעשייה שלנו. קשה להניע חדשנות כשמכוונים רק לרכישה, ולכן ההנפקות חייבות לחזור. ברגע ששוקי ההון ייפתחו שוב, יהיה יותר סיכוי לאקזיט, ולכן גם יותר הון סיכון".

- יש גורמים שטוענים שחברות הפארמה כבר לא יודעות לפתח תרופות, והן צריכות להתמקד בשיווק ומימון.

וולך-האמפרי: "אני לא רואה בחברה אצלנו משבר חדשנות. יש לנו חדשנות פנימית, ואנחנו בשום אופן לא מוותרים על זה".

לובמן: "משקיעים בתחום תמיד מתעניינים בתרחישים קיצוניים. חברות התרופות צריכות לעסוק בניסויים קליניים ושיווק תרופות, כי הן עושות את זה טוב יותר מכל חברת ביוטק".

עזרה במציאת משקיעים

הגישה הזהירה של BMS כלפי רכישות עלולה לאכזב את מי שהאמין כי כאשר מימון ההון סיכון הולך ופוחת, חברות הפארמה יחלו להשקיע יותר בחברות בתחילת דרכן, כדי שיהיה להן מה לרכוש בהמשך.

"נשמח לעזור להציג חברות טובות למשקיעים", אומרת לובמן, "עשינו זאת עבור גופים ישראלים. בשלבים הראשונים לא נוכל לעזור בכסף, אלא רק בהכוונה והנחיה".

לובמן השתתפה באחרונה בכנס חדשנות ברפואה שערך להב, בית הספר למינהל עסקים באוניברסיטת תל אביב, בהובלת ד"ר בני זאבי, שותף בקרן הון הסיכון DFJ, במטרה להנחות חברות צעירות.

"המערכת החיסונית יכולה לטפל בכל סוגי הסרטן"

Yervoy הוא מוצר חדשני לטיפול בסרטן, שכבר אושר לטיפול במלנומה. "המוצר הזה פתח קטגוריה של מוצרים חדשים, שמעודדים את המערכת החיסונית", אומרת וולך-האמפרי. קו המוצרים פותח על-ידי חברת Medrex, שנרכשה על-ידי BMS ב-2.4 מיליארד דולר ב-2009.

"כבר שנים ידוע כי מערכת החיסון יכולה לטפל בסרטן", אומרת וולך האמפרי, "עם זאת, הסרטן יודע להתחכם למערכת החיסון. לאחר נטילת התרופה מערכת החיסון לומדת כיצד לתקוף את המחלה, ומשתחררת מהמניפולציות שהסרטן מפעיל עליה. כעת אנחנו בודקים אם יש תועלת במתן כמות חומר גדולה יותר לטווח ארוך יותר".

- המוצר משווק למלנומה. האם הוא מתאים לכל סוגי הסרטן?

"ביליתי את שמונה השנים האחרונות רק בתחום הזה, ואני מרגישה בנוח לומר שהמערכת החיסונית יכולה לטפל בכל סוגי הסרטן. אני בטוחה שיהיו המון מוצרים בקטגוריה זו, ואולי זו תהיה דרך חדשה לחשוב על סרטן".

- כמי שחקרה את הערת המערכת החיסונית, מה עמדתך בעניין מוצרים "טבעיים" לעידוד מערכת החיסונית, למשל אכניצאה או מרק עוף?

"אני לא יכולה להגיד לגביהם כלום, כי אף אחד מהם לא נבדק מחקרית באופן ראוי. אני אשמח אם הם ייבדקו, ושמחה שהצרכנים שלי כבר חושבים על עידוד המערכת החיסונית כדבר חשוב".

- למה בחרתם בשם Yervoy?

"זו לא מילה ביידיש, אף שהיא אולי נשמעת ככה. הוא אמור להזכיר את המילה Voyage, מסע שהחולה והרופא עוברים ביחד".