המפולת בדרך? היצע הדירות החדשות - בשיא של שנים

למרות עלייה מסוימת בכמות הדירות שנמכרו בחודש נובמבר ביחס לשלושת החודשים החולפים, ניכר כי מגמת ההאטה בשוק הדיור נמשכת ■ מלאי הדירות החדשות זינק ב-29%

אחרי החגים מתחדש הכול? נראה כי כמה ממבצעי הקבלנים נחלו הצלחה והישראלים החלו שבים למשרדי המכירות. בנובמבר נרשם זינוק של 44% במכירת דירות חדשות, בהשוואה לאוקטובר. בהשוואה לנובמבר 2010, מדובר בירידה של 28%. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

יצוין כי חגי תשרי חלו השנה באוקטובר, שרשם רמות מכירה נמוכות מאוד - רק 888 דירות חדשות נמכרו במהלכו. אך גם אם משווים את היקף המכירות של נובמבר - 1,420 יח"ד - לספטמבר נטול החגים, מדובר בעלייה של כ-7%. נראה כי אחרי מחאת הדיור של חודשי הקיץ ולאחר החגים, שבו המכירות ועלו לרמה שנרשמה בחודש יוני השנה.

את הזינוק במכירת דירות חדשות הובילה ירושלים, שהכפילה ויותר את היקף המכירות, מ-97 יח"ד באוקטובר ל-233 דירות בנובמבר. במחוז הדרום נרשמה עלייה דומה. במחוז המרכז נמכרו 640 דירות חדשות בנובמבר, זינוק של 40% בהשוואה לאוקטובר.

הביקוש לדירות, נתון הכולל הן דירות שנמכרו והן דירות שלא למכירה (בנייה עצמית, קבוצות רכישה, ועוד), טיפס ב-4% מאוקטובר לנובמבר.

לדברי נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, הנתונים "מאששים את דיווחי הקבלנים כי רוכשי הדירות החלו 'לרדת מהגדר'". הוא הוסיף כי "הצורך בדירות קיים, ולא ניתן לעצור את הביקוש באמצעים מלאכותיים, בעיקר בתקופה שבה מחירי הדירות השכירות עולים".

המלאי תופח

מדוח הלמ"ס עולה עוד, כי על אף הזינוק במכירות, מלאי הדירות החדשות הבלתי מכורות מוסיף לגדול, מכ-19 אלף יח"ד בסוף אוקטובר, ל-19,292 יח"ד בסוף נובמבר. מדובר בזינוק של 29% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מכלל הדירות החדשות שנותרו למכירה בסוף נובמבר 2011, 42% מוצעות למכירה במרכז, 20% בדרום, 13% בתל אביב, 11% בירושלים, 7% בחיפה ו-5% בצפון.

בהשוואה לסוף נובמבר 2010, נרשמה עלייה במלאי הדירות בשיעור של 80% במחוז הדרום, של 77% בחיפה, 32% במרכז, 12% בצפון, 9% בירושלים ו-5% במחוז תל אביב. על בסיס המספר הממוצע של הדירות החדשות שנמכרו בשלושת החודשים האחרונים, מלאי הדירות הקיים יספיק ל-16 חודשים.

"חזרה לשפיות"

בתגובה לנתוני הלמ"ס, מסר שר השיכון אריאל אטיאס כי העלייה במלאי הדירות "היא תוצאה של הגדלת היצע הקרקעות למגורים בהתאם למדיניות שהתוויתי כדי לענות על הביקוש ולהוריד את המחירים". תוספת של 4,300 יח"ד למלאי בתוך שנה "היא הנתון החשוב ביותר להחזרת שוק הנדל"ן לשפיות".

בתוך כך, הודיע היום בנק הפועלים כי מדד משכן לנובמבר עלה ב-1.6% בהשוואה לאוקטובר, מה שמשקף שיפור במצב רוכשי הדירות. זאת, הודות לירידה במחירים, ירידה בריבית המשכנתאות וירידה בשיעור האבטלה, כך לפי כלכלני הבנק.

הדירות החדשות שנמכרו ודירות חדשות למכירה
 הדירות החדשות שנמכרו ודירות חדשות למכירה