אסתר לבנון: "ב-2010 שכרי היה 2.1 מיליון שקל"

מנכ"לית הבורסה משיבה אש על הביקורת נגד שכרה הגבוה ■ שכרה ושכר היו"ר ברונפלד לא יועלה, וגם הבונוס השנתי יצטמצם ■ ההפרש בין השכר שאושר לשכר שדרשו מוערך בכמיליון שקל

נבלמה חגיגת השכר בבורסה. תחת מעטה כבד של חשאיות נערכה ביום חמישי ישיבת דירקטוריון, שבה נדונו תנאי השכר של בכירי הבורסה. כפי שנחשף באתר "גלובס" אתמול, אושר כי עבור שנת 2011 יקבלו יו"ר הבורסה שאול (סם) ברונפלד ומנכ"לית הבורסה אסתר לבנון מענק של 1.5 משכורות, במקום שש משכורות כפי שהיה נהוג בשנים קודמות.

תוספת השכר הריאלית שדרשו הבכירים, בשיעור של 6.3%, לא אושרה. נקבע כי שכרם של לבנון וברונפלד לא יועלה, ולבכירי הבורסה האחרים אושרו תוספות שכר של 2%-4%. אלו תוספות ריאליות, מכיוון שהשכר בבורסה צמוד למדד.

לבנון שעד כה סירבה להתייחס לעניין שכרה, הסבירה היום בשיחה עם "גלובס" מדוע היא לא חושבת שיש בעיה עם שכרה. "עלות שכרי בשנת 2010 לאחר הקטנת המענק היתה 2.1 מיליון שקל. בשנת 2009 ויתרנו על 7.5% מהשכר והשכר היה 2.24 מיליון שקל".

- האם שכר של 100 אלף שקל בחודש, אינו מופרז?

"מישהו עשה שטיפת מוח והחליט שאני רגולטור. זה עדיין לא הופך אותנו לכזה. אני לא חושבת שאני רגולטור. רגולטור מפקח על אנשים אחרים, רגולטור לא משווק, לא מקים מערכות לא דואג שיהיה מסחר משוכלל ולא נותן שירותים. רגולטור הוא מפקח. הבורסה עם כל הכבוד למי שחושב שהוא רגולטור יש לה פן רגולטורי אחד בלבד, פיקוח על חברי הבנקים שאינם בנקים".

- האם תפרסמו את מודל השכר?

"אין לי זכות להחליט בעניין, מי שיחליט זה הדירקטוריון. הדירקטוריון לא חייב לפרסם אבל אם הוא ימצא לנכון הוא יפרסם".

- מדוע את מכהנת כדירקטורית, חברה בגוף שאמור לפקח עלייך?

"אני מתפלאת שהנקודה הזו לא ברורה לאנשי רשות ניירות ערך שמדברים איתך. מנכ"ל הבורסה משמש כחבר דירקטוריון מכוח חוק ניירות ערך, לא אני קבעתי את החוק. כדירקטורית אני לא יכולה להצביע, יש לי רק חובות בלי זכויות ואין לי שום יתרון מכך שאני דירקטורית".

ישיבה דרמטית

בישיבה, שהוגדרה על-ידי אחד הדירקטורים כ"דרמטית", ברונפלד ולבנון לא נכחו, אך הפעילו את כל השפעתם לפני הדיון כדי למנוע פגיעה בשכרם. "זה היה קרב עקוב מדם", אמר מקור יודע דבר, "אבל הפסקנו לפחד, והצבנו תקרה". המקור העריך כי ההפרש בין השכר שנדרש ע"י ראשי הבורסה לשכר שאושר להם בפועל הוא מעל מיליון שקל בשנה. יו"ר ועדת השכר בבורסה היא חנה פרי זן מבנק הפועלים.

עלות שכרם של בכירי הבורסה (לפני הפחתת המענק) קפצה ב-2010 ב-42%. עלות שכרו של היו"ר ברונפלד, המועסק ב-80% משרה, עמדה על 2.47 מיליון שקל, מתוכה מענק של 590 אלף שקל. בשנת 2009 הסתכמה עלות שכרו ב-1.85 מיליון שקל ובשנת 2008 הגיעה ל-1.75 מיליון שקל.

עלות שכרה של המנכ"לית לבנון עמדה בשנת 2010 על 2.6 מיליון שקל, בשנת 2009 הסתכמה ב-1.97 מיליון שקל ובשנת 2008 עמדה על 1.72 מיליון שקל. המענק המקורי שלה הסתכם בשנת 2010 ב-607 אלף שקל, כשש משכורות חודשיות.

את המהלך לטיפול בשכר בכירי הבורסה הובילה רשות ניירות ערך בראשות פרופ' שמואל האוזר. נציגי הרשות - אלי לוי, מנהל המחלקה לפיקוח על השוק המשני, ואיציק שורקי, הממונה על הבקרה על הבורסה - מכהנים כמשקיפים בדירקטוריון הבורסה.

בשבועות האחרונים הרבו בכירי הבורסה להתעמת עם השניים, ולהתלונן על עמדתם, אך האוזר, שפעל זה זמן מה לעצירת המשך עליית השכר בבורסה, גיבה את אנשיו. מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה, כי "יו"ר הרשות מעריך מאוד את התנהלות הבורסה כגוף רגולטורי ואת הדירקטורים בכל הנוגע לסוגיית השכר".

בדירקטוריון הבורסה אושרה גם תוכנית תגמול לבכירים, שאותה בנה צוות ממשרד רואי החשבון ארנסט ויאנג. התוכנית, שתהיה בתוקף עד 2014, תכלול מדדי ביצוע ויעדים איכותיים וכמותיים, שלפיהם ייקבע המענק השנתי לבכירי הבורסה. התוכנית אושרה למרות התנגדות חלק מהדירקטורים.

נמצא כי השכר שקיבלו לבנון וברונפלד בשנים האחרונות חורג מהמודל הראוי, אך סוכם כי לא יידרש מהם להחזיר תשלומים שקיבלו בעבר, היות שהמודל צופה פני עתיד. מקור יודע דבר העריך, כי הבורסה תבקש למנוע ככל הניתן את פרסום פרטי מודל התגמול ואת הקריטריונים שלפיהם יקבלו בכיריה תוספות ומענקים.

בין רשות ני"ע לבין דירקטוריון הבורסה היו בחודשים האחרונים כמה סבבים של דיונים, שבמהלכם הביעה הרשות את אי-שביעות רצונה מתוכנית התגמול. לאחר הערות הרשות שונה המודל. נקודת מחלוקת מהותית היא מי תיקבע כקבוצת ההשוואה לשכרם של לבנון וברונפלד.

לגישת הבורסה, הבנצ'מארק הראוי הוא שכר בכירי המערכת הבנקאית. ברשות התנגדו בחריפות לכך. לבסוף נקבע מודל שבו הבנצ'מארק לתנאי השכר ישלב בין שכר גופים רגולטוריים, חברות עסקיות, בנקים ובתי השקעות.

לפני שנה, לאחר שיו"ר הרשות הקודם זהר גושן הבהיר את עמדתו, השוללת העלאת שכר לא מבוקרת, החליט דירקטוריון הבורסה לשלם רק מחצית מהבונוסים שנקבעו ללבנון ולברונפלד עבור שנת 2010, כאשר היתרה ותוספת השכר שאושרה עבור כלל בכירי הבורסה ישולמו רק לאחר השלמת המודל החדש.

לאור זאת הוחלט בדירקטוריון בסוף השבוע כי בגין שנת 2010 יקבלו ברונפלד ולבנון מענק נוסף של 1.5 משכורות כ"א, כך שבסך הכול יעמוד המענק לשנת 2010 על 4.5 משכורות כ"א, במקום שש משכורות שאושרו במקור.