"היצע הדירות לא ידביק הביקוש; ירידת המחירים - זמנית"

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המאקרו של דש בית השקעות, לא מתרגש מעליית קצב המכירות ולקיחת המשכנתאות בנובמבר ■ מנגד, מבהיר: "קצב עליית מלאי הדירות מתמתן מדי חודש באחרונה"

בבית ההשקעות דש מסרבים להתרגש מנתוני הלמ"ס המצביעים על עלייה במכירות ובביקושים לדירות בחודש נובמבר, ומציינים כי נתונים אלה לא מהווים שינוי במגמה בשוק הדיור - וממשיכים לטעון כי מחירי הדירות ירדו בשנה הקרובה. אולם, בטווח הארוך מזהירים בבית ההשקעות כי ירידות המחירים הינן זמניות, לאור העובדה כי גם ההיצע הקיים בשוק - הגדול ביותר מזה 4 שנים - לא נותן מענה לפוטנציאל הביקושים.

"בחודש נובמבר חל שיפור מסוים בשוק הנדל"ן, אחרי השפל בחודש הקודם שככל הנראה היה קשור לחגים", מציין אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המאקרו של בית ההשקעות. זבז'ינסקי מציין כי למרות העלייה בכמות הדירות שנמכרו והמשכנתאות שנלקחו (ראו גרף), ההיצע הגדל צפוי בסופו של דבר להוביל לירידה במחירים.

שוק הנדלן
 שוק הנדלן

בשל סוכות: נפילה במכירות דירות באוקטובר; המחירים ירדו

בדש מתייחסים למלאי הדירות החדשות, שעלה ל-19,292 יח"ד בסוף נובמבר (מדובר בזינוק של 29% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד) - גידול משמעותי בהיצע אשר צפוי בסופו של דבר להשפיע על המחירים בשוק, בפועל.

"כפי שניתן לראות (ראו גרף 2), העלייה החדה ביותר במספר חודשי ההיצע (על פי הביקוש הממוצע ב-6 חודשים אחרונים) הייתה באזור הדרום וירושלים", מסביר זבז'ינסקי. "בחיפה, לעומת זאת, ההיצע ביחס לביקוש היה הנמוך ביותר. יחד עם זאת, קצב הגידול בהיצע קטן".

מספר חודשי היצע לפי אזורים
 מספר חודשי היצע לפי אזורים

בהשוואה לסוף נובמבר 2010, נזכיר, נרשמה לפי נתוני הלמ"ס עלייה במלאי הדירות בשיעור של 80% במחוז הדרום, של 77% בחיפה, 32% במרכז, 12% בצפון, 9% בירושלים ו-5% במחוז תל אביב.

בדש מנתחים את הנתונים: "כמות הדירות החדשות שמתווספות למלאי הדירות למכירה יורדת מדי חודש בתקופה האחרונה (ראו גרף 3)".

דירות חדשות ביוזמה פרטית
 דירות חדשות ביוזמה פרטית

לבסוף מסכם זבז'ינסקי כי "כפי שהדגשנו מספר פעמים בסקירות הקודמות, מחירי הדירות צפויים לרדת בשנה הקרובה, כאשר שיעור הירידה יהיה תלוי במידת ההאטה בפעילות המשק". עם זאת, מבהירים בדש כל מלאי הדירות שצפוי להיווצר לא מסוגל לתת מענה מלא לפוטנציאל הביקושים, ולפיכך לא נחווה בירידה קבועה במחירים ולאורך זמן.