ניתוח: מי יהיה מנכ"ל בנק לאומי - חזקיהו או רוסק-עמינח?

ראש בראש: הבנקאי הוותיק מול המנהלת הכריזמטית - בעד מי יכריע יו"ר לאומי, דוד ברודט?

אף אחד לא הופתע כשוועדת האיתור בבנק הפועלים בחרה בקיץ 2009 למנכ"ל את ציון קינן, ואף אחד לא הופתע גם כשראובן שפיגל נבחר למנכ"ל דיסקונט כעבור שנה.

היום (ב') הוקמה ועדת איתור למנכ"ל לאומי, אך הפעם התוצאות לא ידועות מראש. "המשחק פתוח לגמרי", אומר בכיר במערכת הבנקאית, והוא צודק. מצד אחד נמצא רוני חזקיהו, לשעבר המפקח על הבנקים, הנתמך ע"י הנגיד סטנלי פישר. מהעבר השני נמצאת רקפת רוסק עמינח, מספר 2 בבנק, הנתמכת ע"י גליה מאור. הילד שגדל בגבעת אולגה וצמח מלמטה מול הילדה המחוננת מרמת אביב, שלמדה בחוגי ההעשרה של אריקה לנדאו. בתווך נמצא דוד ברודט, יו"ר הבנק ומי שלבסוף יקבל את ההחלטה.

שלוש השאלות שיכריעו במאבק

1. מה תהיה מידת ההשפעה של גליה מאור על הנעשה בבנק ועל החלטות הדירקטוריון לאחר שהודיעה על פרישתה מתפקיד המנכ"ל? במילים אחרות, האם מאור תהפוך ל"ברווז צולע"? המשוואה פשוטה: ככל שמאור תישאר חזקה יותר והשפעתה על הדירקטוריון תישאר בעינה, כך גדלים סיכוייה של רוסק עמינח.

2. באיזו מידה יילחם פישר למען חזקיהו? אין זה סוד שפישר רוצה בו כמנכ"ל לאומי, אבל רשמית הוא לא יתערב. פישר פועל בצורה מתוחכמת ועקיפה. הוא לא "ישכב על הכביש" בעבור חזקיהו, אבל הוא יכול להעביר מסרים ולבטא את העדפותיו. עם זאת, אין לשכוח שגם רוסק עמינח היא מועמדת מצוינת מבחינתו.

3. מה יעשה ברודט? ההכרעה על המנכ"ל תהיה של ברודט, שיעמוד בראש ועדת האיתור, וימליץ לדירקטוריון. בשנה וחצי האחרונות התקבל הרושם שברודט מיישר קו עם מאור; יש שיגידו שהוא עבר חינוך מחדש אצלה. ברודט אינו הטיפוס המתעמת. ביודעו מהן העדפותיה הברורות של מאור, האם ועד כמה יתחשב בהן?

בוועדת האיתור שהוקמה היום לבחירת המנכ"ל חמישה חברים: בראש הוועדה יעמוד ברודט בעצמו, ומלבדו יכהנו בה פרופ' אפרים צדקה, פרופ' גבריאלה שלו, דורון כהן וציפי גל ים.

הקרב על תפקיד המנכל בנק לאומי
 הקרב על תפקיד המנכל בנק לאומי