שלמה ינאי: "תגובת המניה לפרישתי היא דבר שולי בעיניי"

שלמה ינאי, המנכ"ל הפורש של טבע, על עליית המניה היום ב-3.3% בעקבות ההודעה על החלפתו ■ "שוק ההון לפעמים מבין יותר מוקדם ולפעמים יותר מאוחר. טבעו של עולם הוא להתרכז במניה בטווח הקצר, ופחות בעשייה האסטרטגית"

בשבועות האחרונים הדפה חברת התרופות טבע פעם אחר פעם את השמועות העקשניות בדבר פרישתו הצפויה של המנכ"ל, שלמה ינאי, על רקע החששות מיכולת החברה להתמודד עם האתגרים העומדים בפניה והאכזבה מיצירת הערך למשקיעים - דבר שבא לידי ביטוי בירידה של 36% במחיר המניה, מאז השיא שרשמה במארס 2010.

היום דיווחה טבע, כי ינאי יפנה בחודש מאי את מקומו בתפקיד המנכ"ל לד"ר ג'רמי לוין, שהיה בכיר בחברת התרופות Bristol-Myers Squibb. עם זאת, החברה וינאי דחו את ההערכה, כי אכזבת המשקיעים היא הסיבה לכך.

ינאי, שיפרוש בתום חמש שנים, אמר ל"גלובס": "זה היה תהליך. לא קמים יום אחד בבוקר ומחליטים לפרוש. התלבטתי בנושא, והגעתי למסקנה שזו העת הנכונה לצאת לדרך חדשה. בטבע כל שנה היא כמו חמש שנים במקום אחר, לאור האינטנסיביות וכובד האחריות. זה טוב לחברה, שאחת לכמה שנים מגיע מנכ"ל חדש עם ראייה חדשה".

ינאי, בעברו מנכ"ל מכתשים אגן, עשה את רוב הקריירה שלו בצה"ל והגיע שם לדרגת אלוף. הוא כיהן כאלוף פיקוד דרום וראש אגף תכנון. ינאי ידוע כמנהל אסטרטג שמאמין בתכנון קדימה - לאחר שהגיע לטבע התווה תוכנית חומש שבסיומה, בתום 2012, טבע אמורה להציג הכנסות של 20 מיליארד דולר ורווח נקי של 20% מהמחזור ("תוכנית 20-20"). כיום ניתן לומר, שהחברה צפויה אפילו לעקוף את היעדים הללו בסוף השנה.

ינאי רואה בכך את אחד ההישגים המרכזיים שלו. "האסטרטגיה נותנת מענה לאתגרים בשנים הקרובות. תמציתה היא הגיוון - גם בשווקים וגם בתחומים הרפואיים", הוא אומר וממפה את האתגרים שעדיין עומדים בפני מחליפו: "יש לטבע שני אתגרים - התלות בקופקסון (תרופת הדגל, שאחראית על כמחצית מהרווח - ש' ח' ו'); והתלות בשוק האמריקני, וספציפית בגנריקה.

"בשנים האחרונות משכנו לכיוונים יותר גלובליים, ועשינו פעולות משמעותיות ברחבי העולם, כך שטבע היום הרבה יותר מאוזנת. בנוסף, רכישת ספלון הופכת אותנו לעסק עם מוצרים ממותגים בהיקף של 8 מיליארד דולר בשנה, כך שהתלות בקופקסון ירדה, ועוד תרד".

לדברי ינאי, שני מנועי צמיחה חשובים הם הביוסימילר (גנריקה לתרופות ביולוגיות) וה-OTC (תרופות ללא מרשם), ובשניהם יש לטבע שיתופי פעולה. "אנשים לא רואים את זה תמיד, כי רגילים להסתכל על חברה מהרגע לרגע, אבל דברים לוקחים זמן בחברה תעשייתית", הוא אומר ברמז למצב המניה. שוויה של טבע הוא 35.7 מיליארד דולר - תשואה של 21% בתקופת ינאי, אך כאמור ירידה של כ-36% מהשיא.

- היה באחרונה קצר בתקשורת עם שוק ההון?

"אני חושב שלא. השקענו הרבה מאוד בהסברה של מהלכים ואסטרטגיה. שוק ההון לפעמים מבין יותר מוקדם ולפעמים יותר מאוחר. טבעו של עולם הוא להתרכז במניה בטווח הקצר, ופחות בעשייה האסטרטגית".

- אתה מאוכזב מתגובת השוק להודעת הפרישה שלך - עלייה של 3.3% במניה?

"לא, בעיניי זה שולי. אני רואה את המניה כדבר חשוב מאוד, אבל טבע היא חברה תעשייתית שפועלת לטווח ארוך, וכך צריכים המשקיעים להסתכל עליה. מי שמשקיע כך, ראה תמיד ברכה בהשקעתו. אין לי ספק שהמניה תשקף את העשייה הכלכלית הריאלית וההישגים של טבע".

הפניות זורמות, גם מהפוליטיקה

אחרי תקופת החפיפה יצא ינאי לדרך חדשה. במסיבת העיתונאים היום הוא אמר: "ההחלטה שלי לפרוש באה על רקע רצוני לפתוח פרק חדש בחיי, עם הגיעי לגיל 60. אני מרגיש מלא כוח רצון ומוטיבציה ליטול על עצמי אתגרים חדשים ומרתקים, ולהעמיד את היכולות שלי לחברה הישראלית, שמציבה אתגרים אולי יותר מאשר אי-פעם בעבר".

כבר עכשיו זורמות אל ינאי פניות, גם מהפוליטיקה. נראה שמפלגות רבות ישמחו "להתקשט" במועמד בעל ניסיון ביטחוני ועסקי. בינתיים הוא שומר על הקלפים קרוב לחזה. "שוחחתי עם אנשים שונים בנושאים שונים, ואני בוחן את האפשרויות. יש יותר מאפשרות אחת לתרום - מכלכלה ותעשייה ועד לפעילות ציבורית. אל תקדימו להסיק מסקנות".

יו"ר טבע, ד"ר פיליפ פרוסט, פרגן לינאי: "אם שלמה יבחר בפעילות ציבורית, אני מאמין שהישראלים ייהנו. הוא מכיר כל אינץ' בישראל ובסביבתה, ואני חושב שנהיה בני מזל עם הניסיון והחוכמה שלו בזמנים רגישים אלה".

המנכ"ל החדש, לוין, דיבר במסיבת העיתונאים באנגלית ובעברית. לוין יעלה לארץ וינהל את טבע מישראל. "לטבע יש היסטוריה ארוכה של הצלחה לאורך שנים רבות. הובילו אותה מנהיגים יוצאי דופן - אלי הורביץ ז"ל, ישראל מקוב ושלמה ינאי. הם בנו את אחת החברות הגדולות בעולם. זכיתי להימנות עם ממשיכי דרכם". לוין ופרוסט הבטיחו שטבע תישאר חברה ישראלית, וסיפרו כי לא היה דיון על העברת מוקד הפעילות שלה לחו"ל.

לוין מגיע דווקא מתחום התרופות המקוריות. לדברי פרוסט, לא מדובר באיתות על כיוון חדש בטבע. "אנו לא מרגישים שיש חלוקה כזאת בין גנריקה לתרופות מקוריות. טבע רוצה להביא את התרופות הטובות ביותר לטפל בחולים, ונמשיך להגדיל את שני חלקי העסק".

פרוסט אומר שמאז הודיע ינאי על כוונתו לפרוש, נבחנו מגוון מועמדים, ולוין נמצא כמתאים ביותר. האם לא היה מנהל בתוך טבע שראוי לתפקיד? ינאי אומר ל"גלובס", כי "ברור שיש בטבע אנשים טובים מאוד, אך ועדה ישבה על המדוכה ובחנה, ומצאה את ג'רמי כבעל היתרונות הברורים. העיקרון הוא אחד: מי הכי מתאים לתפקיד".

המספרים של טבע לפני ואחרי שלמה ינאי
 המספרים של טבע לפני ואחרי שלמה ינאי