"טבע תגביר רכישות בתרופות מקוריות; צפו לעוד שינויי הנהלה"

האנליסטים הזרים מגיבים למינוי המנכ"ל החדש בטבע: "החברה מעוניינת במישהו שיוביל להיערכות מחדש בצבר המוצרים שלה; לוין יעזור לבנות מחדש את אמון המשקיעים" ■ גם בוול סטריט מרוצים מהמינוי: המניה מזנקת 5.6%

הודעת טבע על פרישתו של המנכ"ל שלמה ינאי והחלפתו בד"ר ג'רמי לוין תפסה את האנליסטים הזרים שמסקרים את החברה במהלך חופשת החג שלהם. וכך, מעט מאוד בנקי השקעות זרים הגיבו לחדשות. אתמול לא היה מסחר בנאסד"ק, והיום המשקיעים יגיבו לראשונה לחילוף בראש הפירמידה בטבע. במקביל, טבע קיימה היום שיחת ועידה בנושא.

בשיחת הוועידה אמר ינאי, כי "מ-2007 הפכנו את טבע מחברה מוצלחת בעיקר בגנריקה, לחברת תרופות מגוונת, עם מובילות שוק ברחבי העולם". הוא הוסיף שלוין הוא האדם המתאים להמשיך להוביל את החברה.

לשאלות האנליסטים, לוין ביקש לא להתייחס עדיין לתוכניות לעתיד, עד שילמד את פעילות החברה. הוא ציין שלדעתו אין צורך להסתכל על חברה כעל גנרית או יצרנית תרופות מקור. "תרופה היא תרופה, בין אם גנרית או מקורית", אמר.

עוד לפני השיחה פרסמו היום בקרדיט סוויס תגובה ראשונית להודעת טבע. האנליסט מייקל פיירם כותב, כי "לוין מביא איתו ניסיון בביצוע עסקאות, אסטרטגיה וניהול, כמו גם פרספקטיבה אקדמית של רופא".

אסטרטגיית מחרוזת הפנינה

נוסף לכך כותב פיירם, כי ללוין, שכיהן כסגן נשיא בבריסטול-מאיירס, היה חלק בהצלחת אסטרטגיית "מחרוזת הפנינים" של חברת התרופות - אסטרטגיית שיתופי פעולה ועסקאות בתחום הפארמה, ומכירת קווי פעילות רווחיים פחות. בין היתר הוא מזכיר את רכישת חברת הביוטכנולוגיה האמריקנית ZymoGenetics תמורת 735 מיליון דולר ב-2010, ואת רכישת Medarex, שעוסקת בתחום בפיתוח טיפול במלנומה, עבור למעלה מ-2 מיליארד דולר ב-2009.

"אחת המסקנות הברורות ביותר שעולה מהבחירה של טבע בלוין, היא שטבע מבקשת לבצע יותר עסקאות בתחום התרופות הממותגות", מסיק האנליסט. "אפשרות נוספת היא שטבע מעוניינת במישהו שיוביל את החברה להיערכות מחדש של צבר המוצרים שלה, זאת בזמן שדריסת הרגל של החברה בתחום התרופות הממותגות מתפתח עם רכישת ספלון וירידת הקופקסון".

המלצת קרדיט סוויס למניית טבע נותרת "תשואת יתר" במחיר יעד של 53 דולר, שמשקף פרמיה של 31.3% על מחיר השוק. טבע היא חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם, אך יש לה גם פעילות ענפה בתחום התרופות המקוריות (הממותגות), שמגיעה לכ-8 מיליארד דולר בשנה לאחר רכישת ספלון האמריקנית. לוין מגיע מהתחום המקורי ואין לו ניסיון בגנריקה.

"יעזור לבנות את אמון המשקיעים"

גם בברקליס מתייחסים היום לנושא. האנליסטים דאגלס טסאו ואן טרימבל מאמינים שמינויו של לוין הוא חיובי, וכי הוא "יעזור לבנות את אמון המשקיעים במאמצי החברה לבנות את העסק הממותג שלה". על פעילותו של לוין בבריסטול-מאיירס הם כותבים, כי הוא סייע בהטמעת האסטרטגיה שחיזקה את פעילות החברה בתחומים רפואיים שונים.

"מינויו של לוין, שמגיע לתפקיד ללא ניסיון בולט בתעשיית הגנריקה, שולח מסר ברור שדירקטוריון טבע רואה בעסק הממותג את מנוע הצמיחה העיקרי של החברה בשנים הקרובות", סבורים בברקליס. להערכתם, מינויו מצביע על כך שטבע תמשיך באסטרטגיית הרכישות שלה לבניית עסק ממותג, בעיקר בתחום הסרטן, אך הן יהיו בסדר גודל הולם.

עוד הם מזכירים, שרק לפני כמה ימים הוחלף מנכ"ל טבע אירופה. "לא צריך להתייחס בקלילות לעזיבת שני בכירים תוך שבועיים ואחרי שתי רכישות גדולות (ספלון ורציופארם)", הם כותבים. "יתרה מכך, טבעי שלוין ירצה לבנות צוות משל עצמו, במיוחד בתחום הממותג, מה שיכול להוביל לשינויי הנהלה נוספים בשנה-שנה וחצי הקרובות".

העסקאות הבולטות שהוביל ג'רמי לוין בבריסטול-מאיירס

■ מכירת ConvaTec, שפועלת בתחום חבישה ופצעים, תמורת 4.1 מיליארד דולר.

■ רכישת Medarex, שעוסקת בפיתוח תרופות לטיפול בסרטן, תמורת כ-2.1 מיליארד דולר ב-2009.

■ פיצול פעילות Mead Johnson, שמייצרת תחליפי חלב לתינוקות, לחברה ציבורית נפרדת ב-2009.

■ רכישת ZymoGenetics, שמפתחת תרופה לטיפול בדלקת הכבד, תמורת 735 מיליון דולר ב-2010.

מקור הנתונים: קרדיט סוויס