לוין: "טבע תישאר ישראלית; חזרתי הביתה"; ינאי: לא כפו עלי לפרוש

(עדכון) - מניית טבע קופצת 3% בבורסה ■ שלמה ינאי: הפרישה לא נכפתה עלי; 5 שנים זו תקופה ארוכה ■ על הכניסה לפוליטיקה: "יש לי חצי שנה של חפיפה; לאחר מכן אחליט" ■ היו"ר פיליפ פרוסט: "רוצים לגדול בתחום התרופות האתיות"

שעות ספורות לאחר הודעת הפרישה של מנכ"ל טבע שלמה ינאי, מכנסת החברה מסיבת עיתונאים במלון הילטון בת"א, בהשתתפות ההנהלה הבכירה. היו"ר פיליפ פרוסט נמצא במסע"ת, לצד ינאי והמנכ"ל הבא ד"ר ג'רמי לוין. אתר "גלובס" העביר את המסע"ת בשידור חי. לוין הבהיר בדבריו כי טבע הייתה ותמשיך להיות חברה ישראלית, ינאי התחמק משאלות על המניה או על עתידו הפוליטית והיו"ר פיליפ פרוסט רמז כי החברה מעוניינת לצמוח בתחום התרופות האתיות.

"ההחלטה שלי לפרוש היא על רקע רצוני לפתוח פרק חדש בחיי בגיל 60. זה זמן נכון אחרי לאחר 10 שנים של עשייה עסקית במכתשים אגן ובטבע", אמר ינאי. "ההחלטה התקבלה לאחר מחשבה רבה והתייעצות עם המשפחה שלי ועם פיליפ פרוסט. אני עומד בראש החברה 5 שנים, זמן לא מבוטל במונחים של חברת ענק כמו טבע. בצד התובנות, אני רוצה ליטול על עצמי אתגרים חדשים - ואני חש שזו העת לצאת לדרך חדשה. אני רוצה להעמיד את הניסיון שלי לטובת הכלכלה הישראלית והחברה בישראל. בטבע נבנתה ב-5 השנים האחרונות תשתית אסטרטגית חזקה שמבטיחה עמידה ביעדים ארוכי-הטווח וביצועים פיננסיים".

ינאי הודה ליו"ר לשעבר אלי הורביץ ז"ל והוסיף כי "טבע מצליחה כתוצאה מתכנון ארוך-טווח ומחויבות של 47 אלפי עובדי טבע. הם הראויים להערכה. אני בטוח שג'רמי לוין הוא האיש הנכון לטבע ואני רוצה לאחל לו הצלחה רבה".

שלמה ינאי פורש מטבע - ריכוז חדשות היום:

ינאי פורש מטבע לאחר 5 שנים בתפקיד

אנליסטים: "ההשפעה על המניה - חיובית"

מי אתה ד"ר ג'רמי לוין, המנכ"ל הבא של טבע?

המנכ"ל הבא לוין הפתיע את הנוכחים בקהל כשדיבר בעברית שוטפת. "לטבע יש היסטוריה ארוכה של הצלחה. הובילו אותה מנהיגים יוצאי דופן - הם בנו את אחת החברות הגדולות בעולם. זכיתי להימנות על ממשיכי דרכם", אמר לוין. הוא הבהיר בדבריו כי הזהות של טבע תישאר ישראלית: "אני רוצה להודות לשלמה ינאי ואני אעבוד איתו בצמוד ב-5 החודשים הקרובים. טבע היא חברה ייחודית, וישראלית - והיא תישאר כזאת".

לוין לא חסך מחמאות מטבע ואמר כי "נמשיך להצמיח ולבנות את החברה המיוחדת הזאת. ההון האנושי בטבע יוביל אותנו לעתיד. יש לכם את ההבטחה שלי לשיתוף פעולה, ואני משוכנע שנצליח. העברית שלי תשתפר אבל אני אומר לכם - לא ימכרו אותי בעברית. אני נרגש לבוא לגור בישראל, מרגיש שחזרתי הביתה".

"שלמה ינאי החליט לפרוש וג'רמי לוין יחליף אותו במאי", אמר פרוסט בתחילת המסע"ת. "ג'רמי הוא מנהל מוערך אך אנחנו עצובים ששלמה עוזב אותנו, לאחר שעשה עבודה טובה מאוד בטבע עם מנהיגות שהוכרה בתוך הארגון ומחוץ לו. תחת הנהגתו של שלמה, טבע התרחבה והשיגה עלייה בכל הפרמטרים הפיננסיים. אני מודע ששלמה שוקל הזדמנויות אחרות. אם יבחר בתחום הציבורי - העם בישראל הרוויח".

פרוסט התייחס גם לזהות הישראלית של טבע ואמר: "אני יודע שלג'רמי ההבנה כי טבע היא חברה גלובאלית - אבל המטה שלה יישאר בישראל".

בשלב השאלות והתשובות נשאל ינאי לאיזו מפלגה הוא יצטרף אם יילך לפוליטיקה, וענה: "מכאן אני נוסע לחצי שנה אינטנסיבית של חפיפה בטבע. לאחר מכן אחליט".

היו"ר פרוסט נשאל מדוע טבע הביאה מנכ"ל חדש מחברת תרופות אתיו והאם מדובר בשינוי מחשבתי; פרוסט ענה כי "אנחנו לא מרגישים הפרדה גדולה מדי בין תרופות גנריות למקוריות. המטרה שלנו היא להבריא אנשים. כמובן שהחטיבה המפוארת שלנו של תרופות גנריות ממשיכה לפעול ולגדול, אבל אנחנו רוצים גם לגדול בתחום האתי".

ינאי נשאל האם הפרישה נכפתה עליו וענה כי "אני מציע לא לחפש מתחת לאסלה, מתחת לשטיח. אפשר בחיים לקבל את הדברים כפשוטם. 5 שנים זו תקופה ארוכה ואני מאמין שזו קדנציה ארוכה. לטבע עתיד נפלא לפניה והמחליף שלי ימשיך את הדרך. טבע היא מעל המנהלים שלה - העוצמה שלה היא היסטורית. זה כמו מירוץ שליחים".

כשנשאל על נפילת המניה בשנתיים האחרונות אמר ינאי: "מנכ"ל לא צריך להביע את דעתו על שוק המניות. מנכ"ל צריך לבנות את החברה לטווח הארוך; בהגדרה החברה פועלת לטווחים ארוכים. טבע מייצרת ערך בטווח של שנים".

כידוע, לאחר שפרוסט ירש את מקומו של הורביץ כיו"ר וכעת לוין יורש את מקומו של ינאי כמנכ"ל, עולות תהיות באשר להמשך לזהותה הישראלית של טבע. "טבע היא חברה ישראלית וזה ברור", אמר פרוסט בהקשר זה. "היא מאוגדת בישראל ויש לה אלפי עובדים כאן. לטבע שלוחות רחבות בעולם, והיא גאה בזה. זה מה שאנחנו רוצים מחברה ישראלית, גדולה וגלובאלית. טבע תישאר כחברה ישראלית, ומעולם לא היה דיבור בכיוון אחר. ינאי הוסיף כי "טבע היא חברה ישראלית ותישאר כזו".

פרוסט ציין גם שדירקטוריון טבע בחן מועמדים מתוך החברה לרשת את ינאי, אך בסופו של דבר נבחר מועמד חיצוני.