שטייניץ: "700 מ' שקל מתקציב הביטחון יוקצו לחינוך חינם"

(עדכון) - שר האוצר אמר את הדברים במסע"ת שבה הציג את המודל הצ'יליאני והמודל לאיתור חשבונות רדומים בחיסכון הפנסיוני ■ "אני וראש הממשלה נחושים ליישם את המלצות ועדת טרכטנברג בנושא חינוך חינם ותקציב הביטחון"

חבילת צעדים שהציג משרד האוצר הבוקר עתיד לסייע באיתור כספי חיסכון אבודים, להגביר את רמת הביטחון של החסכונות ואף להפחית בהמשך את גובה דמי הניהול בחסכונות. במסיבת עיתונאים שנערכה בלשכת השר הציגו את התוכניות שר האוצר יובל שטייניץ, סגן שר האוצר יצחק כהן, והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פרופ' עודד שריג.

בנוסף לענייני החיסכון הפנסיוני, דיבר שר האוצר גם על תקציב הביטחון ואמר כי כבר ביום ראשון הקרוב מערכת הביטחון תיאלץ לקבל על עצמה שקיפות ובקרה מלאים, וכן להקצות מתקציבה כ-700 מיליון שקל ליישום חינוך חינם מגיל 3 ויום לימודים ארוך. שר האוצר אמר כי הוא וראש הממשלה נתניהו נחושים ליישם את המלצות ועדת טרכטנברג בנושא חינוך חינם ותקציב הביטחון.

15 מיליארד שקל, על פי הערכת המשרד, שוכבים כיום כאבן שאין לה הופכין בחסכונות שונים - כתוצאה מסיטואציות שונות: החלפת מקומות עבודה, שהייה זמנית בחו"ל או קיומם של חשבונות וחסכונות שבעליהם הלכו לעולמם מבלי שהיורשים יידעו על קיומם. "הכספים האלה חייבים לחזור הביתה", אמר שטייניץ היום, "זהו יום חג למשפחה החוסכת בישראל".

הפתרון, על פי משרד האוצר, יבוא בשני שלבים: בשלב ראשון יקבלו חברות הביטוח, קרנות הפנסיה וקופות הגמל הנחיות ברורות לאיתור אקטיבי של החוסכים. בשלב השני, כעבור פרק זמן ריאלי, יטיל המשרד קנסות כבדים בדמות הפחתת גובה דמי הניהול ל-0.2% - "דמי ניהול הפסדיים בעליל. התיק יהפוך מנכס לנטל", מסביר השר שטייניץ, "נטיל סנקציות כבדות על מי שייכשל במשימה".

יישום ההנחיות ייעשה כבר בתקופה הקרובה, מתוקף הנחיות הפיקוח, וממשק אינטרנטי שיקים המשרד בשיתוף החברות יאפשר לכל אדם לאתר את חסכונותיו האבודים באופן עצמאי.

צעד שני משמעותי עליו הכריז המשרד הוא יישום המודל הצ'יליאני (המודל החכ"מ - חיסכון כספי מתואם) לניהול כספי הפנסיה, המתאים את רמת הסיכון בחיסכון לגיל הפורש כך שככל שיעלה הגיל, תרד רמת הסיכון. מרבית כספי החוסכים מנוהלים כיום במסלולים כלליים, כאשר כספי חוסכים מבוגרים מנוהלים ביחד עם כספי חוסכים צעירים, על אף שמאפייניהם וצרכיהם שונים זה מזה.

ההסדרה באה בהמשך להחלטת הממשלה שהטילה על הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון לנקוט בפעולות לשם יצירת מסלולי השקעה התלויים באופק החיסכון. המשרד מציג מתווה כללי המחולק לשלבים רבים יותר, בניגוד למדרגה אחת במודל המקורי, זאת על מנת למתן את המעבר מתוכנית לתוכנית. המשרד מציג מתווה כללי (עד גיל 40, 40-50, 50-60, מעל 60 ומקבלי קצבאות) כשהחברות יוכלו ליצוק לתוכו תוכן שונה. כדי להימנע מעודף רגולציה יתקיים המודל כברירת מחדל, אך כל חוסך יוכל לבחור כל מסלול אחר על פי העדפותיו. המעבר למודל יהיה הדרגתי, תחילה בחסכונות חדשים ולאחר מכן באלו הקיימים, והוא כרוך עדיין באישורה של הכנסת.

לבסוף, הציג המשרד את כוונתו להציג בשבועות הקרובים בפני הכנסת תקנות שיפחיתו משמעותית את דמי הניהול המקסימלי בניהול קרנות הפנסיה, בשתי דרגות. "המטרה להגן בעיקר על החוסכים החלשים שאינם מאוגדים ומשלמים דמי ניהול מקסימליים או קרובים למקסימליים", אומר שטייניץ, "זו בשורה לאזרחי ישראל וצעד משמעותי לתיקון בעיות ועיוותים".

סגן שר האוצר כהן הדגיש כי עשרות מודלים נבחנו בטרם התוויית המודל הקיים, זאת בשל גודל ההשפעה הצפויה הן על האזרח והן על החברות וכן בשל סוגיות באבטחת מידע והגנה על הפרטיות. פרופ' שריג הבהיר כי מחלקת האכיפה בפיקוח נערכת לטיפול בנושא נכלל בתוכניות העבודה.

"אנחנו מפיקים לקחים מהמשבר הגלובלי ומההשפעה שלו על עם ישראל בשלוש השנים הראשונות", אמר שטייניץ, "היינו המדינה הראשונה שהקימה ועדה רצינית לבדיקת החסכונות לטווח ארוך. זה מה שיכונה בעתיד 'המודל הישראלי'. אנו משוכנעים שהוא החכם והטוב ביותר ואני לא מוציא מכלל חשבון שיהיו מדינות שיילכו בעקבותינו".