המוסדיים הפנימו את לקחי אגרקסקו - ודרשו ביטחונות בנתג"ז

נתג"ז השלימה בשבוע שעבר גיוס אג"ח של 500 מיליון שקל בריבית של 4.8% ל-11 שנים ■ המוסדיים קיבלו ביטחונות, כולל שעבוד צף ראשון על הזכויות שמשמש לשירות החוב

אחת הטענות שעלתה באחרונה בהקשר של הסדרי החוב, היא כי לגופים המוסדיים בשוק ההון המקומי יש זיכרון קצר. הפעילים לא מתחשבנים עם חברות שבעל השליטה שלהן לא עמד בהתחייבויותיו, וממשיכים להשקיע את חסכונות הציבור בעסקיו.

גיוס האג"ח הפרטיות שביצעה נתג"ז - חברת נתיבי הגז הממשלתית - סודק טענה זו, ונראה כי לפחות את לקחי פרשת אגרקסקו, חברה בבעלות המדינה שקרסה באחרונה מבלי לשלם את התחייבויות האג"ח שלה, הגופים המוסדיים הפנימו היטב. נתג"ז השלימה בשבוע שעבר גיוס אג"ח של 500 מיליון שקל בריבית של 4.8% ל-11 שנים.

בניגוד להנפקת אגרקסקו, שגייסה אג"ח ללא ביטחונות, במקרה של נתג"ז אלה נדרשו וגם ניתנו. הביטחונות הללו כוללים שעבוד ראשון צף על הזכויות בחשבון שמשמש לשירות החוב, ושאליו מועברים 95% מהתקבולים שתקבל החברה מהולכת הגז. כמו כן, נקבע יחס כיסוי לחוב של כ-1.2, כאשר על פי חוק מחויבת רשות הגז לקבוע תעריפי הולכה שיאפשרו לנתג"ז לעמוד ביחס.

מנהל השקעות באחד מבתי ההשקעות הגדולים אמר היום כי "אם נשווה לתעריפי החשמל, נראה כי לא כל כך קל להעלות תעריפים. מי אמר שלא ייתקלו באותם קשיים גם בגז. מעבר לכך, חוקים אפשר לשנות".

מנהל השקעות באחד הגופים המוסדיים שהשתתפו בהנפקה הביע ביטחון באשר לתמיכה מהמדינה שבה תזכה נתג"ז, לעומת המקרה של יצואנית התוצרת החקלאית אגרסקו. "נתג"ז הוא פרויקט לאומי ולכולם ברורה החשיבות של הולכת הגז. מי יוליך פה גז אם לא נתג"ז?", אמר.

מנגד, בעקבות מקרה אגרקסקו, לא כל הגופים המוסדיים סבורים כי היותה של נתג"ז חברה ממשלתית היא יתרון. נזכיר כי אגרקסקו נכנסה להקפאת הליכים בחודש יוני אשתקד. משלא נמצא לה קונה שהיה מוכן להמשיך להעסיק את כל עובדיה ולשלם את חובותיה, היא נמכרה בחודש אוקטובר לאיש העסקים גדעון ביקל תמורת סכום של 17.6 מיליון שקל ומחיקת כל חובותיה בסך כחצי מיליארד שקל, מהם כ-150 מיליון שקל למוסדיים, מחזיקי האג"ח.

"בעבר ניתנה פרמיה חיובית לבעל שליטה שהוא מדינת ישראל. היום ידוע שבעל השליטה הזה לא תומך בחברות שבבעלותו", אמר היום מנהל השקעות של אחד הגופים המוסדיים שלא השתתפו בהנפקה. מנהל זה טען כי הלקחים ממקרה אגרקסקו, יחד עם הריבית שהוצעה והמח"מ הארוך, לא משקפים את הסיכון האמיתי של החברה. רק לפני כשנה גייסה נתג"ז אג"ח במרווח של 1.6% מהאג"ח הממשלתי. הריבית בגיוס הנוכחי משקפת מרווח של 2.4%. "מי יודע מה יקרה לחברה הזו בעוד 5 שנים?" אמר.

נתג"ז הינה חברה ממשלתית בבעלות המדינה, ולה רישיון להקמה ולהפעלה של תשתית הולכת הגז הטבעי למשך 30 שנה. החברה פועלת בהתאם לתכנית אב למשק הגז הטבעי, שנבנתה על ידי רשות הגז הטבעי והקימה עד כה ארבעה מקטעי הולכה מרכזיים: קו ימי (פעיל ממאי 2006), מרכזי (ממאי 2007), דרומי (מנובמבר 2009) והקו הצפוני.

קווים ומתקני גז נוספים נמצאים בשלבי תכנון, ובהם מצוף ימי לקליטת גז טבעי מאניות, מקטע ההולכה המזרחי ומקטע ההולכה לירושלים. מטרת הגיוס הנוכחי היא הקמת המצוף הימי והמקטע לירושלים.

בדו"ח הדירוג של מעלות מציינים האנליסטים כי "להערכתנו במהלך 2012 צפוי היחס להיות גבוה מיחס הכיסוי המינימלי, ולעמוד על כ-1.96. בראייה ארוכת טווח, אנו מעריכים שיחס זה צפוי לרדת עד לרמה של 1.2, כאשר החזרי החוב של החברה יגדלו. עם זאת, בסיס הלקוחות של החברה צפוי להתרחב משמעותית מ-2013".