חוזה אספקת גז ענק ב-1.2 מיליארד דולר לשותפויות "תמר"

ההסכם - לתקופה של 16 שנים, עם אפשרות הארכה בשנתיים ■ אספקת הגז תחל במחצית השנייה של 2014

השותפות בתגלית הגז הימית "תמר" ממשיכות לחתום על הסכמים ארוכי טווח לאספקת גז בהיקפים של מיליארדי דולרים. הבוקר הודיעו השותפות כי חתמו על הסכם לאספקת גז עם חברת אדלטק, שבמסגרתו יספק המאגר גז לתחנת הכוח המוקמת ברמת חובב ולמפעל "אגן חימיכלים", הנמצאים בבעלות אדלטק ותאגיד Zurlu, בהיקף כספי כולל של כ-1.2 מיליארד דולר. זאת בהמשך לחוזה שנחתם אתמול בין השותפות לחברת דליה אנרגיות, לאספקת גז לתחנת הכוח בהיקף כספי כולל של 5 מיליארד דולר.

חברת אדלטק, הנמצאת בשליטת משפחת אדלסבורג ומנוהלת על-ידי אודי וילד, בונה ברמת חובב תחנת כוח בהיקף של 120 מגה-ואט, אשר עתידה לספק קיטור וחשמל למפעל מכתשים אגן, וכן בונה באשדוד תחנת כוח בהיקף של 55 מגה-ואט, אשר תספק חשמל וקיטור למפעל "אגן חימיקלים".

בשתי תחנות הכוח, השותף של אדלטק הוא תאגיד Zurlu הטורקי. אחת מהחברות בקבוצת אדלטק, אדלקום, גם שותפה (18.75%) בדוראד, המקימה תחנת כוח פרטית באשקלון, שגם בה שותפה חברת Zurlu (25%).

במסגרת ההסכם הנוכחי עם "תמר", תרכוש אדלטק גז בהיקף של עד 0.22 BCM (מיליארד מ"ק) לתחנת הכוח ברמת הנגב, וגז בהיקף של עד 0.11 BCM לתחנת הכוח באשדוד. שני ההסכמים נחתמו לתקופה של 16 שנים, עם התחייבות של אדלטק לרכישה שנתית מינימלית של גז, כאשר האספקה בפועל תחל, להערכתה, במחצית השנייה של שנת 2014. מחיר הגז שנקבע בהסכם יחושב בהתאם לנוסחה המתבססת על תעריף ייצור החשמל, כפי שנקבע מעת לעת על-ידי רשות החשמל, והוא כולל "מחיר רצפה".

כבר חתמה עם EMG

הפרט המעניין בעסקה זו הוא, שאדלטק כבר חתמה על הסכם לאספקת גז לתחנות הכוח באוקטובר 2009, עם ספקית הגז המצרי EMG (שבה מחזיקה חברת אמפל של יוסי מימן), והאספקה הייתה אמורה להתחיל ביוני 2012. באדלטק החליטו כפי הנראה שלא להסתמך על הגז המצרי, שכיום מושבת עקב שורת פיגועים בצינור, כמקור גז לתחנות הכוח שלה, ותחת זאת חתמו על ההסכם עם שותפות תמר. השותפות הישראליות בתגלית הגז "תמר" (דלק קידוחים, אבנר, ישראמקו ואלון גז), שהיקפה נאמד ב-9 TCF (טריליון רגל מעוקב), הגיבו היום בעליות שערים של עד 3.5%.

אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים, ירון זר, התייחס היום להסכם, וכתב כי "לפי הבנתנו ההסכם עם תמר מצביע על כך שאדלטק השתחררה מההסכם מול EMG. להערכתנו מדובר בהסכם הראשון של תמר שנובע מהשתחררות הלקוחות מהסכמים שנחתמו עם EMG. אדלטק חתמה בזמנו על הסכם לרכישת גז מצרי בהיקף של כ-1.3 מיליארד דולר. ההסכם מול תמר עומד על כמות דומה במחיר מעט גבוה יותר".

ההסכמים עם יצרני החשמל הפרטיים מגיעים לאחר שבאמצע החודש הקודם דיווחו השותפות בתמר, לאחר מו"מ ארוך, כי דירקטוריון חברת החשמל (חח"י)אישר באופן עקרוני את ההסכם לרכישת גז מהמאגר.

לפי הסכם העקרונות, שטרם הפך להסכם סופי, התחייבה תמר לספק לחח"י כמות גז שנתית בהיקף 3 מיליארד מ"ק (BCM) ולהגדיל את הכמות ב-60% אם חח"י לא תצליח למצוא ספקי גז נוספים עד סוף 2013. סה"כ מוערך היקף ההסכם עם חח"י, שצפוי להיות לתקופה של 15 שנה החל מאמצע 2013, בעד 16 מיליארד דולר, כולל הכמות הנוספת, כאשר חח"י בכל מקרה התחייבה לרכוש גז בהיקף כספי של 8 מיליארד דולר לאורך תקופת החוזה.

חח"י סללה את הדרך

זר הוסיף היום ואמר, כי "בעקבות האישור העקרוני של חח"י נסללה דרך מהירה מאוד להסכמים עם צרכניות גז פוטנציאליות. אנו מצפים בחודשים הקרובים להסכמים בהיקפים גדולים עם החברה לישראל ודוראד, ולהסכמים נוספים עם נשר, פז, דלק אשקלון ואחרים".

זר התייחס גם למחיר הגז הנמכר, וכתב כי "מתוך הדיווחים מחולצים מחירים של כ-5.9 דולרים וכ-6.3 דולרים ליחידת חום עם דליה אנרגיה ואדלטק בהתאמה". זאת כאשר המחיר בהסכם עם חברת החשמל עומד עפ"י הערכות על 5.2-5.3 דולרים ליחידת חום. זר מסיים וכותב, כי "הקונצנזוס מתחיל להפנים את ירידת הסיכון בתמר", וחוזר על המלצות קנייה לשותפות המחזיקות בו.

החוזים האחרונים אמנם מורידים את הסיכון של תמר, אולם סוגיית מימון הפיתוח של הפרויקט על-ידי שותפויות החיפושים של קבוצת דלק (אבנר ודלק קידוחים) ואלון גז עדיין נותרה בעינה. היקף פיתוח הפרויקט מוערך ב-3.06 מיליארד דולר, וחלקן של השותפויות בו (15.625% אבנר ודלק קידוחים, 4% אלון גז) נאמד ב-1.08 מיליארד דולר. על פי תוכנית הפיתוח יתחיל הגז לזרום מהמאגר בתחילת 2013.

לפני כשבועיים חתמו הצדדים על הארכת הסכם מימון הביניים עםHSBC וברקליס בהיקף של 430 מיליון דולר לחצי שנה, עד יוני 2012. נוסף לכך העמיד לאחרונהHSBC מימון בהיקף של כחצי מיליארד דולר למשך שנתיים לקבוצת דלק לצורך פיתוח "תמר" והמשך הקידוחים ב"לוויתן", וזאת תוך שעבוד זכויות השותפויות הבנות במאגר "לוויתן". הסכם זה נחתם על רקע העיכובים בהסכם הסגירה הפיננסית ארוך-הטווח אשר אמור לממן את פיתוח תמר. נובל וישראמקו, המחזיקות ביתרת הזכויות במאגר, כבר השיגו את המימון הנדרש לפיתוח חלקן היחסי במאגר.

החוזים
 החוזים

המחזיקים
 המחזיקים