כחלון: "לא יקרה מצב שבו בזק לא תוכל להתחרות בשוק"

שר התקשורת מתכוון להקים שוק סיטונאי שיגביר את התחרות בשוק הקווי: "השוק הסיטונאי לא נועד לאפשר לפרטנר ולסלקום לקבל הנחות על שימוש בתשתיות של בזק והוט. אני רוצה לראות את פרטנר וסלקום משקיעות בסיבים אופטיים"

שר התקשורת משה כחלון יפרסם בימים הקרובים מסמך עקרונות שיציג את מדיניותו לגבי שוק התקשורת הקווית. מדובר במסמך שאמור להוביל למהפכה בשוק באמצעות שינוי מבני עמוק, ומטרתו לשחזר את הרפורמה הגדולה שנעשתה בשוק הסלולר - הפעם בשוק הנייח.

בשיחה עם "גלובס" מסביר כחלון שמדובר במסמך חדש המתבסס על עקרונות שהופיעו בוועדת חייק, ובמרכזם הקמת שוק סיטונאי שבאמצעותו יוכלו מתחרים חדשים להשתמש בתשתיות של בזק ושל הוט (בעלות התשתית הקווית היחידות בישראל כיום). בכך אמור השוק הסיטונאי להגביר את התחרות בשוק הקווי. כמו כן, בכוונת כחלון לבטל את ההפרדה המבנית הנהוגה כיום בין בזק לבין החברות-הבנות שלה וכן לבטל את הפיקוח על מחיריה.

כחלון מודע לחשש של בזק ושל הוט כי הקמת שוק סיטונאי לא בהכרח יוביל לביטול ההפרדה המבנית והפיקוח על המחירים. ואולם, הוא מחויב לכך, משום שהמודל החדש אמור לאפשר תחרות כוללת בין כל השחקנים בשוק הנייח - "ולכן לא יקרה מצב שבו יקשרו לבזק את הידיים ואת הרגליים והיא לא תוכל להתחרות בשוק", הוא מסביר.

עם זאת, הדגיש שר התקשורת שבכוונתו לוודא שהשוק הסיטונאי אכן עובד בפועל, ורק כשיהיו עובדות בשטח המוכיחות זאת הוא יעניק את ההקלות לבזק.

המטרה: ערך מוסף

לדברי כחלון, המטרה בהקמת שוק סיטונאי היא להוביל לכך שהשוק הקווי לא ייסגר בפני השחקנים הקטנים ובפני יצרני הערך המוסף (למשל, חברות טכנולוגיה המפתחות מוצרים ייחודיים לעולם הטלוויזיה). הוא מבטיח כי השחקנים הקטנים יקבלו נגישות לתשתיות הקוויות של בזק ושל הוט באותם המחירים שיקבלו השחקנים הגדולים כמו סלקום ופרטנר, כך שלא יהיה מצב שבו הם יופלו לרעה.

כחלון מדגיש את החשיבות בשחקני הערך המוסף, ואף הזכיר שחקנים כמו גוגל ואפל שהיה רוצה לראותם פועלים בעולם הטלוויזיה בישראל. שר התקשורת מכוון לכך שהשוק הסיטונאי יוביל לתחרות בשוק הטלוויזיה, כך ששחקנים חדשים "שיודעים לארוז תוכן", לדבריו, יציעו אותו לציבור במחירים תחרותיים.

"השוק הסיטונאי לא נועד לאפשר לפרטנר ולסלקום לקבל הנחות על שימוש בתשתיות של בזק והוט", אומר כחלון. הוא רוצה לראות אותן משקיעות כספים ומניחות סיבים אופטיים כדי להגדיל את רוחב הפס בישראל ולהביא מוצרים חדשים לשוק.

"לא סתם אנחנו מתכוונים לפתוח את כל תעלות התקשורת של בזק ושל הוט, אנחנו רוצים לוודא שמתחרים ייכנסו וישקיעו בפריסת סיבים. אני מתכוון לוודא שבאמת יהיו השקעות שיובילו להגברת התחרות", הוא אומר.

הבוקר (ג') הופיע כחלון בכנס כלכלי המיועד למגזר הערבי עסקי, שערך העיתון דה מרקר בשיתוף בנק לאומי בנצרת, ומדבריו ניתן היה להבין שאין בכוונתו לאמץ את דוח ועדת חייק במלואו, אלא מספר סעיפים, בהתאם למדיניות שיקבע.

ההמלצה המרכזית

השוק הסיטונאי, כאמור, הוא ההמלצה המרכזית של ועדת חייק, ולפיכך הודיע כחלון שבכוונתו לאמץ המלצה זו. עם זאת, הוא נמנע מלהצהיר הצהרות מחייבות לגבי המועד שבו ייושם. זאת משום שהוא רואה במיזם תשתיות התקשורת של חברת החשמל פרויקט לאומי שאותו יש לקדם בכל הכוח, אך הוא מודע לחששות שקיומו של שוק סיטונאי יפגע פגישה קשה בפוטנציאל של המיזם ואף עשוי להביא לביטולו.

לכן הוא רוצה לנהל את התהליך בזהירות כדי לספק את שני הצדדים: מצד אחד את תומכי השוק הסיטונאי, פרטנר וסלקום, ומצד שני את המתנגדים - המשקיעים המתמודדים על מיזם חברת החשמל.