עיר הבה"דים: נדחתה עתירת שיכון ובינוי על "יועץ אסור"

שיכון ובינוי טענה בעתירתה, כי הנתבעים השתמשו בשירותיו של יועץ אסור ■‏ השופט קובי ורדי דחה את טענותיה וחייב אותה לשלם למדינה, לשפיר הנדסה ולבנק לאומי שכר טרחה בסך 50 אלף שקל

ביהמ"ש דחה היום (ג') את עתירתה של חברת שיכון ובינוי נגד שפיר הנדסה ובנק לאומי בטענה שהשתמשו ביועץ אסור לשלב הסגירה הפיננסית במכרז עיר הבה"דים.

עתירתה של שיכון ובינוי התבססה על הטענה כי, בשלב הסגירה הפיננסי במסגרת מכרז עיר הבה"דים, השתמשו חברת שפיר ובנק לאומי בשירותי חברה שבעליה, ד"ר יואב סרנה, עבד עם משרד הביטחון על המכרז. זאת, למרות שנקבע במפורש במסמכי המכרז שהתקשרות עמו היא אסורה.

‏השופט קובי ורדי דחה את טענות שיכון ובינוי וחייב אותה לשלם למדינה, לשפיר הנדסה ולבנק לאומי שכר טרחה בסך 50 אלף שקל ולחברת מבט לנגב, של חברת מנרב ובינת תקשורת, שכר טרחה של25 אלף שקל.

כזכור, החברות שפיר הנדסה ומנרב עלו ביולי, כל אחת בנפרד, לשלב הסופי במסגרת המכרז על הזיכיון להקמת והפעלת קרית ההדרכה של צה"ל (עיר הבה"דים) בצומת הנגב. היקף הפרויקט מוערך בכ-10 מיליארד שקל. קבוצת שיכון ובינוי הגיעה למקום השלישי והוכרזה כמציעה אלטרנטיבית, לצורך האפשרות של החלפת אחת משתי המועמדות הסופיות, במקרה שאחת מהן תיפסל, או למקרה ששתיהן ייפסלו.

‏שיכון ובינוי עתרה לביהמ"ש בטענה שחרף הוראותיו הברורות של המכרז ותנאי הסף המפורשים שנקבעו בו, התקשרה קבוצת שפיר, בה כלול בנק לאומי, לצורך סגירת השלב הפיננסי, עם יועץ טכני והוא חברת א. אפשטיין ובניו, שבבעלות ד"ר יואב סרנה, ששימש יועץ למכרז עיר הבה"דים.

זאת, לטענתה, למרות שנקבע מפורשות במסמכי המכרז שאסור להתקשר עם יואץ זה, אלא לאחר שיינתן לכך אישור מראש מוועדת המכרזים.

‏לטענת שיכון ובינוי, ההתקדמות וה"עבודה האסורה" עם היועץ, איפשרה לשפיר וללאומי להתקדם בתום תהליך השלב השני במכרז - הסגירה הפיננסית, בכ-60% מתוך התקופה שנקצבה לכך, "וזאת בדעה שאסור היה לה לעשות זאת עם יועץ זה ובכך זכתה קבוצת שפיר-לאומי ביתרון תחרותי ענק ובלתי לגיטימי על פני יתר המתמודדים במכרז, בכך שהחלה לפעול לפני 'יריית המירוץ' למרות האיסור".

‏השופט החליט כי אין מקום לביטול המכרז וקבע שיש להימנע ככל שניתן מביטול ועריכת מכרז חדש, בשעה שאין הצדקה לכך.