החוב היווני: קרנות הגידור הולכות "ראש בראש" עם ה-IMF

נושי יוון נדרשים לוותר על כ-100 מיליארד אירו מהשקעותיהם, אולם קרנות גידור רבות מתכננות לא לקחת חלק בתוכנית, ומעדיפות לתת ליוון להגיע לחדלות פרעון כדי לקבל חזרה את כספיהם מהביטוח

קרנות גידור נמצאות במאבק מול קרן המטבע הבינלאומית, ביחס לתוכניתה לקצץ את החוב של יוון. זאת, כאשר אם המגעים בין יוון לנושיה יגיעו למבוי סתום, ייתכן ותיאלץ המדינה לעזוב את גוש האירו.

הקרנות בנו פוזיציה כל כך גדולה של אג"ח יווניות, שהן יכולות לטרפד את הטקטיקה של אירופה לאלץ בנקים ובעלי אג"ח נוספים לשאת בעול של הקטנת החוב על בסיס התנדבותי.

על פי תוכנית ה"תספורת" לנושים עליה הוסכם באוקטובר, מחזיקי האג"ח נדרשים לוותר על כ-100 מיליארד אירו מהשקעותיהם - אולם קרנות גידור רבות מתכננות לא לקחת חלק בתוכנית. הן מעדיפות לתת ליוון לקרוס, ולקבל עקב כך את דמי הביטוח נגד חדלות פירעון שרכשו, או מקוות לקבל את החזר מלא אם מספיק משקיעים יצטרפו אליהן. הדבר הזה מציב אותן בעימות ישיר עם קרן המטבע הבינלאומית.

"המהלך הוא בפירוש 'הם יהיו חייבים לשלם לי'. יוון תרצה להמנע מחדלות פרעון רחבה יותר, אז אם היא תוכל לארגן מחדש 80% מההסכם ולשלם את היתר, זה עדיין טוב יותר", אמר גבריאל סטרן מאקסוטיקס.

אם לא תגיע יוון להסכם עם מחזיקי האג"ח, צפויים המלווים של יוון (קרן המטבע, האיחוד האירופי והבנק המרכזי האירופי) לסרב להעביר לה את חבילת החילוץ השנייה הנדרשת כדי למנוע ממנה להגיע לחדלות פירעון. ללא הסיוע, צפויה יוון להגיע לחדלות פירעון ב-20 במרץ, המועד בו נדרשת ממשלת יוון לפרוע אג"ח בהיקף של 14.5 מיליארד אירו.