אלו מערכות בטיחות חדשות לרכב יקבלו תמריצי מיסוי?

הרפורמה ברשות המסים באה לשפר את בטיחות כלי הרכב ■ בין המערכות שיקבלו תמריצי מיסוי: בקרת סטייה מנתיב וזיהוי הולכי רגל

רוב הרפורמות שמתחילות ברשות המסים מסתיימות, בדרך-כלל, בהגדלת הכנסות המדינה ממסים ובחפירה עמוקה יותר לכיסם של האזרחים. אולם לפחות בתחום אחד, תחום בטיחות כלי הרכב, מגיע לרשות צל"ש גדול. בזכות הטבות המס של הרשות, אנחנו נוהגים כבר מספר שנים בכלי רכב חדשים, עם ארבע ושש כריות אוויר, כולל בדגמים קטנים וזולים, והרשות היא גם זו שדחפה - באמצעות הטבת מס - את האימוץ הגורף של מערכות בקרת יציבות (ESP), עוד הרבה לפני שהן חויבו בחוק, בארץ ובשאר העולם.

הרפורמות הללו הן רק הקדמה לרפורמה גורפת בתחום בטיחות כלי הרכב, שמתבשלת בימים אלה ברשות המסים, בשיתוף עם משרד התחבורה. מדובר במהלך משולב, שבמסגרתו יינתנו תמריצי מיסוי לשורה של מערכות בטיחות מתקדמות לרכב, שחלקן מהוות עדיין אופציה (לא זולה), אפילו בדגמי פרימיום, ולפיכך כמעט אינן מיובאות ארצה.

במקביל מתגבש כיום ברשות מעין "ציון בטיחות" לרכב, כלומר מדד אחיד, שישקלל את כלל אבזרי הבטיחות התקניים (מבית החרושת), שנמצאים בדגם מסוים, ויוצג ברישיון הרכב בצורה ברורה, כמו גם באתרי האינטרנט של רשות המסים ומשרד התחבורה. ייתכן שאף יבואני הרכב יידרשו להציג את הנתונים, כחלק אינטגרלי מהפרסומות לרכב חדש, בדומה למה שנעשה כיום עם הציון הירוק בנושא זיהום האוויר.

אילו מערכות יקבלו תמריצים? להלן תקציר.

בקרת סטייה מנתיב: מערכת שעוקבת, באמצעים אופטיים, אחרי קווי הסימון בכביש ומתריעה על ירידה לשוליים או חצייה לא מכוונת של קו הפרדה. המערכת מתריעה באמצעים חזותיים וקוליים. מחיר ממוצע: 400-500 דולר.

בקרת שיוט מסתגלת: מערכת מונחית רדאר, או קרינה אלקטרו-מגנטית אחרת, שמזהה באופן רציף את המרחק מהרכב מלפנים, ומאיטה/מאיצה עצמאית, באמצעות שליטה במנוע, בתיבת ההילוכים ובבלמים, כדי לשמור על מרחק בטיחות קבוע, בהתאם לפרמטרים שקבע הנהג. המערכות המתקדמות אף מסוגלות לבלום את הרכב עד לעצירה מלאה, ללא התערבות הנהג. מחיר: 1,100-2,000 דולר.

זיהוי הולכי רגל: קיימות כמה טכנולוגיות מתחרות דוגמת רדאר, אינפרא-אדום, זיהוי צורות בווידיאו וכך הלאה. חלק מהמערכות הללו מסוגלות לפעול גם בלילה, וכולן מתריעות על קרבת יתר להולכי רגל. מערכות הדור האחרון אף מפעילות אוטומטית את הבלמים במהירויות עירוניות. מחיר: 2,300-2,600 דולר.

עזר לבלימה בחירום: המערכת מופיעה כיום ביותר ויותר כלי רכב. גם היא מבוססת על חיישן קרבה אופטי או אלקטרו-מגנטי, ומפעילה אוטומטית את הבלמים במקרה שהנהג לא לוחץ על הבלמים בסיטואציות שמתקרבות לתאונה. לרוב מהווה חלק מבקרת שיוט מסתגלת.

לחץ אוויר בגלגלים: מערכת פשוטה יחסית, שעתידה להפוך לסטנדרט בתקינה האירופית בעוד זמן לא רב. מתריעה על נפילת לחץ איטית והדרגתית, שיכולה להעיד על התפתחות פנצ'ר. מסייעת גם לחיסכון בדלק. מחיר: 100-200 דולר.