חשד למעילה במיליוני שקלים בכספי תרומות במאה שערים: 6 נעצרו

‎לפי החשד, העצורים גייסו תרומות תוך שימוש בשמות רבנים, וחלקם השתמשו בכסף לצרכים אישיים ■ בתגובה למעצרים פרצו מהומות במאה שערים ובבית-שמש

‎‎נחשפה פרשת הונאת תרומות חמורה במגזר החרדי. חוקרי משרד חקירות מס הכנסה בירושלים, בשיתוף בלשי וחוקרי היחידה המרכזית ומרחב ציון, עצרו היום (א') בשעות הבוקר המוקדמות 6 גברים, 4 מהם חרדים, החשודים במעילה בכספי תרומות בהיקף מיליוני שקלים, שנאספו בשכונת מאה שערים בירושלים.

בתגובה למעצרים פרצו מהומות בקרב העדה החרדית. בשכונת מאה שערים בירושלים התקבצו מאות מפגינים מהעדה, ניסו לחסום כבישים ונשכבו תחת גלגלי האוטובוסים שעברו באזור. המשטרה פיזרה את ההפגנה ועצרה 3 מפגינים שהתפרעו.

שני בני אדם נעצרו בבית-שמש, לאחר שעשרות הפגינו במקום נגד מעצר החשודים שהפעילו משרד גיוס תרומות לנזקקים במאה שערים והונו במיליוני שקלים. כמה מהמפגינים שפכו שמן על הכביש ברחוב נהר הירדן בעיר, על מנת למנוע נסיעת כלי רכב. כוחות משטרה נמצאים במקום.

לחשודים מיוחסות, בין היתר, עבירות של שימוש אישי בכספי תרומות, העברת כספים שגויסו כתרומות לחשבונות פרטיים שבבעלותם, העברת כספים לחו"ל באמצעות בלדרים, עבירות מס הכנסה שונות והלבנת הון באמצעות זיוף מסמכים וקבלות בארץ ובחו"ל.

החשודים הועברו למשרדי מפלג התשאול בימ"ר להמשך חקירת רשות המסים והמשטרה, וצפויים מעצרים נוספים בפרשה. כן נעשו חיפושים בדירותיהם ובמשרדיהם בירושלים ובבני-ברק, והוחרמו מהם מחשבים ומסמכים.

מעצרם של השישה התאפשר לאחר חקירה סמויה, שהתנהלה בחודשים האחרונים ברשות המסים ובימ"ר, בעקבות מידע מודיעיני.

מהחקירה עלה כי ברחוב רפפורט 13 בשכונת מאה שערים בירושלים פועל מראשית שנות ה-2000 משרד העוסק בגיוס תרומות למען נזקקים, מתן גמ"ח לחרדים צעירים לקניית דירות ועוד.

במשרד מועסקים כ-10 עובדים והוא נושא מספר שמות, בהם: "הקרן למען האלמנה והיתום"; "הוועד הארצי להצלת משפחות מצוקה"; "עמותת חסדים טובים" ו"בנק החסד".

‏לפי החשד, שניים מבין 6 העצורים היו הדמויות הדומיננטיות במשרד והובילו את מערך גיוס התרומות. מהחקירה עלה כי שיטות הפעולה של השניים היו גיוס תרומות בארץ, תוך הסתייעות בשמותיהם של רבנים גדולים שתמכו במשרד, גיוס תרומות באמצעות מנשרים שהופצו וחולקו בבתי מגורים וישיבות, תרומות באמצעות הוראות קבע בבנק וכן איסוף תרומות בחו"ל באמצעות אנשי קשר, בעיקר בארה"ב, שגייסו כספים מהקהילה היהודית.

העברה לחשבונות פרטיים

‏‎‎את התרומות - בסכומים של 10 שקלים ועד אלפי שקלים - הפקידו החשודים בבנק מרכנתיל בשכונת מאה שערים ומשם ניהלו את החשבונות. המחזור השנתי של כספי התרומות הגיע לכדי עשרות מיליוני שקלים.

עוד עלה מהחקירה כי לאחרונה העבירו השניים את החשבונות לבנק פאג"י ברחוב רבי עקיבא בבני-ברק, והמשיכו לנהל שם את פעילותם הכלכלית הלא חוקית לכאורה.

מבדיקה סמויה של החשבונות עולה חשד להונאה בכספי תרומות בסכומים גדולים מאוד באמצעות פיצול צ'קים, משיכות מזומנים בסכומים גבוהים מאוד והעברתם לחשבונות פרטיים, העברת כספים לחו"ל באמצעות בלדרים, עבירות מס הכנסה, שימוש כוזב בחשבונות העמותות כדי להעביר באמצעותם כספים ובכדי להתחמק מתשלום מס, הלבנת הון באמצעות זיוף מסמכים וקבלות בארץ ובחו"ל.

כמו כן, עולה חשד כי השניים משכו כספים לשימושם האישי מכספי תרומות וכן שילמו לעובדים במשרד משכורות שאינן מדווחות בסך מאות אלפי שקלים בשנה.

עוד עולה חשד כי העצורים הסתייעו בפקיד מבנק מרכנתיל במאה שערים לצורך פעילותם הכלכלית הלא חוקית. רשות המסים והמשטרה בודקות את מעורבותו בשיתוף-הפעולה עימם. ‏‎‎‏

עו"ד קובי גולדמן ממשרד גולדמן ושות', המייצג את אחד מ-6 העצורים, מסר בתגובה: "בשלב זה החקירה רק בתחילתה, ועדיין מוקדם להסיק מסקנות, אך ניתן לומר כי לא אחת חקירות שמתחילות כנגד המגזר בקול תרועה רמה, מסתיימות בקול ענות חלושה, שכן עיקר עבודתם של הגמ"חים היא בעזרה לנזקקים ולא בפעולות שיכולות להצביע על עבירות כלכליות או עבירות מס.

"בטוחני כי בסוף יום חקירות ואחרי שהחשודים יובאו בפני שופט, תתבהר התמונה, והמרחק בינה ובין הודעת רשות המסים תהיה גדולה. יש לזכור כי בלא מעט מקרים בעבר, גם בפעילות של הרשות מול המגזר החרדי, חילוקי דעות במישור האזרחי הגיעו לתקשורת כאשר הרשות הפכה אותם לעניין פלילי, ובית המשפט החזיר את הטיפול למישור האזרחי".