שנה עגומה בענף הגמל: תשואה שלילית של כ-3% ב-2011

סיומת מתונה יחסית לירידות שנרשמו בחודשי הקיץ ■ הענף איבד 12 מיליארד שקל בשנה החולפת ■ קופות מיטב, אלטשולר-שחם ואקסלנס בלטו לחיוב, ואלטשולר הובילה גם בקרנות ההשתלמות

השנה החולפת בבורסה בתל אביב הייתה עמוסת אירועים שליליים, אי-ודאות ותנודתיות, ובסיכומה איבד מדד המעו"ף 18%. למרות זאת, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות סיימו את 2011 עם תשואה שלילית ממוצעת של כ-3% בלבד, אם כי במונחים כספיים זה נשמע קצת פחות טוב - ענף הגמל איבד 12 מיליארד שקל בשנה החולפת והוא מנהל כעת כ-295 מיליארד שקל.

אם משווים את ביצועי הענף אשתקד לנתוניו בשנת 2008, ברור כי המצב היה הרבה פחות גרוע ב-2011, אפילו ביחס למה שהצטייר באמצע השנה. ב-2008, נזכיר, ענף הגמל איבד 18%.

השנה החולפת, נזכיר, נפתחה בתשואות חיוביות או סביב האפס, ועד חודש אפריל הענף רשם תשואה חיובית של כ-0.5%. מחודש מאי החלו הקופות לרשום תשואות שליליות, כאשר השיא נרשם באוגוסט. עד חודש ספטמבר התשואה השלילית של ענף הגמל כבר הגיעה למעל 5%, אולם אז נרגעה המגמה וחזרו העליות בשווקים באוקטובר ובדצמבר, שאיזנו את התמונה.

דירוג התשואות של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות של "גלובס" מציג את ביצועיהן לשנה ולשלוש שנים. כך, שהנתונים המתפרסמים כאן היום אינם כוללים את 2008, ולכן מציגים תמונה פחות גרועה מכפי שהיא באמת. אלו הם המספרים המרכזיים של ענף הגמל ב-2011:

9 - הוא מספר קופות הגמל בדירוג "גלובס" שהשיגו השנה תשואה חיובית, ומדובר בעיקר בקופות סולידיות עם רכיב קטן מאוד של מניות או ללא מניות כלל. בראשן ניצבת הקופה "מתן" של מיטב, שאת השקעותיה מנהל יניב צלאל. מתן רשמה תשואה של 4.43% בשנה שעברה, וביצועיה לשלוש שנים עומדים על 23.43%.

הקופה השנייה הטובה ב-2011 היא גמל קלאסי של אלטשולר שחם. אך בעוד שבאלטשולר שחם השיגו את התשואה העודפת בעיקר על ידי חשיפה לחו"ל, במיטב הימרו על האפיק הממשלתי, כשהחשיפה של מתן לאג"ח ממשלתיות עמדה כל השנה סביב 60%. למרות החששות וההמלצות להתרחק מאפיק זה, האג"ח הממשלתיות הניבו למשקיעיהן בשנה החולפת את התשואה הטובה ביותר - 7%-10%. שאר הקופות של מיטב רשמו ביצועים פחות טובים, אם כי סביב הממוצע ואף מעליו.

באלטשולר שחם, כאמור, האג'נדה הכוללת של ניהול ההשקעות היא חשיפה לחו"ל. כל הקופות של החברה, שבניהול גילעד אלטשולר ורן שחם, המופיעות בדירוג "גלובס" רשמו תשואה טובה מהממוצע.

גודלה של קופה משפיע לא מעט על יכולתה להניב לחוסכיה תשואה טובה, ולכן חשוב לציין כי הקופה הגדולה ביותר בדירוג שהשיגה את התשואה הטובה ביותר היא יסודות של אקסלנס, עם תשואה של 3.73% בשנה החולפת ו-17.6% בשלוש שנים. יסודות היא קופה סולידית קלאסית, בעלת חשיפה של כ-55% מנכסיה לאג"ח ממשלתיות. בתקופות של ירידות שערים ותנודתיות כפי שהיו ב-2011, יסודות ודומותיה פורחות, והשנה החשיפה הגבוהה של יסודות לאפיק זה, השתלמה לה. את ההשקעות בקופות הגמל של אקסלנס מנהל רונן מטמון.

10.63% - זו הייתה התשואה הגרועה ביותר בדירוג השנתי, והיא שייכת לאנליסט גמל כללי ב', הקופה היותר אגרסיבית של בית ההשקעות שבשליטת אהוד שילוני ושמואל לב ובניהול איציק שנידובסקי. מי שלא מכיר את ייחודו של בוטיק ההשקעות הזה עשוי להתבלבל, ולכן נמליץ לו לבחון את ביצועיו לתקופה ארוכה יותר. כך למשל, התשואה לשלוש שנים של הקופה עומדת על יותר מ-100%! - כנראה אחת הקופות שרשמו את התשואה הטובה ביותר, בענף כולו, בטווח הזמן הזה ובפער משמעותי ממתחרותיה. כך קרה לה גם ב-2008, אז היא איבדה עשרות אחוזים מערכה, אך קדמו לכך שלוש שנים בהן כיכבה בראש הטבלה.

שתי קופות נוספות שבלטו לרעה בשנה החולפת הן תמר וגפן, שאוחדו בינתיים לקופה אחת. הן רשמו תשואה שלילית של 6%-7%, ובשלוש שנים השיגו מעל 40% לעמיתיהן. תמר וגפן של כלל ביטוח פספסו השנה בחשיפה שלהן למניות; עד המפולת של חודש אוגוסט הן עוד החזיקו כ-37% מנכסיהן במניות, ודווקא לאחר מכן, כשהשווקים תיקנו חלק מהירידות, כבר ירדו לחשיפה של 30% ולמעשה פספסו חלק מהתיקון.

4 הוא מספר קרנות ההשתלמות שהשיגו תשואות חיוביות השנה. בראשן, קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם, השתלמות קלאסי, שרשמה תשואה של 4.5%. שאר הקרנות של בית ההשקעות בדירוג רשמו ביצועים יותר טובים מהממוצע. כאמור, החשיפה של מוצרי החברה לחו"ל, העומדת על כ-40%, שיחקה לידיה כבר בתחילת השנה, ויעידו על כך גם הגיוסים לקופות אלטשולר - שעמדו עד סוף נובמבר על כחצי מיליארד שקל.

ילין לפידות שהוביל את הטבלאות עד אמצע השנה, סיים אותה עם ביצועים טובים מהממוצע אך שליליים. קופת הגמל של בית ההשקעות של יאיר לפידות ודב ילין רשמה תשואה שלילית של 1.2%, אולם לשלוש שנים היא השיגה 63%. אלו גם היו ביצועיה של קרן ההשתלמות של בית ההשקעות ל-36 חודשים, ובשנה החולפת היא רמה תשואה אפסית. בחודש ספטמבר התראיין ילין ל"גלובס" ואמר כי "אני נוטה להאמין שהתוצאות בענף הגמל ישתפרו עד סוף השנה". ילין אינו נביא, אבל הוא מנהל השקעות מעולה, והפעם הוא אכן צדק.

תשואות קופות הגמל הגדולות ינואר דצמבר 2011
 תשואות קופות הגמל הגדולות ינואר דצמבר 2011

תשואות קופות הגמל הקטנות ינואר דצמבר 2011
 תשואות קופות הגמל הקטנות ינואר דצמבר 2011

תשואות קרנות ההשתלמות הגדולות ינואר דצמבר 2011
 תשואות קרנות ההשתלמות הגדולות ינואר דצמבר 2011

תשואות קרנות ההשתלמות הקטנות ינואר דצמבר 2011
 תשואות קרנות ההשתלמות הקטנות ינואר דצמבר 2011