"יש האטה קטנה מאוד בשוק הדיור - ואנחנו כבר בסופה"

בכירי שוק הנדל"ן בכנס של דן אנד ברדסטריט ■ מנכ"ל אפריקה מגורים: "יש ביקוש כי אנחנו מוכרים דירת 5 חדרים בנתניה תמורת 2.7 מיליון שקל" ■ מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן: "אם דברים לא ישתנו, בקיץ הקרוב נשמע שוב את המחאה"

"אחרי שלוש שנים של בום בשוק הנדל"ן למגורים יש רגיעה וזה טבעי ומי שציפה למשהו אחר לא חי בעולם הנדל"ן בעשור האחרון", כך אמר מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, תמיר דגן, במפגש מנכ"לי חברות הנדל"ן הציבוריות שערכה קבוצת דן אנד ברדסטריט.

"בניתוח הנתונים המאקרו כלכליים הרבה לא השתנה", אמר דגן, "מלהשקיע בבורסה אנשים לא שבעו נחת ולכן אלמנט ההשקעה בדיור עדיין קיים. זהו שוק כבוש כי הכניסו לו לראש שהמחירים יירדו. יש הרבה זוגות צעירים ומשקיעים שמחפשים הזדמנויות, וכשמוציאים אותם ממדינת ת"א ושמים אותם בפריפריה, שהיום מאוד קרובה ונגישה בגלל הכבישים ורכבת ישראל, אנשים קופצים על זה - גם להשקעה וגם למגורים.

"בחדרה אנחנו באים לקראתם רוכשי הדירות, ולא אומרים להם שאנחנו מוכרים דירת 4 חדרים ב-1.5 מיליון שקל. קרקעות לא משתחררות וריבית בנק ישראל עדיין נמוכה ומצד היזמים והקבלנים אין התחלות בנייה. אם נבדוק כמה יזמים קיבלו ליווי מהבנק ויוצאים לדרך, נראה שהמספרים מצטמצמים. אם דברים לא ישתנו, בקיץ הבא נשמע את אותה המחאה".

עו"ד ליטל גינדי-מטלון, מנכ"ל ובעלי משותף של חברת גינדי החזקות, שמכרה 100 דירות במבצע הנחות של 18% בפרויקט מגדלי הלאום בראשל"צ, אמרה: "אנחנו מצטיינים בקריאה של השוק וקבלת החלטות נכונות בזמן הנכון. צריך לדעת באיזה מחיר למכור ואיזו תחושה לתת לצרכן. בסופו של דבר אנחנו בונים כדי למכור ולא כדי להצטייד במלאי. קיבלנו שלושה ליווים גדולים בשלושת החודשים האחרונים - בשוהם, ברמה"ש וברחובות".

מנכ"ל אזורים, אופיר גרינברג: "חברת אזורים בנתה לא רק במרכז אלא בכל הארץ, ביותר מ-16 אתרים, כולל בפריפריה: ביבנה, ברחובות, בקרית ים, בקרית מוצקין ובנתניה - אלה מקומות שאינם מדינת ת"א. אנחנו כן רואים שינוי מסויים בהעדפות הצרכן בעקבות המחאות האחרונות. השוק הוא ברגיעה אבל אני חש שהביקוש הוא כבוש ויש ביקוש ער לדירות מכל הסוגים. אנחנו קשובים ללקוחותינו, שרוצים היום מוצרים יותר זולים ואלי יותר קטנים, בתכנון קצת אחר. אני רואה יציאה מהמרכז לפריפריה ויש עדיין ליווים פיננסיים. אין ספק שמיקום היזמים החזקים ישתפר כי הבנקים יהיו מאוד סלקטיביים. אבל השוק יציב ויילך קדימה".

גרינברג הוסיף: "אני מתפלא על עושי הכותרות שניבאו נבואות זעם של ירידות. מישהו, שלא נזכיר את שמו, אך חבר בוועדות רבות, ניבא ירידה של 15% במחירי הדירות ואז ירידה של 25%. כנראה שהוא איננו צודק. אם יש האטה היא תהיה קטנה מאוד ואנחנו נמצאים בסופה. אמנם יש עלייה של ביקושים כבושים, אך אנו רואים אותם מתפתחים. אם אותו אחד שניבא ירידות בשיעורים כאלה צודק, הרי שהקרואסונים האלה שאנחנו אוכלים עכשיו יהיו כנראה האחרונים שנאכל כאן".

"נכנסנו טוב לשנה החדשה"

לגבי דיור בר השגה אמר גרינברג: "אני לא רואה את מדינת ישראל קונה בניינים ומתחילה להשכיר אותם כמו בצרפת, ואני לא רואה קרקעות שהופכות לבניינים שלמים להשכרה, כי התמיכה של הרגולטור היא גבולית".

מנכ"ל אפריקה מגורים, אורן הוד: "התקופה שהיתה עד אוקטובר היתה קרה אבל סיימנו שנה עם מחזור מכירות יפה בנובמבר-דצמבר ונכנסנו טוב לשנה החדשה. כשאנחנו יודעים לתת לאנשים את המחיר שהם מחפשים הם מביאים את הכסף. אנחנו משווקים היום דירות בלי מבצעים מטורפים. לסגור עסקה של מכירת דירת חמישה חדרים בשכונת עיר ימים בנתניה ב-2.7 מיליון שקל, זה אומר שיש ביקוש. אנשים מחפשים פתרונות דיור, אין לאנשים איפה לגור והתנהלות שוק ההון לא מאפשרת להרבה אנשים לפתוח אתרים חדשים. נחזור לביקושים שיבואו לידי ביטוי במכירות".

כשנשאל מדוע לא ניתן להוזיל את הדירות לישראלים, בעוד שבעיר הפלסטינית רוואבי מחירי הדירות הם 100 אלף דולר, השיב מנכ"ל תדהר, גיל גבע: "מחירי הדירות העממיות, שהוא השוק שמעניין את כולם, הוא בין מיליון ל-2 מיליון שקל. הביקוש לדירות אלה הוא ביקוש מבני וקשיח של בין 30 ל-40 אלף דירות בשנה. בשונה ממשברים אחרים, וזה הסיבוב הרביעי של משברים עמוקים, זהו הסיבוב הראשון שבו, למרות שיש משבר עולמי ומשבר חוב, הביקושים קיימים ואנשים מגיעים למשרדי המכירות. זה לא היה המצב במשברים קודמים, שבהם אם היה מגיע זוג אחד בחודש חודש למשרדי המכירות היינו מרוצים. היום אנשים מגיעים וגם קונים. על הקרקע אנחנו לא יכולים להשפיע ובנושא הבנייה בוודאי שיש מקום לשכלל וכו', אבל הדירות העממיות היום הן מוצר גנרי ואין היום מקום להוזיל - התשומות לא זזות. ההוזלה יכולה לבוא מפדיון יותר גבוה, יעילות ומהירות. חוסר האיזון שאנו רואים בין הביקוש להיצע הוא תוצאה של תכנון. היום הטיים טו מרקט לדירה הוא ארבע שנים אבל אפשר לקצר לשנתיים. אין תוכנית, אין יעדים - אז אין ירידה. אז לחפש את ההוזלה בקרמיקה, לא משם יבואו הפתרונות".

מנכ"ל גזית גלוב, רוני סופר, אמר על הנדל"ן בארה"ב: "בסך הכל ארה"ב היתה מהראשונות בעולם שנכנסו למשבר, וכנראה שהיא תתאושש מהמשבר בין הראשונות ויש הזדמנויות. לא משנה אם זה אנשים פרטיים, גופים מוסדיים או קרנות השקעה בנדל"ן, בסוף הכסף צריך מקום להשקעות. ארה"ב עדיין מאוד אטרקטיבית לכל סוגי המשקיעים".

מנכ"ל דלק נדל"ן, ערן מיטל: "אני חושב שדלק נדל"ן, גם במצבנו היום, אנחנו מבצעים כמה השקעות. גם בנדל"ן למגורים קיבלנו אשראי מאחד הבנקים הגדולים ואנחנו מבצעים השקעות גם בארץ. לגבי חו"ל אנחנו לא מבצעים בכלל רכישות אבל מנסים לבצע באנגליה מספר פרויקטים של פיתוח וייזום כדי להביא ערך על מנת שבסופו של יום נצליח להחזיר יותר כסף לבעלי האג"ח. יש עדיין הזדמנויות באירופה, הבעיה העיקרית שם היא המימון".

בעניין דיור להשכרה, אמר מנכ"ל אמות השקעות, אבי מוסלר: "כניסה לדיור להשכרה לא מעניינת אותנו כי פוטנציאל הקרקעות ופוטנציאל השכירות מגלם תשואות מאוד נמוכות, עם התעסקות מאוד גדולה. לכן אני לא רואה שום תוחלת בדיור להשכרה, גם אם מחירי הקרקע יינתנו בחינם. אנחנו צריכים להיות בסיטואציה שבה יממנו את הוצאות הבנייה. בסיטואציה הקיימת לא ניכנס לענף".