המחוזי: התיק בפרשת הולילנד יישמע בפני שופט יחיד

זאת בניגוד לבקשת הפרקליטות כי התיק יישמע בפני הרכב של 3 שופטים ■ השופטת דבורה ברלינר: "זכויות הנאשמים אינן נפגעות מניהול הדיון בפני דן יחיד"

נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופטת דבורה ברלינר, החליטה הבוקר (ג') כי משפטם של נאשמי פרשת הולילנד, בהם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, יישמע בפני שופט יחיד ("דן יחיד") - זאת בניגוד לבקשת הפרקליטות כי התיק יישמע בפני הרכב של 3 שופטים (בניגוד למקובל בתיקים פליליים של עבירות צווארון לבן).

את בקשתה כי תיק הולילנד יישמע בפני הרכב מורחב של 3 שופטים השתיתה הפרקליטות על שני נימוקים מרכזיים. הראשון - לפיו כתב האישום מגולל מסכת מסועפת, מורכבת וחסרת תקדים של קשרים מושחתים ואסורים של יזמים ונותני השוחד לבין עובדי ציבור.

הנימוק השני של הפרקליטות להרחבת המותב בתיק הולינד היה כי לכתב האישום ולהכרעות בו עשויות להיות השלכות ציבוריות ומשפטיות משמעותיות ומרחיקות לכת.

בהתייחסה לטיעון הראשון של הפרקליטות, בדבר היקף התיק, כתבה ברלינר: "כתב האישום אכן פורס יריעה מסועפת ורחבה שכל-כולה קשרים מושחתים ואסורים בין יזמים ועובדי ציבור. אלא שבזאת, למרבית הצער, התיק הנוכחי אינו שונה מתיקים רבים אחרים המתבררים בכל הערכאות, כאשר רובם המכריע מתבררות בפני שופט יחיד. זכויות הנאשמים אינן נפגעות מניהול הדיון בפני דן יחיד".

באשר לנימוק השני של הפרקליטות, שעניינו ההשלכות הציבוריות והמשפטיות של תיק הולילנד, כתבה ברלינר כי פסקי דין אינם נופלים בחשיבותם ומשמעותם כאשר הם ניתנים על-ידי שופט יחיד.

לדבריה, "ההכרעה הערכית בנושא המותב נעשתה על-ידי המחוקק, כאשר קבע מהן העבירות שעל-פי טיבן ומהותן ידונו בפני הרכב של 3 שופטים. ככלל, סוג העבירות שמדובר בו ולא מהותם של הנאשמים או ההשלכות הציבוריות שעשויות להיות לפסק הדין, אמור להכתיב את גודלו של המותב, ולא שוכנעתי כי יש לחרוג מכך במקרה הנוכחי".

רוב סנגוריהם של 16 הנאשמים בפרשה השאירו את ההחלטה על הרכב השופטים לשיקול-דעתה של ברלינר, ורק אחדים מהם, בהם עורכי הדין נבות תל-צור, יורם ראב"ד ויוסי בנקל, באי-כוחו של איש העסקים דני דנקנר, הסתייגו מהצורך בשמיעת התיק בפני מותב של 3 שופטים. לטענתם, "מערכת המשפט התמודדה בשנים האחרונות עם תיקים דומים, ללא צורך במינוי הרכבים, ואין לחרוג ממדיניות זו".

יצוין כי במשפטו הנוסף של אולמרט, שמתנהל בימים אלה בבית המשפט המחוזי בירושלים, בפרשות טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות, דן הרכב של 3 שופטים - הנשיאה מוסיה ארד, סגן הנשיאה יעקב צבן והשופט משה סובל.

הסיבה לכך היא שהחוק מחייב כי משפט של ראש ממשלה מכהן יערך בפני הרכב של 3 שופטים - וכאשר החל משפטו של אולמרט (וליתר דיוק, כאשר נגבתה העדות המוקדמת בתיק ממוריס טלנסקי), עדיין היה אולמרט ראש הממשלה.

ב-5 בינואר הוגש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כתב האישום בפרשת הולילנד נגד שורה ארוכה של נאשמים, ובראשם אולמרטף ראש לשכתו לשעבר, שולה זקן; ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקיף מהנדס עיריית ירושלים לשעבר, אורי שטרית; בכירים בעירייה ויזמי הפרויקט.

מדובר בפרשה מסועפת ומורכבת במיוחד, המתארת לכאורה את אחת מפרשות השחיתות החמורות ביותר בתולדות המדינה.