משחקים לכם במעוף

לא כוח עליון שומר על גבולות הדשדוש, יש מי שמתנגד להתאוששות השוק בת"א ומרוויח מזה

תקופה של דשדוש תנודתי מתמשך ומורט עצבים מצליחה בסופו של דבר לשבור את רוחם של המשקיעים. בחמשת החודשים האחרונים התנדנדו השווקים בין מפולות אימתניות לפרצים של אופוריה, ובסיכומם למעשה לא חל כל שינוי בשער מדד המניות המוביל בת"א.

אך בזמן שהמשקיעים נחבטים בין ייאוש לתקווה, יש מי שדווקא נהנה מהאווירה המטלטלת. רמת הפחד הגבוהה, מחזור המסחר הנמוך ושינוי מינורי בשער המדד ברמה החודשית, כל אלה מביאים לפריחתה של תעשיית שחקני המעו"ף המתפרנסים ממכירת ביטוח מפני שינויים חדים במדד.

מחירה של אופציה (חוזה ביטוח מפני שינוי במדד המניות) נגזר מרמת הסיכון של המדד בכל נקודת זמן. אי הודאות באירופה והגידול בחשש מקריסה כלכלית טוטאלית, הקפיצו את המוטיבציה של המשקיעים לרכוש ביטוח בחודשי הקיץ, וכך זינקה פרמיית הביטוח לרמות שיא, כפי שמשתקף בסטיית התקן הגלומה במחיר האופציה שזכתה לכינוי "מדד הפחד".

העובדה שהקריסה בסופו דבר לא הגיעה ושער המדד נותר בגבולות הדשדוש, העמיקה את כיסם של שחקני המעו"ף ואלה זכו בפרמיית הביטוח מבלי שנאלצו לשלם למבוטחים.

הכלת המשבר האירופי וירידת תשואות האג"ח שם לנוכח האיחוד הפיסקאלי המתגבש והקמת קרנות החילוץ, הורידו את מפלס החששות והשווקים בוול סטריט ובאירופה עברו למגמה חיובית. ובכל זאת, חרף חוסנו יוצא הדופן של המשק המקומי ותנאי המאקרו המבטיחים של הכלכלה בישראל, נכשלה עד כה ההתאוששות בשוק המניות המקומי, כפי שניתן לראות בגרף מדד ת"א 25:


אלדר גנזל מעוף
 אלדר גנזל מעוף

עקרונות בסיסיים מעולם הניתוח הטכני מוכרים לכל סוחר מניות, והם מהווים שפה משותפת להעברת מסרים על כיוון השווקים. שער 1135 הנקודות מהווה בעיני הסוחרים היום "רמת התנגדות", רמת שער שבה ניצב מוכר שמוכן למכור כל כמות שתתבקש.

מאז פרוץ המשבר באוגוסט, למעט הימים בהם הוכרז על מינוף קרן החילוץ בסוף חודש אוקטובר, לא נפרצה מעלה רמת ההתנגדות ב-1135 הנקודות.

מי עומד מאחורי ההתנגדות

הנתון שמרמז על זהותם של המוכרים הנחושים לשמר את רמת ההתנגדות הוא מחזור המסחר. בלימה של מדדי המניות ברמת התנגדות צריכה להתלוות במחזורי מסחר גדולים, שהרי אז היו אלה מוכרי מניות טהורים שמוכנים לספק לקונים כל כמות בשער ההתנגדות. אלא שדלילות המסחר בפועל שוללת את הפרשנות הזו.

ציבור גדול נפלט מהשוק בחודשי המשבר הראשונים, והמחזור הנמוך שנוצר מאז מעודד את פעילותם של שחקני המעו"ף. כשהמסחר דליל השחקנים נדרשים למשאבים נמוכים ביותר כדי לווסת את שער המדד לקראת מועד פקיעת האופציות, יום התשלום למבוטחים.

שמירה על מדד ת"א 25 בגבולות הדשדוש הוא אינטרס מובהק של שחקני המעו"ף, כיוון שכך הפחד מוסיף לשלוט ופרמיית הביטוח נשמרת גבוהה, הציבור מדיר רגליו מהשקעה במניות ומחזורי המסחר נותרים נמוכים באופן שמקל על וויסות שער המדד לפקיעה.

אך לא לעולם חוסנם של מוכרי הביטוחים. מגמת ההתאוששות הגלובאלית תצליח להכניע בקרוב מאוד גם את המתנגדים בת"א, והאיתות החיובי ימשוך כסף גדול שיקפיץ במדרגה אחת מעלה את השערים. בקרוב יסתיים תור הזהב של השחקנים.

האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד