פרשת ההאקר הסעודי: ייצוגית ב-75 מיליון שקל נגד חברות האשראי

הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד ישראכרט ולאומי קארד ונגד חברת דובל מחשבים ואינטרנט, בטענה כי לא הגנו כראוי על מאגרי המידע שברשותן, שנחשפו ברשת

פרשת "ההאקר הסעודי" ממשיכה להכות גלים בשוק האשראי הישראלי. בשבוע שעבר הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה לתביעה ייצוגית בי-75 מיליון שקל נגד החברות ישראכרט ולאומי קארד וכן נגד חברת "דובל מחשבים ואינטרנט" - בעקבות חשיפת פרטיהם האישיים של אלפי גולשים ישראלים על-ידי האקרים ברשת האינטרנט.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד אלדר אדטו, נטען כי דובל מחשבים ואינטרנט היא האחראית על ניהול מאגרי מידע של מספר אתרי קניות וקופונים שנפרצו, וכי היא לא הגנה כיאות על מאגרי המידע שברשותה מפני פריצתם ומפני פרסום תכניהם ברבים, וזאת, לכאורה, בניגוד לתקנות שנקבעו בחוק מאגרי מידע. כתוצאה מכך פורסמו פרטיהם האישיים והכמוסים של אלפי גולשים ברחבי הרשת.

נגד חברות האשראי ישראכרט ולאומי קארד נטען בתביעה, כי הן העניקו לאתרים המופעלים על -די דובל היתר לסלוק עסקאות, וגרמו בכך למצג-שווא, לפיו זירות המסחר באתרים אלה בטוחות לגולשים, וכי פרטיהם האישיים יישארו חסויים ומוגנים. בפועל, לטענת התובעים, חברות האשראי לא הפעילו מנגנון פיקוח על ניהול הגנה נגד פריצות סייבר, ואיפשרו לכאורה לזירות המסחר הללו להישאר ללא מיגון סביר ואפקטיבי.

התובעים טוענים כי כתוצאה מהפרשה ומהפצת פרטיהם האישיים ברשת, גם אם כרטיסי האשראי לא חויבו בעסקאות - שמם כתובתם, מספר הזהות שלהם עלולים לשמש בעתיד גורמים עוינים שונים, פליליים או לאומניים, לפגיעה זדונית בהם.

הבקשה לתביעה הייצוגית הזו מצטרפת לבקשה לייצוגית בסך 1.3 מיליארד שקל, שהוגשה ב-5 בינואר נגד חברת כרטיסי האשראי כאל, ונגד חברת דובל מחשבים ואינטרנט וחברת הסליקה איזיפיימנט.

התובע ביסס את תביעתו על הפרסומים כי מאגר המידע של כאל נפרץ "בשיטות מיושנות ולא מתחוכמות, ומידע אישי פרטי ביותר נחשף לעולם כולו במדינת אויב". לדבריו, חובה היה על כאל לוודא כי המידע שברשותה מאובטח, והיא אחראית לנזק שנגרם לבעלי הכרטיס. התובע מוסיף וטוען כי דובל מחשבים ואינטרנט ואיזיפיימנט התרשלו בשמירה על מאגרי המידע שברשותן.

כזכור, בתחילת ינואר נחשפו ברחבי האינטרנט פרטיהם האישיים של עשרות אלפי ישראלים, לאחר שקבוצת האקרים סעודיים פרצה לאתרי אינטרנט ישראלים וזרים וגנבה נתונים הכוללים שמות, כתובות, מספרי טלפון, פרטי כרטיסי אשראי, כתובות דואר אלקטרוני וסיסמאות. ההאקר הסעודי שקורא לעצמו OxOmar טוען כי חשף מאות אלפי כרטיסי אשראי ישראליים, אך חברות האשראי הישראליות מדברות על עשרות אלפים "בלבד".