אחרי המחאה החברתית: שמחון מקים מטה להגנת הצרכן

המטה יאפשר עבודה משותפת של רשות ההגבלים והרשות לסחר הוגן ■ שמחון: "המחאה חייבה אותנו לעשות בדק-בית; יש כשלים שפגעו בצרכן - ואנחנו נתקן"

מהפיכה צרכנית נוסח ארה"ב? שר התמ"ת שלום שמחון הציג היום (ב') את המטה להגנת הצרכן שנגזר מהמודל האמריקני (FTC- federal trade commission). "המטה הוקם במטרה לעסוק בהיבטים של הגנת הצרכן בראייה רוחבית", הודיעו במשרד התמ"ת.

על-פי ההחלטה, המטה החדש יאפשר עבודה משותפת של שני גופים עיקריים - רשות ההגבלים העסקיים והרשות לסחר הוגן. המטה יכלול גם את מנהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת כגוף המרכז את הידע לצורך מחקרים וניתוח נתונים ואת המועצה לצרכנות כגוף הנמצא בקשר ישיר עם הצרכן.

על-פי החלטת התמ"ת, כל אחד מהגופים השותפים יתרום את נקודות המבט שלו להצעת פתרונות ודרכי התמודדות רב-ממדיים ובו-זמניים.

כיצד יעבוד הגוף להגנת הצרכן? הוא יאסוף מידע, יעריך וינתח נתונים ותהליכים הקשורים לנושא התואמים את יעדי משרד התמ"ת. כמו כן, ברמה הרוחבית המטה הוא יעלה נושאים ובעיות בתחום הצרכנות, ינתח ויציג פתרונות אפשריים. בנוסף, המטה יתאם ויסנכרן בין פעילויות גורמים וגופים שונים, יסייע בהחלפת מידע בין הגופים, ובכך יקדם את רווחת הצרכן.

"בישראל חסרה רגולציה צרכנית"

המטה מתכוון לעסוק בעיקר בסוגיית של אמון הצרכנים, סוגיות של הטעיית צרכנים בענפים השונים, אומדן "עלות ההטעיות" ברמת המשק, התחרות בשווקים שונים (כגון בנקאות ודלק) והגברת המודעות להתנהגות צרכנית מושכלת.

בהתייחס למכסים, הודיע השר שמחון כי משרד התמ"ת הגיע במהלך הלילה להסכמה עם אגף התקציבים באוצר על הפחתת מכסים בתחום המזון, אך טרם הוסכם משך הזמן בו יורדו המכסים. "הוא לא יהיה ארוך ממשך הזמן של מוצרי התעשייה ולא יימשך שנים - פחות מאצבעות כף-יד אחת", הודיע שמחון.

מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, העומד בראש ועדת המזון, אמר כי המטרה היא להגיש המלצות לפרק הצרכני בפברואר.

בהתייחס לסוגיית ההיטלים אמר שמחון כי ישראל היא בין המדינות המטילות מספר מועט של היטלים (בשנה האחרונה חתם שמחון על שני היטלים בלבד). "מדובר במספר היטלים זעום בהשוואה לארה"ב, תורכיה והודו", אמר שמחון. "שר האוצר מושך את החלטתו במשך זמן לא סביר, זהו לא מינהל תקין", אמר.

שמחון אמר עוד כי "נושא הצרכנות הוא אחד הנושאים המרכזיים העומדים על סדר היום הציבורי. המחאה החברתית חייבה את כולנו לעשות בדק-בית. ברור לנו שיש כשלים שפגעו בצרכן - ואנחנו נתקן. מטרתינו העיקרית היא חיזוק כוחו של הצרכן, הגדלת המודעות שלו לזכויותיו וחיזוקו כגורם משמעותי בסחר בישראל.

"בישראל חסרה רגולציה צרכנית. יש הצעות חוק פרטיות ופיזור סמכויות בין משרדי ממשלה, אך אין תפיסת עולם צרכנית. היא תיבנה על-ידי הגופים העוסקים בכך".