מחירים מהסרטים: בילוי משפחתי בקולנוע יעלה כ-300 שקל

בדיקות אבטחה שמטרתן החרמת פריטי מזון ותשלום עבור משקפי תלת-ממד אף לתינוקות בני יומם: "גלובס" מציג - כל הדרכים היצירתיות והמכעיסות של החברות המפעילות את בתי הקולנוע להגדיל עוד יותר את הכנסותיהן, על חשבון הכיס שלכם

צפייה בסרט בבית הקולנוע אמורה להיות אחת מאלטרנטיבות הבילוי השפויות יותר מבחינה כלכלית. בפועל, זו פלטפורמה שיודעת לשאוב מאיתנו עוד ועוד - ולייצר עלויות נלוות שאין מפניהן מילוט.

זה מתחיל בעלות הבלתי אפשרית של מוצרי המזון והשתייה הנמכרים בבתי הקולנוע: על-פי נתונים שהוצגו בוועדת הכלכלה בכנסת בקיץ האחרון, עומדים רווחי המזנונים בבתי הקולנוע על 80% ממחיר המוצרים. הרווח עבור הפופקורן עצמו, יש להניח, מגיע למאות ואלפי אחוזים - וגם מקומה של הקולה המהולה במים ודאי לא נפקד ממאזן הרווחים הכולל.

וכך, אם תצאו לבילוי משפחתי בהרכב של 4-5 אנשים, תסתכם העלות הכוללת בין 250-300 שקל לכל המשפחה עבור כרטיס רגיל לסרט (ראו טבלה), פופקורן ושתייה - וזה עוד לפני שדרוג לתלת-ממד וחטיף מתוק.

גם אלה שרוצים לחסוך עמידה בתור ולהזמין כרטיס מרחוק - נאלצים לשלם ביוקר. במקום לעודד הזמנה כזו מעמיסים בתי הקולנוע עמלות מוגזמות בגובה של מספר שקלים לכל כרטיס - תוספת של יותר מ-10% למחיר המקורי, במרבית המקרים.

עבור הזמנה קבוצתית של 4 כרטיסים, לדוגמה, יש להוסיף בין 15.6 ל-18 שקל - רק עבור ההזמנה הפשוטה שחסכה למפעילות כוח-אדם, עומס בתור ובזבוז זמן. מתח הרווחים כאן הוא שערורייתי.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), הגיש בעבר הצעת חוק לקביעת מחיר מרבי לפופקורן בבתי הקולנוע. לדבריו, העלות למשפחה בגין רכישת ממתקים, פופקורן ושתייה במזנונים בבתי הקולנוע גבוהה במקרים רבים מעלות הכרטיס לסרט המוצג באותו בית קולנוע - מציאות המוכרת היטב לכל הורה או מבקר, על אף עלותם הגבוהה ממילא של הכרטיסים עצמם.

אלא שהמחירים המופקעים הם רק חצי מהבעיה: עיקרה הוא הכורח לרכוש באותם מזנונים, בשל האיסור של מרבית בתי הקולנוע להכניס דברי שתייה ומזון לתוך המתחם.

רציתם להביא פופקורן מהבית? הוא יוחרם בכניסה. בקבוק שתייה? אף הוא יוחרם. עולים על כולם בחוצפתם הם בתי הקולנוע המנצלים את הבדיקה הביטחונית לצורך חיטוט אינטנסיבי בתיקיהם של המבקרים והחרמת כל מוצר מזון, גם פרטי מזון סגורים, כחלק מהבדיקה.

מרד הפופקורן, שעלה לכותרות בקיץ האחרון לפרק זמן קצר, הקשיח על-פי הטענות את הנהלים בחלק מהאולמות - וכיום הם מקפידים יותר למנוע הכנסת מזון.

המאבטח לקח את הכריכים

חוויה לא נעימה מהסוג הזה עברה ג', אם שביקרה עם 3 ילדיה בקולנוע גלובוס מקס ישפרו במודיעין. "קופות הכרטיסים עברו פנימה באחרונה", אומרת ג', "כך שהבדיקה הביטחונית היא התחנה הראשונה בכניסה לקולנוע - אין בחוץ אף שלט שאוסר על הכנסת אוכל, ולא מצוין כך גם על הכרטיסים. באנו לסרט מצוידים בסנדוויצ'ים, בבמבה ובשוקולד. השומר בכניסה בדק את התיק ותחת האצטלה הביטחונית - שהרי אחרת לא הייתי מחויבת להראות לו מה יש בתיק - הוא דרש שאוציא את כל האוכל.

"זו הייתה חוויה משפילה במיוחד. אחרי שהוצאתי את הבמבה והכריכים, הוא שאל: 'יש עוד משהו'? החלטתי שאני לא מוסרת את השוקולד. יש גבול. לפחות את המים הסכימו שנכניס. הבעיה הייתה שבמזנון לא הייתה במבה לרכישה עבור בתי בת השנתיים, שלא אוכלת פופקורן.

"אין לי טענות לשומר, אבל בית הקולנוע צריך להחליט אם הוא מסעדה או מקום שבאים לראות בו סרטים. מי שבא לראות סרט הוא קהל, אבל לא חייבים להפוך אותו לקהל שבוי של המזנון המופקע".

מרשת גלובוס מקס נמסר בתגובה: "איננו עוסקים בהחרמת פריטי מזון, והבדיקה הביטחונית אינה מנוצלת למטרות אלה. בתי הקולנוע של גלובוס מקס, כמו כל בתי הקולנוע בארץ ובעולם, מתפרנסים ממכירת מזון ומשקאות לבאים בשערי הקולנוע. כשם שאין מגיעים למסעדה, מתיישבים סביב שולחן ומוציאים צידנית עם אוכל מהבית - כך אין מקובל בבתי הקולנוע שלנו לצרוך דברי מזון ומשקה שלא נרכשו במזנוני הקולנוע.

"אנו מאפשרים ללקוחות המגיעים עם פריטי מזון ומשקה לאפסנם עד לסיום ביקורם בקולנוע ולקבלם חזרה בצאתם מהמתחם. גלובוס מקס אינה מאלצת אף אחד מלקוחותיה לרכוש מוצרים במזנון, וההחלטה אם להשתמש בשירותי המזנון נתונה לשיקול-דעתו הבלעדי של הלקוח.

"זאת ועוד, מחירי השירותים בגלובוס מקס אינם גבוהים כלל. בילוי זוגי בבתי הקולנוע של גלובוס מקס, הכולל תוכן איכותי וכיבוד מזון ומשקה (מנת פופקורן של כ-400 גרם ו-1.3 ליטר משקה), עולה במחירי מחירון 125 שקל בלבד לזוג. אין אלטרנטיבת בילוי זולה יותר בכל הארץ (אירועי ספורט, תיאטרון, מופעי מוזיקה, מחול ומסעדות), ולראיה - כמויות הצופים ההולכות וגדלות.

"עוד ראוי לציין כי לגלובוס מקס שלל הנחות ומבצעים המאפשרים להוזיל את מחיר הבילוי בעשרות אחוזים. חלק ניכר מלקוחותינו רוכש כרטיסיות מנוי המוצעות במחירים אטרקטיביים לאורך כל השנה, ופעמיים בשנה אף במסגרת מבצעים מיוחדים במחירים נמוכים עוד יותר".

אסור למנוע הכנסת מים

במועצה לצרכנות מזדהים עם היקף הבעיה: "למרות שהמוצרים הנמכרים במזנוני בתי הקולנוע אינם בפיקוח, אין ספק כי מזנונים רבים גובים עבורם מחירים מופקעים. הבעיה מתחדדת כאשר צרכנים המנסים לייצר אלטרנטיבות ולהכניס לקולנוע מוצרי מזון שרכשו בסכומים הגיוניים יותר, נעצרים בפתח על-ידי שומר האוסר עליהם להכניס המוצרים לאולם.

"תפקיד הבודק הביטחוני הוא איתור אמצעי חבלה, והזכות הניתנת לו לחפש בתיקי הצרכנים היא למטרה זו בלבד - ובוודאי שלא למטרת בילוש וחיפוש אחר חטיפים ומשקאות. חיפוש כזה מהווה פגיעה בפרטיות הצרכנים ושימוש ציני בתפקיד הבודק לצרכים מסחריים של בעלי הקולנוע. אפשר למנוע הכנסת בקבוקי זכוכית למשל.

"המועצה מזכירה את חובת המחוקק בהתאם לחוק מים צוננים (חוק תכנון ובנייה) על העמדת מתקן מים לרווחת הציבור. אי-אפשר מצד אחד לאסור על הכנסת בקבוק מים ולא לספק אלטרנטיבות מלבד קנייה במזנון במחיר מופקע".

ח"כ שאמה-הכהן דרש מהממונה על ההגבלים במשק להתערב במחירי המוצרים הנמכרים במזנונים בבתי הקולנוע, חוף הים, אצטדיונים ובתי-חולים - המקומות שבהם לא קיימת אלטרנטיבה שפויה. בשורה התחתונה, הועבר הנושא לטיפול משרד התמ"ת והרשות להגבלים עסקיים בטרם יטופל בדרך זו. נכון להיום, נראה כי דבר לא נעשה בנושא.

כרטיס תלת-ממד לתינוק

נושא אחר המקומם הורים רבים הוא מדיניות התשלום עבור תינוקות בבתי הקולנוע. אמנם בני הגיל הרך-מאוד אינם קהל יעד טבעי לסרטים בקולנוע, אבל לא מעט אימהות מגיעות לבית הקולנוע עם תינוק ישן במנשא, אם במהלך חופשת הלידה ואם בבילוי משפחתי עם ילדים אחרים. בבתי הקולנוע לא מעודדים את התופעה, ולא מעט מהם דורשים תשלום עבור כרטיס מלא מגיל אפס בדיוק מהסיבה הזו.

מילא זה, אולם מתברר כי גם בכניסה לסרט המוקרן בשיטת תלת-ממד, שמחירי הכרטיסים עבורו יקרים לאין שיעור, נדרש לעתים מחיר מלא עבור התינוק. "הסברתי למוכרים שהתינוקת שלי, בת 3 חודשים, לא תעשה שימוש במשקפי תלת-ממד, ושמבחינתה אין הבדל", מספרת אם שלקחה את ילדיה להצגה ברשת רב-חן בחנוכה באחרון, "מה גם שאני כלל לא תופסת כיסא - התינוקת ישנה עליי. הם עדיין התעקשו על מחיר מלא - מה שמאוד תסכל אותי, אבל לא רציתי לאכזב את בני וללכת מהמקום".

במועצה לצרכנות מכירים את התופעה, וסבורים כי מוטב לאסור על כניסת תינוקות לאולם הקולנוע, מאשר לגבות מחיר מלא כאמצעי הרתעה.

מרשת רב-חן - יס פלאנט נמסר: "על-פי מדיניות הרשת, כל אחד, כולל תינוקות, חייב במחיר כרטיס מלא לסרט, גם אם מדובר בסרט תלת-ממד. הסיבה היא שלאותו תינוק משוריין ונמכר מקום ישיבה באותו אולם, על חשבון צופה אחר. מקורה של מדיניות זו בכך שאין הרשת מעודדת הכנסת תינוקות לבתי הקולנוע, בשל ההפרעה שהם גורמים לשאר הצופים".

לשאלתנו מדוע נטען כי תינוק תופס מקום נוסף, הוסיפו ברשת כי "קורה שאימהות או אבות שמים את התינוק בכיסא לידם ולפעמים אף מחליפים לו שם חיתול" - וכי "אם ההורה מעדיף להחזיק את התינוק עליו זה עניינו - אנחנו מחויבים להקצות לו כיסא".

5 תלונות נפוצות על בתי קולנוע

* איסור על הכנסת משקאות

* גביית מחיר מופרז למזון ומשקאות

* עמלות מופרזות על הזמנת כרטיסים באינטרנט

* בעיות בביטול הזמנת כרטיסים

* בעיות בנושא מנויים לרשתות קולנוע

סרט
 סרט