"הקרן בערבות מדינה מפלה לרעה את הלווים הבינוניים"

שרגא ברוש דורש משטייניץ להחזיר את המצב לקדמותו האוצר: "במכרז החדש יש שיפורים משמעותיים"

עימות נוסף בין המגזר העסקי לשר האוצר, והפעם סביב הקרן לעסקים קטנים ובינוניים בערבות מדינה. לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, ארגון האב של כל המגזרים הכלכליים במשק, דורשת תיקון מהותי בתנאי המכרז להקמת הקרן - כך עולה ממכתב ששיגר יו''ר הארגון, שרגא ברוש, לשר האוצר, יובל שטייניץ, והגיע לידי "גלובס".

"התנאים מרעים בצורה משמעותית את מצבם של הלווים הבינוניים", כותב ברוש, "אנו דורשים לשפר או להחזיר את המצב לקדמותו ולא לפגוע בתנאי ובנגישות הלווים הבינוניים לכלי חשוב זה". בין השינויים במכרז שהרגיזו את אנשי הלשכה: הפחתה של תקרת ההלוואה של עסקים בינוניים (5% מהמחזור השנתי), שגובשה אחרי דיונים רבים וסוערים במשבר של 2009 בין נציגי האוצר לנציגי הלשכה; הקצאת אשראי "מיותרת" בין לווים בינוניים לקטנים; והפחתה נוספת בתקרת משכורת המקסימום שרשאים הלווים למשוך. כמו כן, נטען כי התייקרו עמלות הקצאת ההלוואה.

"מצוקת האשראי, שעליה אין היום עוררין ובאה לידי ביטוי גם בדברי מנהלי הבנקים וגם בדברי שר האוצר עצמו, לא גורמת לממשלה לנקוט צעדים אקטיביים", אמר ברוש בשיחה עם "גלובס", "הקרנות, שהיו חייבות לקום מזמן, מתמהמהות. גם אם ייצאו אל הפועל, הן לא יפתרו את הבעיה האמיתית, שכן התנאים כפי שמוצעים היום לבנקים על ידי האוצר לא יגרמו להם לתת אשראי בתנאים נוחים". לדבריו, "הערנו על זה לפני שנתיים וגם אז התברר שרוב הפונים לקרן נדחים. למעשה, העסקים שמצליחים להסתייע מהקרנות הם אלו שהיו יכולים להגיע לכסף בלאו הכי. האוצר חייב לחשוב מחוץ לקופסה ולגלות נכונות להגדיל את הסיכון, אך גם את הסיכוי לשרוד את המשבר".

ערבות מדינה גבוהה יותר

רק בשבוע שעבר הצהיר שטייניץ בפני חברי ועדת הכספים כי מחנק האשראי הוא האיום הפנימי העיקרי על הצמיחה במשק.

בתחילת החודש, פרסם משרד האוצר מכרז חדש להעמדת הלוואות לקרן בערבות מדינה של חצי מיליארד שקל. הקרנות הקיימות יאוחדו לקרן אחת, שבמסגרתה ימנפו הבנקים את ערבות המדינה להיקף של יותר מ-2.5 מיליארד שקל. לפי האוצר, "במכרז החדש ישנם כמה שיפורים משמעותיים בהשוואה לקרנות הפועלות כיום". עוד הם אומרים כי עסקים בהקמה יזכו לערבות מדינה גבוהה יותר (כ-85% במקום 70%).

ממשרד האוצר נמסר היום בתגובה לדברים: "מטרת הקרן לעסקים קטנים ובינוניים היא בעיקר לתת מענה לכשל השוק במתן אשראי בנקאי. כשל זה הינו מהותי יותר עבור העסקים הקטנים, אשר מהווים יותר מ-98% מהעסקים בישראל. הקרן נבנתה כדי לעודד את הבנקים להעמיד אשראי בעיקר לעסקים הקטנים. עם זאת, לאור הקושי הקיים גם לעסקים בינוניים, הקצתה המדינה ערבות לעסקים אלו. הקרן החדשה מיישמת תובנות שהתקבלו מהניסיון שנרכש מהפעלת מהקרנות הקיימות, ועל כן תעניק פתרון ממוקד לכל סוגי העסקים שבטווח: עסקים חדשים, קטנים ובינוניים, תוך התחשבות במכלול השיקולים הרלוונטיים".

לפי נתוני חברת הייעוץ BDI, כ-60% מהבקשות של העסקים הבינוניים אושרו בוועדות האשראי בהיקף של 1.86 מיליארד שקל, ו-88% מהבקשות שאושרו הועמדו בפועל. לגבי הקרן לעסקים קטנים, הנתונים קשים יותר: מתחילת פעילותה ועד סוף 2011 הוגשו לקרן 355 בקשות מלאות ורק 128 בקשות הועלו לדיון. סכום ההלוואות שאושר בשנת 2011 עמד על כ-39 מיליון שקל בלבד.

בתום התהליך נדחו כ 55 אחוזים מהבקשות
 בתום התהליך נדחו כ 55 אחוזים מהבקשות