סמנכ"ל yes: ערוץ הסדרות yes oh ייצור בידול מול הוט

יונה ויזנטל, סמנכ"ל התוכן של yes, טוען כי ערוץ הסדרות החדש yes oh הוא "אחד המהלכים הדרמטיים מאז החלה הטלוויזיה הרב-ערוצית"

ערוץ הסדרות החדש של חברת הלוויין, yes oh, הפך בתוך 3 ימים לערוץ בעל ממוצע הרייטינג הגבוה ביותר של החברה. הערוץ, המכונה ערוץ "סדרות איכות", גובר בשעות השידור הראשוניות שלו על ערוצים מבוססים הרבה יותר.

סמנכ"ל התוכן של yes, יונה ויזנטל, חושב כי מדובר, לא פחות, "באחד המהלכים הדרמטיים מבחינת החברה מאז החלה הטלוויזיה הרב-ערוצית". לדבריו, בחברה עצמה הופתעו מהטמעת הערוץ המיידית. "זה מהלך שיוצר בידול דרמטי וחוסר יכולת של המתחרה לתת תשובה לזה", הוא אומר.

כשהטלוויזיה הרב-ערוצית תפסה תאוצה בישראל במהלך השנים, ההפרדה הפכה ברורה - yes מצטיינת בעיקר בתחום הרכש, ואילו הוט בולטת בעולם תוכני המקור. בכל שנה מחדש, שתי החברות מנסות להילחם בדימוי שדבק בהן ולהוכיח כי הסטריאוטיפ אינו מדויק וכי יכולותיהן אינן פחותות גם בעולמות המזוהים עם המתחרה.

אמנם חברת הכבלים הצליחה להשיג במהלך השנים להיטי רכש כמו "דמג'ז" או "מד מן"; ו-yes העלתה הפקות מקור כמו "סרוגים", "חי בלה לה לנד" ו"תא גורודין" המוערכת; ועדיין - הוט זה "עספור" ו"נבלות" המשובחות, ואילו yes מחדדת את שמה בתחום הרכש האמריקני עם הערוץ החדש.

לדברי ויזנטל, הערוץ מזוהה בעיקר עם רשת הכבלים האמריקנית HBO ("אימפריית הפשע", "מוארת"), אולם יש בו שורה של תכנים מרשתות הכבלים האחרות, כמו שואוטיים ("הומלנד", זוכת גלובוס הזהב המבוססת על "חטופים"), סטארז ("הבוס") FX ("אימה אמריקנית"), ו-AMC ("הקטל", "המתים המהלכים"). הערוץ מורכב מרצועה אחת מרכזית בערב ובה שתי סדרות חדשות המשודרת זו אחרי זו, כאשר אל תוך הלילה ישודרו שידורים חוזרים של סדרות איכות אחרות.

- יכולתם לשדר את התוכניות בערוצים אחרים. מדוע החלטתם להקים ערוץ חדש לחלוטין בשביל רצועת איכות אחת?

"זה היה תהליך אסטרטגי של עבודה שנמשכה חודשים רבים, מבחינת בניית המוצר, התוכן והשיווק. yes מובילה מתחילת דרכה בנושא סדרות הרכש, ומעצם זה אתה כל הזמן מנסה לחדש ולהביא דברים טובים נוספים וערך גדול יותר ללקוחות".

- אתם למעשה עושים שימוש בשיווק שלכם במותג HBO, שכבר לפני כמה שנים הוט שיתפה איתו פעולה כדי לקדם את HBO און דימנד (ערוץ ב-VOD של הוט). בזמנו זו לא בהכרח הייתה הצלחה מסחררת.

"יש הבדל, HBO און דימנד של הוט היה מוצר נחות. הוא התבסס בעיקר על שידורים חוזרים, לעומת הערוץ שלנו".

- עדיין, אתם מפתחים את עצמכם בנישת הרכש וממשיכים להיות מזוהים עם העולם הזה, על פני עולם המקור, שמאוד משמעותי לקהל בארץ.

"זו לא נישה מצומצמת. מאז ש-yes התחילה, היא לקחה את המובילות בתחום הרכש. אנחנו עושים מאמצים רבים גם במקור. במסגרת החוויה הכוללת, זה רק מחדד את המובילות שלנו בתחום ולא גורע מהעובדה שאנחנו משתבחים במקור.

"צריך לזכור כי התהליכים של תוכן מקור יותר ארוכים, ולעשות אותו זה יותר יקר, אלה תהליכים אחרים לגמרי. אתה צריך לעשות מאות שעות, הפקת מקור יכולה לקחת שנתיים וחצי ושלוש. ההשקעות הכספיות הולכות וגדלות".

- בכל זאת, בחרתם לפתח את האסטרטגיה בתחום הרכש. כבר היה לכם את ערוץ yes ישראלי והורדתם אותו.

"הערוץ הישראלי היה מבוסס כולו על תכני ספרייה. אי-אפשר להחזיק אותו לאורך זמן. זה בלתי אפשרי, עם ערוץ חדש צריך 400 שעות חדשות, שעת מקור עולה 500 אלף שקל, תעשה חשבון. עלויות רכש הרבה יותר זולות".

- באותו הזמן, גם הוט הולכת ומשתבחת בתחום הרכש.

"יש תחרות רבה בינינו לבין הוט, והם מנסים להיכנס לתחום של מובילות של yes, ואין מחמאה גדולה מהחיקוי".

מהוט לא נמסרה תגובה.

"תוכן מקורי זה דבר יקר"

אחת ההצלחות הגדולות בטלוויזיה הרב-ערוצית בתקופה האחרונה היא העונה השנייה של "עספור", שהגיעה כמעט לרייטינג של 10%. גם ויזנטל אומר כי "אני חושב ש'עספור' סדרה מצוינת, ואני אצטרך לעשות דברים אחרים ושונים עבור הלקוחות שלנו".

- ההצלחה שלכם בתחום המקור בשנה שעברה הייתה "חי בלה לה לנד". האם יש לכם תוכניות אחרות בתחום הדוקו-ריאליטי?

"לשנת 2012 אין לנו תוכניות נוספות בתחום הזה, למעט עונה שנייה לתוכנית. יש המון תכני ריאליטי ברכש, ואנחנו רוצים להביא משהו שונה".

- סדרות כמו "אורים ותומים" ו"בלו נטלי" לא הצליחו כפי שייחלתם.

"'בלו נטלי' הייתה הצלחה גדולה, ו'אורים ותומים' לא, כי לא הצלחנו לייצר מספיק מודעות ובולטות לסדרה. זו אחת מסדרות הדרמה הטובות שנעשו פה".

- יש גם ביקורת ש"סרוגים" מאבדת את דרכה בעונה השלישית, שכנראה תהיה האחרונה שלה. מדובר באובדן של מותג מקור חזק.

"אני לא מסכים איתך, זו העונה הכי טובה של 'סרוגים'. יגאל שילון תפס אותי בטקס פרסי האקדמיה ואמר לי 'איך אתם יכולים לא להמשיך לעוד עונה?'. הוא ביקש את המספר של לייזי שפירא (יוצר 'סרוגים') כדי להתקשר אליו ולשכנע אותו לעשות עוד עונה. קיבלנו עוד המון פניות בתחום. אז ערכנו בימים האחרונים פגישה עם הכותבים, ואני יכול להגיד שאנחנו קשובים לקהל. הם היו אצלי לבחון אם זו אופציה להמשיך לעונה נוספת".

- הוט הפסיקה לעבוד עם רשת החדשות CNN השנה. זה משפר את העמדה שלכם מול החברה כספקית יחידה בישראל. אתם מתכוונים לשנות את החוזה מולם?

"יש לנו חוזה לשנה הקרובה, ונקיים אותו כל עוד הוא קיים. כרגע לא נכנסנו לזה".

- יש הרבה ביקורות בשוק ההפקה, שהחוזים מולכם הולכים ונהיים קשים הרבה יותר, שאתם מבקשים נתחים גדולים יותר ומגדילים את שליטתכם על הזכויות.

"אני לא מסכים. יש משא-ומתן הגון והוגן שבו כל צד מקבל את החלק הראוי שמגיע לו במסגרת ההפקה. זה ככה בחוזים שלנו ללא ספק. בניגוד לשנים הראשונות, שהיו בעייתיות מבחינת העולם התחרותי, שינינו גישה, ואנחנו לא פותחים חוזים בזמן שהם קיימים. כשחוזה מסתיים - דנים בו מחדש".

- סוף 2011 הייתה קשה ביותר בעבור גופי השידור המסחריים בישראל, בגלל הטלטלה בעולם הפרסום. האם זה השפיע באופן מסוים גם עליכם? הרי זה הוביל לירידה בעלויות ההפקה, בשל היעדר הביקוש.

"בסופו של דבר, המודל הכלכלי שלנו הוא אחר משל הטלוויזיה המסחרית. מבחינתנו אנחנו פועלים אחרת, והפגיעה בשוק הפרסום לא משפיעה עלינו. לייצר תוכן מקורי זה דבר יקר. אלה תהליכים יקרים. זה שיש פחות עבודה בשוק לא מוריד את המחירים, כי זה עדיין יקר. מי שיוצא לדרך רוצה להביא את המוצר הטוב ביותר. יכול להיות שבז'אנר התחתון יש השפעה, אבל אנחנו פחות מפיקים בתחום זה".

חילוקי דעות עם המועצה

בחודשים האחרונים, עם עזיבתו המתקרבת של יו"ר מועצת הכבלים והלוויין ניצן חן את תפקידו, הוא יצא בסדרת החלטות שעלולות לפגוע בחברת הלוויין. בין היתר הכריע חן כי החברה חייבת עוד עשרות מיליוני שקלים לשוק ההפקה החיצוני.

"זו לא רדיפה", אומר ויזנטל, "יש מועצה שיש לה תפקיד, ולגיטימי שיש חילוקי דעות. הדברים נפתרו. המועצה עושה את תפקידה. יש תפיסה אחרת של המועצה בעניינים מסוימים, וזו זכותם".

- ערוץ yes דוקו ייצא להפקה חיצונית?

"זה עדיין בבחינה. אני מקווה שיימצאו הפתרונות. אנחנו מבחינתנו חושבים שהלקוחות ייהנו יותר ככל שפלטפורמה תוכל לעשות ז'אנר עליון, וזה יקרה אם הכסף יהיה בתוך ערוצי הבית. נכון לעכשיו, יכול להיות שלא תהיה לנו ברירה. מבחינתנו אנחנו בתהליכים של בדיקה והיערכות".

- מה יחסיכם עם חן?

"היחסים האישיים שלי איתו טובים".

- ושל yes?

"יש יחסים כמו שצריכים להיות".