מכה אחר מכה: תעריפי החשמל יעלו ב-10%?

חברת החשמל דורשת 2.5 מיליארד שקל להסדר פנסיה לעובדים ■ בינתיים, עובדי חברת החשמל פותחים בעיצומים - לא ינתקו לקוחות שלא שילמו חשבונות

חברת החשמל דורשת 2.5 מיליארד שקל מהציבור למימון הסדר הפנסיה החדש לעובדי החברה. כך עולה מהצעת החוק שתידון מחר (ד') בוועדת העבודה של הכנסת בראשות ח"כ חיים כץ, לקראת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית במליאה.

להערכת רשות החשמל הכרה מלאה או חלקית בדרישת חברת החשמל תביא להתייקרות תעריפי החשמל לאזרחים, אולם ספק אם חלק זה בהצעת החוק יאושר. מדובר בסכום השווה להעלאה של כ-10% בתעריף למשך שנה (במקרה של הכרה מלאה), אולם באוצר טוענים כי לא תהיה לחוק כל השפעה על התעריף.

הצעת החוק היא תולדה של ההסכם הקיבוצי החדש שנחתם בין המדינה, ההסתדרות וועד עובדי חברת החשמל ב-31 לינואר 2011. ההסכם החדש בא לשנות את שיטת ההצמדה של הפנסיות של גמלאי החברה. בשיטה הישנה הפנסיה הייתה צמודה לשכרם של העובדים הפעילים אלא שהתברר כי בשיטה הזו הפנסיה נשחקת ריאלית בקצב של 1% לשנה. לקראת חתימת ההסכם התברר כי יש צורך לעגן אותו בחוק מיוחד. במסגרת ההסדר מה-31 לינואר 2011 נקבע שהחוק המיוחד ייכנס לתוקף בתוך 12 חודשים, כך שההסכם החדש יוכל להיכנס לתוקפו בפברואר 2012, כלומר בחודש הבא.

המדינה הסכימה להעביר את העובדים לפנסיה צמודת מדד, כמקובל אצל עובדי מדינה המקבלים פנסיה תקציבית. בנוסף, יזכו עובדים שפרשו לפני 1 בינואר 2011 לתוספת קבועה של 8%-12% לקצבתם בגין השחיקה שכבר צברו.

במהלך המו"מ הודיע היועמ"ש כי להסתדרות אין ייפוי כוח לחתום על ההסכם בשם הגמלאים. רבים מהגמלאים מתנגדים לניתוקם משכר העובדים הפעילים. כתוצאה מכך דרשה ההסתדרות לחוקק חוק מיוחד שיעגן את סמכותה בתוך 12 חודש, כתנאי למימוש ההסכם הקיבוצי החדש.

חברת החשמל צפויה לרשום כתוצאה מההסכם הוצאה בסך 2.5 מיליארד שקל, מהם 1.3 מיליארד הפרשות לגמלאים וכ-1.2 מיליארד הפרשות לעובדים פעילים. בהנחה שהכספים לא יגיעו מקרן הפנסיה של העובדים, יוביל החוק לשחיקת ההון העצמי של החברה ב-1.2 מיליארד שקל.

עד כה הדיונים בהצעה נסבו על ההסכם שנחתם בין האוצר לחברת חשמל, אולם לפני אישורה הסופי מתכוון כץ לערוך בה שינויים. כץ אמר היום ל"גלובס" כי אין בכוונתו לאפשר את העלאה של תעריפי החשמל כחלק מהחוק וכי החוק לא יאושר עד שהסעיף הזה לא ייצא החוצה.

העיצומים בדרך

זעזוע בחברת החשמל: ל"גלובס" נודע כי דירקטוריון החברה שוקל להדיח את המשנה למנכ"ל החברה, משה בכר. ברקע ההדחה משבר אמון ויחסים עכורים בין בכר לדירקטוריון.

בכר (63) משמש מאז 2004 בתפקיד סמנכ"ל ייצור והולכה בחברת החשמל. הוא שימש פעמיים בתפקיד מנכ"ל החברה בפועל, ב-2007 לאחר התפטרותו של אורי בן-נון והשנה לאחר התפטרותו של עמוס לסקר.

בתוך חברת החשמל זוכה בכר להערכה יוצאת דופן ונחשב לאוטוריטה. הוא החל לעבוד שם ב-1978 ולפני כן התנדב בה כנער. בכר התמודד פעמיים על תפקיד מנכ"ל החברה, בפעם האחרונה בתחילת שנה זו אך הפסיד לאלי גליקמן.

בתוך כך, החליטה שלשום המזכירות הארצית של ועדי העובדים בחברת החשמל לפתוח בעיצומים. ל"גלובס" נודע כי בין היתר לא יבוצעו ניתוקים של לקוחות שלא שילמו את חשבונות החשמל שלהם. בנוסף, תשובש העבודה בפרויקטים חיוניים, ובראשם הפרויקט הסביבתי להפחתת פליטות.

עיצומי העובדים באים בעקבות הכרזת סכסוך עבודה, כתגובה לשורת צעדים חד צדדיים שנקטה, לטענתם, הנהלת החברה. מדובר בין היתר בקיצוץ מכסת השעות הנוספות, בצמצום כ-400 תקנים עד סוף השנה, ובביטול חנוכיות הכסף שהיו אמורות להינתן כשי לחג.

מחברת החשמל לא נתקבלה תגובה.