אירופה ננעלה בירידות שערים; החששות מיוון גוברים

היום נפתח הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס והמשבר באירופה עומד במוקד הדיונים ■ קרן המטבע חתכה אמש את תחזית הצמיחה הגלובלית ■ המשקיעים הגיבו לנתונים הכלכליים החיוביים שפורסמו אמש בגוש האירו

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בירידות שערים, כאשר ברקע מרחפת הודעתה של קרן המטבע הבינלאומית שהודיעה אמש כי היא מורידה את תחזית הצמיחה של הכלכלה הגלובלית, זאת בעקבות המשבר האירופי. בנוסף, המשקיעים נשאו עיניהם אל עבר יוון, שם עדיין לא יצאה הבשורה לגבי ההסכם בין ממשלת יוון לבין נושיה, בעניין היקף התספורת שאליה הם יידרשו. בנוסף, המשקיעים הגיבו גם לנתוני המאקרו שפורסמו אמש בגוש האירו ובניגוד לצפי, אותתו על התאוששות כלכלית מסוימת של הסקטור הפרטי.

היום נפתח הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס שבשוויץ וימשך מספר ימים בהשתתפות מנהיגי מדינות, אנשים עסקים ויושבי הראש של הבנקים המרכזיים בעולם. כצפוי, משבר החוב באירופה ומצב הכלכלה העולמי ייתפסו חלק ניכר בדיונים. קנצלרית גרמניה נשאה את דבר הפתיחה של הפורום בשעה 18:25 שעון ישראל.

"המהלכים של הבנק המרכזי האירופי בדבר הזרמת נזילות בחודשים האחרונים, אינו מספק. המדיניות שמנהיגה גרמניה בדבר מדיניות צנע, גורמת למתח כלכלי ופוליטי שיכול להרוס את האיחוד האירופי", כך אמר ג'ורג' סורוס, אחד האנשים העשירים בתבל במסיבת עיתונאים שנערכה בדאבוס, בה הציג את ספרו החדש.

קרן המטבע הבינלאומית העכירה את האוירה בשווקים לאחר שפרסמה אמש באופן רשמי את תחזית הצמיחה הגלובלית שלה ל-2012, ממנה עולה כי היא מורידה את התחזית ל-3.3% מ-3.8%, כפי שהודלף בשבוע שעבר ממסמך שהגיע לעיתון "דיילי טלגרף". קרן המטבע הורידה את תחזית הצמיחה עקב משבר החובות הגובר ביבשת אירופה. ב-2011 הייתה צמיחה של 3.8%, והתחזית ל-2012 בספטמבר הייתה לצמיחה של 4%.

ממשלת גרמניה גייסה היום 2.5 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-30 שנה, כשהממשלה קיבלה ביקושים בהיקף של 5.04 מיליארד אירו. בעקבות תוצאות ההנפקה, התשואות על אגרות החוב ל-30 שנה ירדו לרמה של 2.62%.

בזירת המאקרו, פורסם היום מדד הסנטימנט העסקי של העסקים בגרמניה והוא רשם עליה זה החודש השלישי ברציפות. המדד עלה לרמה של 108.3 נקודות לעומת הרמה הקודמת של 107.3 נקודות שנרשמה בינואר. העלייה במדד מצביעה על כך, שלמרות הכל, הכלכלה הגרמנית מצליחה לשמור על יציבות מסויימת למרות המשבר באירופה.

הבנק המרכזי האנגלי החליט פה אחד היום להותיר את הריבית במדינה על רמה של 0.5% כמו גם להמשיך עם תוכנית ההקלה הכמותית שלו בהיקף של 275 מיליארד לירות שטרלינג.

אמש התפרסמו מספר נתוני מאקרו שמשפיעים על כיוון השווקים גם היום. הנתון המרכזי מתייחס למדד מנהלי הרכש של גוש האירו לחודש ינואר בגזרת הייצור שהצביע על קריאה של 48.7 נקודות - גבוהה מצפי האנליסטים שעמד על 47.3 נקודות, זאת לעומת קריאה בחודש קודם שעמדה על 46.9.

"למרות השיפור בנתונים הכלכליים בגוש האירו, שהגיע במקביל להתייצבות מסויימת בשווקים, הוא עיקבי עם נתוני תמ"ג אפסיים של האיחוד האירופי ברבעון הראשון של 2012",כך טוען אסטרטג בברקליס קפיטל.

אסיה ננעלה בעליות: המשקיעים אופטימיים לגבי יוון

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום במגמה חיובית, זאת למרות החדשות השליליות שמגיעות מיפן שרשמה גירעון במאזן המסחרי, לראשונה מאז 1980. נראה כי המשקיעים מגיבים בעיקר לנתונים הכלכליים החיוביים שפורסמו אמש בגוש האירו והצביעו על התאוששות מסויימת של הפעילות הכלכלית בסקטור הפרטי בחודש ינואר. חדשות מעודדות הגיעו מכיוונה של אוסטרליה, שם פורסם מדד המחירים ליצרן שהצביע על התייצבות האינפלציה - בניגוד לתחזיות האנליסטים שצפו עלייה.

אל הסנטימנט השלילי הצטרפו הצהרותיה של סוכנות הדירוג S&P שהצהירה כי: "הסיכויים לחדלות פירעון ביוון הולכים וגדלים, גם אם הנושים שלה יגיעו להסכם על מנת להפחית את הר החובות המאסיבי שלה", כך העריך ג'ון צ'יימברס, ראש מחלקת דירוג זרים בסוכנות S&P בראיון לבלומברג. צ'יימברס הוסיף כי "נטל החובות של יוון עדיין 'מאוד כבד' וכי דירוג המדינה יישאר 'נמוך מאוד'". "למרות השיחות שלה עם הנושים הפרטיים, כל הסכם בין הצדדים יתאים כנראה לתרחיש חדלות פירעון". (לסיפור המלא)

גירעון שלילי ליפן

בזירה המקומית של אסיה, יפן סיפקה היום נתונים שליליים לאחר שפרסמה כי לראשונה מאז 1980 המאזן המסחרי שלה הוא שלילי. ההתחזקות המתמשכת של הין שפגעה ביצואנים, סדרת אסונות טבע והעלייה בצריכה ובייבוא של מוצרי אנרגיה, לפי הערכות הכלכלנים, היו בין הסיבות המרכזיות שהובילו את יפן לגרעון מסחרי.

בחודש דצמבר הגרעון המסחרי של יפן הגיע לרמה של 205 מיליארד ין, לעומת תחזיות האנליסטים שצפו גרעון של 150 מיליארד. בנוסף, חלה האטה רבה בייצוא היפני שנפל בכ-8% בחודש דצמבר לעומת החודש המקביל אשתקד, עניין שהוביל לגרעון המסחרי ולמאזן מסחרי שנתי בהיקף של 2.49 טריליון ין.

"הגרעון המסחרי של יפן מעלה את השאלה האם המדינה תוכל לסמוך רק על היצואנים שלה כדי שיזניקו את הכלכלה או שמא עליה לעודד יותר כניסה של משקיעים זרים", אומר ג'ספר קול, כלכלן בבית ההשקעות ג'י פי מורגן. "כדי לממן את הגרעון סביר להניח שיפן תעלה את הריבית המרכזית".

מניות הבנקים מובילים העליות

לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן באוסטרליה, מניות הבנקים מובילם את העליות, כאשר המשקיעים מצפים מהבנק המרכזי האוסטרלי להתחיל להוריד את הריבית . נציין את Westpac Banking וכן את Commonwealth Bank of Australia.

גם מניות הרכב ביפן רושמות עליות מרשימות זאת לאחר היחלשות הין היום. נציין את הונדה , מאזדה ואת ענקית הטכנולוגיה סוני .