העליון הקל בעונשו של סאבר קאשור שהורשע באונס במירמה

קאשור - שהורשע באונס במירמה של אישה לאחר שהתחזה ליהודי רווק, בעוד שבפועל הוא ערבי ונשוי - יירצה עונש של 9 חודשי מאסר בפועל במקום שנה וחצי

סאבר קאשור - שהורשע באונס במירמה של אישה בירושלים לאחר שהתחזה ליהודי רווק, בעוד שבפועל הוא ערבי ונשוי - יירצה עונש של 9 חודשי מאסר בפועל, במקום שנה וחצי - כך החליט היום (ה') בית המשפט העליון, שקיבל באופן חלקי את ערעורו של קאשור על חומרת העונש שנגזר עליו בבית המשפט המחוזי.

לאור העובדה שקאשור הודה בעובדות במסגרת הסדר טיעון, התמקד הערעור רק בגזר הדין, והשופטים נמנעו מלנתח לעומקה את עבירת האונס במירמה, שבגינה עוררה פסיקת המחוזי סערה ציבורית.

השופטים אליקים רובינשטיין, חנן מלצר ויצחק עמית החליטו גם להותיר על כנם את רכיבי הענישה הנוספים - שנתיים וחצי מאסר על-תנאי וכן פיצוי למתלוננת בסך 10,000 שקל.

בסנגוריה הציבורית, שמטעמה ייצג את קאשור בעליון ד"ר אלקנה לייסט, רואים בפסק הדין הצלחה חלקית, נוכח נכונותו של העליון לקצר את המאסר בפועל למחצית מהעונש שגזרו שופטי המחוזי.

האונס במירמה התקיים בספטמבר 2008, בקומה עליונה בבניין ברחוב הלל בירושלים. קאשור הציג את עצמו בפני המתלוננת זמן קצר קודם לכן כרווק יהודי וכמי שמעוניין בקשר רומנטי עמה. בשל מצג-שווא זה, נקבע, הסכימה המתלוננת להתלוות אליו לבניין ולקיים עמו יחסי מין. לאחר יחסי המין הותיר אותה קאשור עירומה בבניין ועזב את המקום.

השופטים דחו את ניסיונה של הפרקליטות לפתוח מחדש את סוגיית הכרעת הדין, שלא היתה חלק מן הערעור.

"קאשור הודה בעובדות כתב האישום המתוקן, שנוסח על דעתו, ובגדרן נכללה קביעה על פיה 'מצג-השווא' שיצר - יש בו כדי לבסס את האישומים של אינוס במירמה ושל מעשה מגונה, שההסכמה להם הושגה במירמה", כתב השופט חנן מלצר. "יש לדחות את ניסיונו של קאשור לגרור את הדיון שבפנינו למחוזות זרים ולנסות להפוך את הערעור על גזר הדין - לערעור המכוון למעשה כנגד הכרעת הדין".

לפיכך, לא נדונו גם ההיבטים המוסריים והחברתיים שעניינם הרשעה בעבירת אונס במירמה, כאשר המתלוננת הסכימה לקיום יחסי מין על בסיס מצג-השווא.

השופטים החליטו לנמק את הצורך בקיצור עונשו בתסקירים החיוביים שערך לו שירות המבחן, שבהם נקבע כי הוא מקבל על עצמו אחריות לביצוע העבירות, גם אם באופן חלקי, וכי חלק אצלו שינויים חיוביים ברמה הנורמטיבית. שירות המבחן המליץ לקצר את עונשו של קאשור כך שיירצה עבודות שירות בלבד.

לדברי מלצר, "העבירה העיקרית שבה הורשע קאשור איננה מצויה במדרג הגבוה של עבירות האונס. מדובר בעבירה חד-פעמית אותה ביצע. בהתחשב בכך ש-3 התסקירים שהוגשו בעניינו נפרסו על פני תקופה של למעלה משנה, ניתן להעריך כי קאשור אכן עקבי בניסיונו להשתקם. נתונים שונים נוספים בתסקירים - שמחמת צנעת הפרט לא אפרטם כאן - תומכים אף הם בעמדה כי יש להקל בעונשו".

במקביל, מתח מלצר ביקורת על אמירות שהופיעו בפסק דינם של שופטי המחוזי. "בית המשפט המחוזי הנכבד העיר הערות, שלא היה צורך בהן ביחס לנסיבות ההרשעה. בא-כוחו של קאשור השיג על אמירות אלה, וראיתי גם בהשגות אלה טעם מיוחד להקלה בעונש".

עם זאת, השופטים דחו את הבקשה לקצר את העונש ל-6 חודשי מאסר בפועל, כך שניתן יהיה להמירם בעבודות שירות. "עדיין, העבירות שהודה בביצוען - קשות הן", קבעו.

קאשור יתחיל בריצוי מאסרו בעוד כחודש. (ע"פ 5734/10).