"וול סטריט ג'ורנל": הסדר החוב ביוון ייסגר השבוע

שר האוצר היווני: "אנו נמצאים כפסע מחתימה על הסדר חוב. בשבוע הבא נשלים את הפרודצורה"

יוון והנושים שלה מסרו אמש (שבת) כי הם על סף חתימה על הסדר חוב שיכלול "תספורת" לבנקים הנושים, כלומר הפחתת חובות ליוון. מדובר בהסדר לחוב בהיקף של 100 מיליארד אירו שלאחריו תקבל יוון חבילת סיוע חדשה. כך מדווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל".

במהלך סוף השבוע ניהלו נציגי יוון ומחזיקי האג"ח דיונים אינטנסיביים וכאמור הם מסרו שחתימה על ההסכם צפויה כבר השבוע. מחר יקיימו מנהיגי מדינות האיחוד האירופי פגישת פסגה בבריסל, בה ידונו בגיבוש האמנה הפיסקאלית החדשה ובהתקדמות יוון בהשגת היעדים שהוצבו לה לשם קבלת הסיוע.

באוקטובר הסכימו מנהיגי אירופה להעניק ליוון חבילת סיוע חדשה בהיקף 130 מיליארד אירו כדי שזו תוכל לעמוד בהחזרי חובותיה עד שנת 2015. עם זאת, מנהיגי אירופה התנו את מתן הסיוע החדש בחתימה על הסדר חוב עם הבנקים ומחיקת חלק מהחוב כדי להוריד את יחס החוב-תוצר של יוון מרמה של 160% היום לרמה של 120% עד שנת 2020.

ואולם, מאז המשיך להידרדר מצב הכלכלה היוונית והגירעון השנתי עמד על 10% מהתוצר, כך שפקחי קרן המטבע הבינלאומית הנמצאים ביוון מעריכים שיהיה צורך בתוספת של 15 מיליארד אירו לחבילת הסיוע.

באתונה, לעומת זאת, אופטימיים; שר האוצר היווני אוונגלוס וניזלוס אמר כי "אנו נמצאים כפסע מחתימה על הסדר חוב. בשבוע הבא נשלים את הפרודצורה". גם אחד מנציגי הנושים אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי העסקה "די סגורה". ההכרזה על העסקה תהיה לאחר פגישות עם נציגי ה"טרויקה", קרי קרן המטבע, הנציבות האירופית והבנק המרכזי האירופי.

ללא חבילת סיוע חדשה, יוון לא תוכל לעמוד בתשלום האג"ח שלה ב-20 במארס בהיקף של 14.4 מיליארד אירו וייתכן שתהפוך למדינה הראשונה באיחוד האירופי שתפשוט את הרגל.

מקור המקורב לשיחות על הסדר החוב ביוון מסר ל"ג'ורנל" כי הנושים הסכימו לסדרה חדשה של אג"ח ל-30 שנה עם ריבית של 4%, במקום סדרות קיימות היום. עם זאת, הפרטים המלאים של ההסכם טרם ידועים.