"ההצעה הממשלתית לדיור בר-השגה רוקנה מתוכן"

מחר תדון הוועדה המשותפת פנים וכלכלה בכנסת בפרק שעניינו דיור בר-השגה במסגרת הרפורמה בחוק התכנון והבניה ■ ארגונים חברתיים מוחים נגדת תוכן ההצעה העדכני

מחר (שלישי) תדון הוועדה המשותפת פנים וכלכלה בכנסת בפרק שעניינו דיור בר-השגה במסגרת הרפורמה בחוק התכנון והבניה. ארגונים חברתיים הכוללים את הקואליציה לדיור בר השגה, דרור ישראל, המטה לתכנון עצמאי, צוות ספיבק יונה - ועדת מומחים למען צדק חברתי, מגמה ירוקה ועוד עומדים לקיים מחר הפגנה אל מול הכנסת בזמן הדיון.

"ההחלטה להכניס הוראות לדיור בר-השגה בתוכניות מתאר היא החלטה חשובה, שעמדה במרכז התביעות של הארגונים החברתיים והמחאה החברתית", אומרים נציגי הארגונים החברתיים ואנשי המחאה, "אלא שההצעה הממשלתית לדיור בר-השגה שתובא מחר לדיון בוועדה המיוחדת לרפורמה בתכנון ובנייה רוקנה מתוכן, ברגע האחרון ובניגוד לנוסחים הקודמים. היא קובעת כי דיור בר-השגה יכול לכלול רק דיור להשכרה במחיר שוק או דירות קטנות במחיר שוק וללא כל סמכות לקבוע הוראות בעניין המחיר. מדובר בשימוש מטעה במונח "דיור בר-השגה". משמעות המושג בכל מקום בעולם הוא דיור זול ממחירי השוק, שמחירו נקבע בהתאם להכנסת הזכאים, ובוודאי לא דיור במחיר השוק".

עוד לדברי הארגונים החברתיים והסביבתיים וארגוני המחאה, "בציניות בלתי רגילה, הממשלה מביאה לדיון הצעת חוק שבאה לפתור את מצוקת הדיור בישראל ולאפשר דיור בר-השגה, אך מלבד הכותרת היפה ההצעה ריקה לחלוטין מתוכן. דירות במחירי השוק, גם אם הן קטנות או מיועדות לשכירות, אינן בהישג ידו של חלק גדול מהציבור בישראל, ועל כך יצאו מאות אלפי אזרחים למחות בקיץ האחרון".

הארגונים דורשים שינוי מהותי של הגדרת דיור בר-השגה ומתן סמכות לרשויות התכנון לקבוע גם הוראות לעניין המחיר והזכאים, ולאפשר לראשי ערים לקדם דיור בר-השגה. במקביל, סבורים המתנגדים להגדרה כפי שהיא כי יש לקבוע כי לא יאושרו תוכניות מתאר למגורים אלא אם יש בהן התייחסות מספקת של לפחות 20% מהדירות לדיור בר-השגה בתמהיל מגוון, שחלקו יהיה גם במחיר ההולם את הצרכים של אוכלוסיות מעוטות הכנסה.