שוק ההון אוהב אותם נוחים לעיכול

מדוע מעסיקות הקרנות "ילדים" בגיל 25-35 בתפקידי מפתח? זה פשוט - קל לכופף אותם

שוק ההון לא אוהב נון-קונפורמיסטים. קונפורמיזם בשוק ההון היא תופעה מסוכנת. קונפורמיזם של משקיעים בעת התפתחות בועה, מוביל לתוצאה ידועה.

קונפורמיזם אינו נחלתו הבלעדית של עדר המשקיעים, כי אם גם כלי מסוכן בידן של הקרנות המנהלות את כספנו. זהו כלי אשר תורם לשורת הרווח שלהן, אולם פוגם בתשואות ובשטף המידע האמין שאנו מקווים לקבל ממי שאמונים על כספנו. מדוע מנהלי הקרנות אינם מאמינים בנון-קונפורמיזם?

קרנות מרוויחות מדמי ניהול ועמלות. הסיוט של הקרנות הוא משיכת כספי המשקיעים שמשמעותה פחות דמי הניהול ועמלות. איך מקטינים את הסיכון? יוצרים שקט מדומה, נצמדים ל"תשואת השוק", נזהרים מהבעת דיעה יוצאת דופן, ונמנעים מלפתח אסטרטגיות ניהול כספים חדשות.

מה קורה כאשר מישהו מנסה להביע דיעה אישית ולנדנד מעט את הספינה שנושאת את כספי הפנסיה שלנו? מפטרים אותו!

מי לפיכך מתאים להיות אנליסט בקרנות המנהלות מיליארדים? האם שמתם לב לחתך הגילאים של האנליסטים? לרוב מדובר בילדים בני 25-35 אשר מפרסמים ללא הניד עפעף ומתוך אמונה עצמית מלאה בכוחם והשכלתם, תחזיות יומרניות שלרוב נכשלות.

מדוע מעסיקות קרנות "ילדים" בתפקידי מפתח? כי הם נוחים לכיפוף.

הם בעלי משפחות ומשכנתא שלוחצת מספיק חזק בכדי שיסכימו בעיניים עצמות לרצות את המערכת, ההנהלה הבכירה ובעלי המניות. הם גם אינם בוגרים דיים בכדי להבין שהשכלתם, טובה ככל שתהייה, אינה מפתח להבנת השוק וכי עוד לא נולד האדם שיודע אם הבורסה או מניה כלשהי תעלה או תרד. עובדה שאגב ידועה היטב למנהליהם הבוגרים.

מטרתם המוצהרת של קברניטי הקרנות היא לשכנע אותנו, כפי שהם עושים בהצלחה בפרסומות לרוב: "תנו לנו לנהל את הכסף שלכם - יהיה בסדר". ובכן, אם למדנו שיעור חשוב בתשואת ה"אפס" של 12 השנים האחרונות הרי הוא: לא יהיה בסדר, מניות לא תמיד חוזרות והבורסה לא תמיד עולה בטווח הארוך. אולי הגיע הזמן להכניס למתכון הניהול של הקרנות מעט תבלין נון-קונפורמיסטי?

לקונפורמיזם בעיתות שלום כלכליות, עשוי להיות יתרון. אמנם הניסיון מוכיח שאתם, המשקיעים בקרנות לרוב לא תזכו לקבל אף את תשואת השוק, אולם גם לא תחטפו יתר על המידה. החשש הוא מעת צרה.

מסוג הצרות שהתחמקנו מהן בעור שינינו בשנת 2008, אולם עשויות לחזור אל פתחנו בעתיד. קונפורמיזם פירושו הליכה משותפת באותו המסלול, גם אם הוא מוביל לאבדון. לא תזיק מעט חשיבה עצמאית, מעט סיכון, אחריות אישית ועידוד של דיעה עצמאית.

הכותב: מאיר ברק, יו"ר טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ, בית ספר למסחר במניות