5 ימים להפעלת המצלמות: נקבל בפברואר קנס או אזהרה?

הערכות במשרד לביטחון פנים: כשתושלם פריסת המערכת, היא תניב 900 מיליון שקל בשנה ■ נמשך זרם הצעות החוק: ח"כ שטרית מציע להקצות 25% מההכנסות לבטיחות בדרכים ■ משרדי עו"ד גדולים שוקלים להקים מחלקות לעבירות תנועה

עוד הצעת חוק הוגשה בעניין מצלמות המהירות החדשות, שיחלו לפעול ביום ראשון הקרוב. לאחר הצעת החוק של ח"כ רונית תירוש להציב פנס כחול על כל עמוד מצלמה, מתכוון גם ח"כ מאיר שטרית, לשעבר שר התחבורה, להגיש הצעת חוק משלו, שתחייב את המדינה להפריש לפחות 25% מהכנסותיה מקנסות ומדוחות לתיקון לתשתיות וליקויי בטיחות בדרכים.

הצעת החוק, שצפויה לעורר את התנגדות בקרב גורמים במשרד האוצר, מבקשת להפנות סכום שמוערך ב-250 מיליון שקל, כדי "לפעול למניעת תאונות בכבישי ישראל על-פי המלצות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים".

על-פי הערכות המשרד לביטחון פנים, כאשר תושלם במלואה פריסת המערכת בתוך כשנתיים, היא תניב לקופת האוצר כ-900 מיליון שקל בשנה.

לדברי ח"כ שטרית, "מדי שנה מכניסה המדינה מיליוני שקלים מכספים של קנסות ודוחות אשר אינם מיועדים לשום מטרה ומשמשים להעשרת קופת המדינה. לצערי, אין היום שום חוק שמחייב את המדינה להשקיע את הכסף הזה חזרה כדי לשפר את הבטיחות בדרכים, שזוהי הרי מטרתו האמיתית. חשוב שנהג ששילם קנס יידע שהכסף חוזר לציבור בדמות מניעת תאונות עתידיות".

במשרד לביטחון פנים מאשרים רשמית כי המערכת תתחיל לפעול מבצעית ביום ראשון הבא, בשלב הראשון עם 8 מצלמות רמזור, שקולטות גם מהירות, ועוד 4 מצלמות מהירות. בתוך כחודשיים יפעלו מבצעית כל 21 המצלמות שהוקצו לשלב הראשון.

מחר (ד') יציגו כל הגורמים את הפרויקט בפני השר הממונה. יצוין כי עדיין לא התקבלה החלטה האם להפעיל בחודש הראשון את המערכת במתכונת של "דוחות אזהרה" או לשלוח דוחות קנס/נקודות/זימון למשפט כבר מהיום הראשון. במשטרת התנועה בוחנים את ההשלכות המשפטיות של כל אחד מהצעדים.

ל"גלובס" נודע כי מספר משרדי עורכי דין גדולים במרכז בוחנים כיום את האפשרות לתגבר או להקים מחלקה נפרדת לטיפול בעבירות תעבורה, בעקבות עלייה צפויה של מאות אחוזים בערעורים לבית הדין לתעבורה לאחר הקמת המערכת.