יוסי פתאל: "הבריתות בין חברות התעופה פוגעות בנוסעים"

מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות: "בריתות התעופה העולמיות סוגרות את השמיים ולא מאפשרות תחרות והורדת מחירים" ■ "כרטיס הטיסה הפך לאמצעי לגביית כספים"

בכנס השנתי של התאחדות סוכני הנסיעות שנפתח היום במלון הרודס באילת, מצביעים בהתאחדות על מעמדה המתערער של יאט"א, הארגון הבינלאומי של חברות התעופה הסדירות, ועל עליית כוחן של 3 בריתות התעופה העולמיות, ש"סוגרות את השמיים" ולא מאפשרות תחרות והורדת מחירים.

בהתאחדות מעריכים כי בעתיד הקרוב ילכו ויוקשחו התנאים מצד חברות התעופה, ועל הענף להיערך בהתאם לבאות.

לדברי יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, "המשבר הכלכלי העולמי האחרון והמצב העגום אליו נקלעו רוב חברות התעופה בעולם הביאו ממשלות רבות להקל בתחום שיתופי-הפעולה בין חברות התעופה בעולם. שיתופי-פעולה שהיו בלתי סבירים בעבר מטעמים של שמירה על התחרות החופשית, הפכו בעיתות המשבר ללגיטימיים. כך יוצא שדווקא כאשר המושג 'שמיים פתוחים' שגור בפי כל, בפועל הולכים השמיים ונסגרים על-ידי בריתות תעופה בינלאומיות הזוכות להקלות ממוסדות ההגבלים העסקיים בארה"ב ואירופה".

לדבריו, "שיתופי-הפעולה המתרחשים בכל השווקים ביחד ולחוד נרקמים במטות גלובליים של חברות התעופה, שפריסת פעולתם מקשה על מוסדות האכיפה לאמוד את פעילותן של הבריתות. מחוקקים בארה"ב ובאירופה הביעו חששם מהתופעה המתרחבת של שיתופי-פעולה אלה, אולם קולותיהם נעלמו בהמולת המשבר האופפת את ענף התעופה.

"בהווה כבר ניתן לראות כי כרטיס הטיסה הפך לאמצעי לגביית כספים, כאשר מחירו הבסיסי נמצא עדיין בתחרות, אולם החיובים שסביבו - כגון קנסות על שינוי עלות מזוודה ושירותים על המטוס - הפכו למרכיב המאפיל לעיתים על מחיר הכרטיס כולו".

מההתאחדות נמסר כי היא מצידה "נוקטת כל צעד משפטי ורגולטורי אפשרי לשמירת האוטונומיה של השוק הישראלי. ניהול ענייני התעופה בישראל הינו עניין לאומי, שיש לערב בו את משרד התחבורה, על מנת שיטיל פיקוח על כל החלטות יאט"א החלות על ישראל וחיובן בדיון ובאישור מקדים מטעמו".