פישר תוקף את הטייקונים: "מתפתחת בעיה עם הסדרי החוב"

הנגיד בכנס הרצליה: "אנחנו על סף מיתון עולמי" ■ תוקף את הבנקים: "מחנק אשראי? לא נעים לי הביטוי הזה" ■ תוקף את החרדים: "יש לי כבוד ליהדות, אבל המצב הזה שהם לא עובדים לא יכול להימשך"

"הכלכלה העולמית נמצאת על סף מיתון" - כך הזהיר היום (ד') נגיד בנק ישראל סטנלי פישר נאום שנשא בכנס הרצליה, בו התייחס למשבר הכלכלי בעולם ולהשלכותיו על המשק הישראלי. הוא תקף את הטייקונים בגין גל הסדרי החוב וגם את הבנקים בגין התלונות על מחנק אשראי שנוצר במשק עקב דרישות בנק ישראל להגדיל את הלימות ההון.

"קרן המטבע צופה צמיחה של 3.3% בכלכלה העולמית השנה, וכשאני הייתי בקרן לפני 10 שנים חשבנו על 3.5% צמיחה במשק העולמי כגבול שבין צמיחה נורמלית ומיתון. אנחנו על סף מיתון עולמי", אמר פישר.

פישר התייחס למשבר החוב באירופה ואמר כי ישנה חשיבות גדולה להיווצרות או הימנעות ממשבר פיננסי: "השאלה הגדולה אם באירופה יהיה מיתון או האם אנו לקראת משבר פיננסי. אם יהיה משבר פינסי באירופה - כל כך הרבה דברים יכולים לקרות, כמו פשיטת רגל של יוון, או יציאה של ממש מגוש האירו, ואחריה עוד מדינות ייצאו. קשה לדעת. החלק הטוב בסיפור: הם מבינים שהם גם לא יודעים מה יקרה להם, אם הם ישמרו את המסגרת הנוכחית. הייתי בטוח כשחזרתי מכנס קרן המטבע שהמצב היה קשה ורע כי לא הבינו מה הולך שם. בינתיים, הבנק המרכזי האירופי נקט צעדים יצירתיים להתמודד עם בעיית הנזילות והחוב. יש שיפור אבל עדיין יש אי ודאות".

בהתייחסו לישראל ולתחזיות כי הגירעון יהיה גבוה מ-3% תוצר השנה, אמר פישר כי "אם הגירעון יגדל כי יש ירידה בצמיחה, אז זה מקובל. אבל אם נגדיל גרעון כי מגדילים את ההוצאה וכי יש בחירות ויש לחץ לבזבז - זה לא וב, וזה לא מקובל ולא כדאי לעשות את זה".

הנגיד שיגר גם עקיצה לעבר הבנקים שמתלוננים על מחנק אשראי עקב דרישות בנק ישראל להגדלת הלימות ההון, ודיבר ישירות ליו"ר בנק דיסקונט יוסי בכר שנאם לפניו: "יוסי בכר רוצה לשלוח לי מסרים ויותר נוח להשתמש בבמה. זה בסדר. הוא רוצה להגיד לי שאסור להגדיל את יחס הלימות ההון. אז אני אומר לו: אסור לבנק ישראל לא להגדיל את זה. יש עניין של קצב של ההעלאה; אנו ערים לבעיה ואני לא מחבב את הביטוי 'מחנק אשראי' כי זה יוצר תחושה לא נעימה, כאילו אני חונק משהו וזה לא נעים לי. אנו ערים לבעיה".

פישר לא חסך שבטו גם מהטייקונים על רקע גל הסדרי החוב ואמר כי "האשראי החוץ-בנקאי הוא חצי מהאשראי. אני חושב שמתפתחת בעיה עם אג"חים ועם הסדרי חוב. בשוק ההון בישראל לא מבינים את המשמעות ואני רוצה להזכיר שאג"ח זה הלוואה שצריך להחזיר".

בהתייחסו להאטה בשוק הנדל"ן ולטענות לפיהן בנק ישראל ינפח שוב את בועת הנדל"ן בשל הורדות הריבית, התייחס הנגיד בביטול לטענות: "אומרים לנו היום, 'אתם שוב מורידים ריבית; אתם תיצרו עוד פעם עליית מחירים'. זה לא נכון כי הגבלנו מאוד את תנאי קבלת המשכנתאות".

אחרי הטייקונים והבנקים, פישר התפנה לבקר גם את החרדים בשל ההשתתפות המועטה שלהם בשוק העבודה: "יש לי כבוד ליהדות אבל זה צריך להשתנות, המצב שבו החרדים - החלק באוכלוסיה שצומח במהירות - לא משתתף בשוק העבודה. פחות מ-40% מהם עובדים - זה לא יכול להימשך וצריך לעצור את זה. אם זה יימשך לטווח ארוך יהיה מאוד קשה למשק לספק מה שמצפים: חיים ברמה מכובדת. זה האתגר בטווח הבינוני".