שינו דעתם: בכירי ההסתדרות והאוצר ידונו היום ומחר בשביתה

(עדכון) - בעקבות הפרסום ב"גלובס", בכירי ההסתדרות הסכימו לפנות מקום בלו"ז ולהיפגש היום ומחר עם בכירי האוצר במגעים לפני השביתה ■ באוצר איימו מוקדם יותר: נעתור לבג"ץ נגד השביתה - ההסתדרות לא רוצה מו"מ

בכירי האוצר וההסתדרות ייפגשו היום ומחר וימשיכו במו"מ לפני השביתה הכללית במשק. מוקדם יותר פורסם ב"גלובס", כי בכירי ההסתדרות סירבו היום (א') לבקשת נציגי האוצר להיוועד איתם במשרד האוצר בירושלים, בטענה של עומס בלוח הזמנים ושאין להם זמן לקיים פגישה, אך בעקבות הפרסום שינוי את דעתם והסכימו לפנות מקום בלו"ז ולהיפגש.

אם הפגישות לא ייצלחו, בכירי משרד האוצר צפויים להגיע למסדרונות בית המשפט העליון אם לא תושג הסכמה עם ההסתדרות ביומיים הקרובים, כך אומר היום (א') דורון כהן, מנכ''ל האוצר, בשיחה עם "גלובס".

"ההסתדרות מפרה למעשה הסכם עבודה חתום - ההסכם הקיבוצי שנחתם ב-2010 - בו נכתב מפורשות כי היא מתחייבת לשקט תעשייתי עד סוף 2012", אומר כהן. "ההסכם הזה מסדר את היחסים העבודה בין המדינה לבין עובדיו - אם הם יכולים לשבות, אז מה המשמעות של ההסכם. בשביל מה אנו חותמים על הסכמים ונותנים תוספות שכר", הוא מוסיף.

ואולם, הטיעון הזה של האוצר, שהושמע גם בדיונים שהתקיימו בביה"ד הארצי לעבודה, לא התקבל בפסיקה שפרסמה במהלך סוף השבוע נשיאת ביה"ד, השופטת נילי ארד. סעיף השקט התעשייתי, כנהוג במרבית ההסכמים הקיבוציים, חל אך ורק על הנושאים שבגינם נחתם ההסכם, ובמקרה המדובר העסקת עובדי הקבלן במשק לא נידונה בהסכם השכר האחרון.

ארד קבעה באופן תקדימי למדי, כי ארגון עובדים רשאי לשבות לא רק כדי לעמוד על זכויות העובדים בעת שינויים מבניים והפרטות, אלא גם כנגד עצם השינויים המבניים לרבות שיטות העסקה קבלניות ובאמצעות חוזים אישיים. הפסיקה הזאת של ביה"ד מקעקעת לחלוטין את עמדת משרד האוצר, לפיה להסתדרות אין מנדט לעסוק בשיטות ההעסקה במשק, והיא מחזקת מאוד את כוחה הארגוני של ההסתדרות.

למעשה, הפסיקה מרחיבה את חופש השביתה במשק ומאפשרת לארגון העובדים הגדול בישראל לשבות גם למענם של עובדים בלתי מאורגנים, ולהיאבק ביתר שאת כנגד שינויים מבניים והפרטות. בעצם הפסיקה הזאת, הנשיאה ארד מוטטה את הביקורת שנמתחה עליה בשבועות האחרונים, כאילו היא כובלת את ידם של העובדים ומצמצמת את זכות השביתה - זאת לאחר שכפתה על ההסתדרות מספר פעמים להמשיך במו"מ מול המדינה ולהימנע משביתה. מקריאת הפסיקה נדמה כי ארד ביקשה להעביר גם מסר למבקרים, והזכירה כי גם בסכסוך האחרון בין המדינה להסתדרות הרפואית היא אפשרה לרופאים לשבות גם בעניין תוספת תקנים - אף על פי שתקני כוח אדם נחשבו עד היום על פי הפסיקה הישראלית לסמכותם של המעסיקים בלבד.

לדבריו של כהן, כבר 3 חודשים האוצר מוכן לבוא לקראת ההסתדרות בכל נושא קליטת עובדי קבלן לרבות עסקה ישירה של חלק מהעובדים וגם העלאת שכרם של עובדי הניקיון. מנכ''ל האוצר בפועל מזכיר כי הכנסת אישרה את הצעת החוק של האוצר להגברת האכיפה ולהחמרת הענישה בנושא דיני העבודה.

"לפי החוק, לא רק שמעסיק מחויב לתת את כל התנאים לעובד, כאשר המעסיק נתון לפיקוח ובקרה של התמ''ת והוא נושא אחראיות אישית ואף פלילית אם הוא מקפר את הזכויות, אלא גם שהחוק מטיל אחראיות גם על מקבל השירות שבחצרו מתרחשות הפרות הזכויות - הוא גם אחראי, וגם נושא אחריות פלילית, לרבות אם מדובר על מנכ''ל משרד ממשלתי. זו כברת דרך משמעותית מאוד בנושא דיני עבודה".

כהן מאשים את ההסתדרות בכך שהיא "מנסה להכתיב מודל עסקי שהוא הפוך ביסודו מכל מה שמקובל בעולם, לרבות מה שממליץ ארגון ה-OECD: התמחות ואחר כך מיקור חוץ איפה שניתן".

כהן סבור כי ההסתדרות איננה מעוניינת בהסכם. "כשההסתדרות רוצה, היא יודעת לנהל מו''מ ולהגיע להישגים. כך היה בשולחן העגול, כך היה במו''מ על הסכם קיבוצי ב-2010. לצערנו אנו לא רואים נכונות אמיתית לנהל מו''מ אמיתית ולהגיע לפתרונות אלא ישנה התבצרות מאחורי סיסמאות לא מעשיות".

יצויין כי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, יערוך מחר בשעה 13:00 בבית ההסתדרות בת"א, כנס בהשתתפות מאות מראשי הוועדים והאיגודים המקצועיים, כהכנה לשביתה ביום רביעי.

מי צפוי לשבות
 מי צפוי לשבות