לחץ בשוק המכוניות המשומשות: הנחות של עד 22 אלף שקל

בינואר האחרון אמנם נמכרו יותר מ-20 אלף יחידות, כמעט כמו בינואר אשתקד, אך הנתון הזה הוא לא סיבה לאופטימיות מחודשת

למרות האווירה הקודרת ששרה בשוק הרכב בחודשים האחרונים ונמשכה לתוך ינואר עצמו, הראו נתוני המכירות נתון נאה של קצת יותר מ-20 אלף יחידות - קרוב מאוד לזה של ינואר אשתקד. מה מעיד הנתון הזה על המשך השנה ועל יחסי הכוחות בין היבואנים? האם זהו סימן לאופטימיות מחודשת? האמת, שלא ממש.

לקרוא בין השורות

לנתונים המסכמים של חודש בודד אין ערך מנבא ולו רק בשל ההשפעה של ההבדלים במלאים ובמשלוחים. ניקח, למשל, שתי דוגמאות עדכניות. קיה מסרה בינואר לא פחות מ-437 יחידות של רכב הפנאי ספורטאג' שהיוו כמעט 18% ממכירות כלל ה-SUV בפלח. האם זה אומר שהחברה תמכור השנה מעל 6,000 יחידות של הרכב? בהחלט לא. לדגם יש רשימת המתנה של חודשים רבים וכאשר נחת המלאי החודש כל כלי הרכב שבו כבר היו מכורים מראש. כנ"ל במקרה של פורד, שקיבלה החודש משלוח של הפוקוס, שחלק מהלקוחות המתינו לו שלושה חודשים, ומכרה בחודש בודד 1,718 יחידות של הדגם. מנגד, יונדאי עדיין סובלת ממחסור בדגמי מפתח בשל עודף ביקוש של היצרן העולמי ויש לה בחלק מהדגמים, כמו I35, רשימות המתנה, שלא יבואו לידי ביטוי בטבלת המכירות לפני מארס ואפילו אפריל.

בנוסף פעל החודש "אפקט ינואר", שמורגש בינואר כל שנה מאז בוטלה "שנת הדגם" במאי והומרה ב"בשנת העלייה על הכביש", שמתחילה בינואר. כמעט כל המסירות בפלח היוקרה בינואר, למשל, היו ללקוחות שפתחו הזמנה בנובמבר-דצמבר והחליטו להמתין עד ינואר כדי לרשום את המספר הגורלי "2012" ברישיון. למעשה, אלמלא ההשפעה הצרכנית העונתית, יש להניח שנתון המכירות הכולל של ינואר היה נמוך ב-10%-15%.

כדי לנסות להבין מה קורה באמת בשוק צריך לקלף כמה שכבות ולקרוא בין השורות, ואלה מלמדות כיום על לחץ מתמשך ומתגבר בשוק המשומשות שמכביד על המכירות. את האינדיקציות הבולטות ביותר אפשר לקבל משוק הליסינג. כשענקית ליסינג כמו שלמה סיקסט מציעה בגלוי דגם אולטרה-מבוקש כמו מאזדה 3, ממודל 2008, ב-20 אלף שקל פחות מהמחירון, ומרחיבה את המבצעים אפילו למשומשות במצב "פרימיום", עם קילומטרז' נמוך מאוד, זוהי אינדיקציה ברורה ששוק המשומשות תקוע.

זוהי כמובן רק דוגמה אחת מני רבות. מי שיחפש יוכל למצוא מבצעים כמו הנחת ענק פלוס פריסת תשלומים לשלוש שנים פלוס תשלום מזומן מינימלי. מכיוון אחר אפשר למצוא חברות ליסינג, שמציעות כיום ללקוחות להאריך את תקופת הליסינג שעומדת להסתיים לשנה רביעית או לפחות בעוד כמה חודשים. זהו מהלך שבו חברת הליסינג מוכנה לספוג נזק כלכלי - בדמות שחיקת ערך מואצת של המשומשות שיצאו בעתיד לשוק - כדי להרוויח עוד כמה חודשים של מרווח נשימה, שיקטין את מלאי המשומשות שלהן. בשני המקרים התוצאה היא הקטנת תזרים המזומנים ממכירת רכב חדש ובתנאים הנוכחיים, שבהם מתחילים להסתמן קשיים בגיוס אשראי, התוצאה היא הקטנת רכישות הרכב החדש של השוק המוסדי.

הלחץ בשוק המשומשות נמשך גם בסקטור הלקוחות הפרטיים. גם כאן אפשר למצוא לכך רמזים מובהקים, שאינם באים לידי ביטוי בהכרח ב"מחירוני המשומשות". כך, למשל, ראינו החודש לראשונה פרסומת של יבואנית סוזוקי שבה היא מציעה עסקאות "טרייד-אין" ללקוחות קיימים של המותג בעת רכישת רכב חדש. לדברי החברה מדובר ב"מתן מענה לביקוש שמגיע מהשטח". מכיוון שסוזוקי נחשבת באופן מסורתי לאחד המותגים הסחירים ביותר בשוק הרכב, אם לא הסחיר שבהם, זוהי נורת אזהרה מהבהבת.

המכוניות מוזלות, החלפים לא

לשפל בביקוש בשוק המשומשות אפשר למצוא כמה הסברים: היחלשות/היעלמות מעמד הביניים, שנחשב למקור מרכזי לביקוש בשוק המשומשות; עודף היצע וכדומה. אבל מי שיחפור יותר עמוק עשוי למצוא שהסיבה היא פער הולך ומתרחב בין מחירי הרכב החדש - שנמצאים בקו כללי של ירידה (אנחנו מדברים על מחירים ריאליים שמביאים בחשבון מבצעים למועדוני לקוחות, הנחות סמויות וכדומה), לבין עלויות אחזקת הרכב והתיקונים, ששומרים על יציבות ואפילו מדגימים עלייה.

במילים פשוטות, כיום הרבה יותר משתלם לרכוש מכונית חדשה וליהנות משקט נפשי ל-4-5 שנים, מאשר "להמר" על משומשת עתירת קילומטרים ולהיקלע לטריטוריה העקובה מדם של המוסכים והחלפים.

ועדת זליכה, שאמורה לפרסם את מסקנותיה בקרוב, נתנה את דעתה לסוגיית מחירי החלפים המנופחים ואף הקדישה לכך כמה נמלצות, אבל, כרגיל, היא מחפשת את המטבע מתחת לפנס.

נקודת המוצא שלה היא שהכשל התחרותי המרכזי בשוק החלפים נובע, כמו כל דבר, מהיבואנים הרשמיים ומחסימות השוק שהם מציבים בפני יבואני החלפים התחליפים. אבל הוועדה מטפלת בכפפות של משי בכוח התחרותי האדיר שמפעילות חברות הביטוח בשוק החלפים והתיקונים.

הלכה למעשה, הכוח הזה מעצב את השוק. ניקח למשל סעיף בסיסי ומוכר בפוליסת הביטוח המקיף של כמעט כל רכב, שנמכר בארץ. ההשתתפות העצמית של בעל רכב משפחתי טיפוסי במקרה של תאונה ונזק נעה כיום סביב 2,000 שקל. אבל אם הוא יפנה לרשת המוסכים שחברת הביטוח שלו קשורה עמה, ההשתתפות העצמית תקטן במחצית ואף יותר. סוחרי החלפים והמוסכים מודעים לכך ומוכרים לחברות הביטוח את מרכולתם במחירי רצפה. אפשר רק לנחש על מי נופל נטל הסבסוד הצולב. ועוד לא דיברנו על הכוח של ענף הביטוח בכל הנוגע למחירוני המשומשות ועוד.

האם ההמלצות הסופיות של זליכה יסירו את כפפות המשי וימליצו לחפור ולחקור באופן רוחבי וממצה את ההשפעה התחרותית של חברות הביטוח על שוק החלפים והמשומשות? תרשו לנו לנחש שלא. עימות חזיתי עם ענף הביטוח יכניס את משרד התחבורה לקו האש מול התאגידים הגדולים במשק וזה, כנראה, גדול עליו. הרבה יותר נוח להתעסק עם שוק היבוא האישי, שמשפיע על כ-5% מהשוק.

דלק רכב: ירידה לצורך עלייה?

אי אפשר להתייחס לנתוני ינואר מבלי להתייחס לאניגמה של דלק רכב. אנחנו לא זוכרים מתי הייתה הפעם האחרונה שראינו את המותג מאזדה במקום השישי, בחודש כלשהו, ובוודאי לא עם נתון מכירות כמו 1,000 יחידות בלבד בפתיחת השנה. פורד אמנם שיפרה את המאזן הקבוצתי, אבל עדיין מדובר בבעיה לא קטנה לחברה היפנית, שרוב היצוא שלה נסמך על המטבע היפני שנמצא בשיא.

בימים כתיקונם היינו מצפים מדלק רכב שתשלוף "קלף מהשרוול", אבל כאן מדובר כנראה בתקופת קיפאון ממושכת, שתפשיר רק עם ההתחלה של מתקפת הדגמים החדשה של החברה היפנית בתוך חודשיים-שלושה.

כפיצוי על היחלשות המותג המוביל שלה פועלת כיום דלק רכב להפוך את הרכש החדש, ב.מ.וו, למוקד חדש ליצירת מזומנים. בסוף החודש תשיק דלק רשמית את מדיניות השיווק החדשה של המותג בישראל, שבינתיים נשמרת תחת מעטה כבד של סודיות. אבל נראה שיש למה לחכות. אפשר לצפות, למשל, לגרסה מעודכנת של התרגיל הידוע והיעיל של דלק רכב שמכונה "הבקעה נקודתית": כלומר התמקדות בדגם אסטרטגי אחד או שניים, תוך שבירת מוסכמות המחיר של אותו דגם בפלח שלו כדי להשיג עלייה חדה ומהירה בביקוש.

כך, למשל, אפשר לצפות לנחיתת ב.מ.וו סדרה 1 החדשה במחירים, שמכוונים היישר אל הפולקסווגן גולף, כלומר מחיר מחירון רשמי בסביבות ה-150 אלף שקל, ואולי פחות, לדגם בסיס מאובזר כהלכה. תמחור כזה יכול להסיט את המכונית ממכירות של 200-300 יחידות בשנה ל-600-700 יחידות בשנה ויותר. ב"שק ההפתעות" אפשר לצפות גם לדגם "מיני" אוטומטי במחיר שיתחיל ב-120-130 אלף שקל וגם לדגם בסיס ידני של המכונית בפחות מ-110 אלף שקל. ללא ספק, יהיה מעניין.

מבצעי רכב משומש בענף הליסינג דוגמאות
 מבצעי רכב משומש בענף הליסינג דוגמאות