מכונת הנהיגה האולטימטיבית: דייט עם ב.מ.וו 535i בצפון

לקחנו את 306 הסוסים האצילים של ב.מ.וו 535i לדייט בצפון הארץ המושלג, ונכבשנו בקסמה של מכונת הנהיגה האולטימטיבית מסדרה 5 ■ במילה אחת: ווינרית

רמת הגולן של אמצע ינואר. ברדיו מבשרים על היום הקר בשנה. מטר של שלג בחרמון מחכה לגולשים ישראלים רעבים, שמנסים להרגיש קצת אירופה במדינה הבלתי אפשרית הזאת. ערפל סמיך מחבק חזק את הבימר ששועטת צפונה. אין אף אחד אחרינו. מדי פעם מגיחים מטווח אפס ארבעה אורות כתומים שמגששים את דרכם דרומה בנתיב הנגדי, משוועים לקצת ראות, בורחים מפקקים אינסופיים של חרמון שנסגר בגלל מזג האוויר, מותיר מאות רכבים מאוכזבים על כביש צר יחיד. זה לא כל כך נעים לראות חרמון סגור.

אני מדליק אורות ערפל קדמיים ואחוריים, וליתר ביטחון מוסיף לחיצה על משולש אורות המצוקה. הערפל הופך לסמיך אפילו יותר. לא חשבנו שזה אפשרי. לחיצה על חוגת ה-I-Drive. בדיקה של מערכות הרכב. "OK" ירוק מבשר שרפידות הבלמים תקינות, לחץ האוויר בגלגלים בסדר גמור ונוזל הבלמים חי וקיים. אחלה. סימון אדום מבשר שחסר ליטר של שמן מנוע. פחות אחלה. עוד לחיצה מעבירה את המסך המרכזי בקונסולה לתצוגת האייפון שחיברתי. אדל מביטה אליי במבט מצועף. זמרת גדולה אבל טחונה כבר עד דק. מעביר לקולדפליי, שמוכיחים בדיסק החדש שלהם שתחיית המתים אינה שמורה רק למקורות.

עוד לחיצה. משענת הראש מתרוממת חרישית. מוריד את הרגל מהגז. הפס הדיגיטלי של ה-Efficient Dynamics מבשר לי שבזה הרגע הרכב מטעין את המצבר מכוח האינרציה. נחמד. שולח עוד אצבע מגששת כמחושי חילזון לכפתור אקראי, וחוטף מכה מהירה כברק מלווה בנהימה מסוכנת. צודקת. הפעם האחרונה שהסתכלתי על הכביש הייתה במעלה גמלא. איפה אני לעזאזל?

סדרה 5 של ב.מ.וו נחשבת כבר שנים למכונית הסלון הטובה בעולם. שילוב של יכולות דינמיות מופלאות עם טכנולוגיה ששומרת על מקומה בחוד החנית ותא נוסעים מהודק למשעי, הפכו את ה-5 לווינר הנצחי שכולם רוצים לעקוף. כדי להבין מה סוד הקסם, לקחנו את ה-535i לדייט. היה מעניין.

משחק סכום אפס

הדור השישי והנוכחי של ה-5 הושק בינואר 2010, ועידן את כל מגרעות העיצוב של הדור שהחליף. הפרופיל ארוך ונמוך ונתחם על ידי מכסה מנוע מפוסל, שמסתיים בסבכת הכליות הכפולה והמוכרת ובפנסי חזית עגולים שמעוטרים במעין גבה בחלקם העליון. האחוריים שומרים גם הם על השפה העיצובית, עם התרוממות קלה ובתי פנסים המכילים מניפות של אורות אדומים בוהקים. הרושם הכללי הוא של רכב שסוד עיצובו הוא באיפוק המחושב כל כך שהוא מפגין.

אותו קו נשמר גם בפנים. הפלטפורמה המשותפת לסדרה 7 מאפשרת מרחב פנים שמשכן בנוחות שני מבוגרים וילד במושב האחורי. על רמת הגימור כבר ניתן לכתוב ספר. קוראים נאמנים שמגרדים את פדחתם בבלבול כל אימת שכתב רכב מזדמן מקשקש על מתג מקרקש, מוזמנים לסור לסוכנות ב.מ.וו הקרובה, ללטף בערגה את החיבורים המשתלבים בצורה מושלמת כל כך ולחקור באצבע חסרת בושה את אחרון המתגים. הכל נעים למגע ומשדר איכות הרכבה שתחזיק שנים עד החריקות הטורדניות הראשונות. השילוב בין עץ, כרום ועור עשוי בטוב טעם, ומצליח שלא לסטות לאופנה שתחלוף כמו שבאה. הכל מאופק, מעודן, מכובד.

מערכת ה-I-Drive כוללת חוגה עגולה הניתנת לסיבוב או הזזה הצדה ושולטת במסך המגע במרכז הקונסולה. מספר האפשרויות הניתנות לכוונון יכול לשגע גם מהנדס אלקטרוניקה בכיר. המערכת שזכתה לקיתונות של ביקורת אינה אינטואיטיבית כמו שהיא מתיימרת להיות, והממשק, הטקסטואלי ברובו, משעמם להחריד ומצריך התרגלות ממושכת. כשסוף-סוף מתרגלים, מגלים שהטקסט המדכא הופך לעתים לגרפיקה נעימה לעין, בעיקר בתצוגות הקשורות למצב הרכב. האייפון מתממשק יפה עם חיבור USB והמסך שואב אפילו את תמונת האלבום המנוגן. וכן, כמובן שהעברית אינה מזוהה. כדי לשים שיר של אמן ישראלי כדאי להכינו מבעוד מועד ולחבר את האייפון לאחר לחיצה על Play. אופציה שנייה היא לדפדף בין התיקיות הלא מזוהות ולקוות לטוב.

החולשה שמגלה מערכת ה-I-Drive היא במשחק סכום אפס. התחרות היא בינה לבין עצמה. ממשקים יעילים בהרבה לתפעול אצל המתחרות נדמים כמשחקי ילדים שטחיים, כאשר משווים את כמות האפשרויות הניתנות לשינוי בב.מ.וו. זו הייתה דרכה של היצרנית הגרמנית מאז ומעולם. בב.מ.וו תמיד שאפו לתת יותר מהאחרים או לפחות ליישר קו, וכשעומדים כל הזמן בראש הפירמידה מקבלים לפעמים סחרחורת. זו בדיוק התחושה שתעבור על הקונה הלא מוכן כשיגיע לרכוש סדרה 5 חדשה (שלא לדבר על סדרה 7, רחמנא לצלן). מחיר בסיסי של 495 אלף שקל יהיה הקנבס הריק עליו יתחיל לצייר את מכוניתו החדשה.

התוספות בב.מ.וו הן עיקר הקנייה והן לא נגמרות. כדי לסבר את האוזן, נציין רשימה חלקית מאוד - מערכת היגוי אקטיבית שמזיזה את הגלגלים האחוריים בכיוון הגלגלים הקדמיים במהירויות נמוכות ובכיוון נגדי במהירויות גבוהות להיגוי מהודק יותר; מערכת מתלים אלקטרונית, מערכת X-Drive להנעת ארבעת הגלגלים במקום האחוריים בלבד; מערכת חניה אוטומטית; מערכת המקרינה את המידע הרלוונטי לשמשה הקדמית; מערכת לראיית לילה; מערכת המתריעה על מעברי נתיב לא מתוכננים; מערכת אפליקציות המאפשרת גלישה בפייסבוק ובטוויטר; בקרת שיוט אקטיבית; תוספת מצלמות בצדי הרכב והיריעה עוד רחבה. בב.מ.וו לא מכירים את המילה אין. תהיו סמוכים ובטוחים שאם יש למתחרים מערכת חדשה, זה עניין של חודשים ספורים עד שהיא תוצע למכירה בבימר החדשה. ככה זה כשמתמכרים לאוויר הפסגות המתקתק.

נהג עם חיוך דבילי

ואז מניעים. 306 סוסים צונפים באצילות חרישית במנוע ה-3 ליטרים המוגדש של ה-535. שיוט הגישוש הראשוני מצליח להשכיח את נוכחות העדר הגדול שמוחרש היטב על ידי הבידוד המצוין של תא הנוסעים. הסטה קלה של ידית ההילוכים למצב ספורט וסחיטה פראית של דוושת הגז משחררות את אחד מצלילי המנוע המענגים ביותר בארץ. הבידוד נפרץ לחלוטין ומנוע הבנזין הנפלא של ה-535 צורח בלי בושה, מקלף מעליו את האיפוק, המכובדות והקורקטיות, ומצמיד את גב הנהג עם החיוך הדבילי חזק למושב.

התאוצה בבימר נשלטת כמעט אבסולוטית על ידי המתלים וההיגוי. בניגוד לרכבים עם מנוע דומה, שמקפיץ את המרכב בתאוצות דומות והופך את ההגה לאוורירי להחריד, ה-5 נשארת מאוזנת כמעט כל הזמן, ההיגוי מעביר את תחושת הכביש, המרכב מפולס היטב והבולמים משכיחים את תחלואי הכביש הישראלי. כניסה לסיבובים חדים מגלה תת-היגוי קל וזוויות גלגול מרוסנות, בזכות המרכב הנמוך ושלל המעבדים שדוגמים כל העת את מצב הרכב ושומרים על שליטת הנהג. בעידן שבו כל רכב מתיימר לנהוג בשביל הנהג, תחושת נהיגה אמיתית, ולא מלאכותית, היא לא עניין של מה בכך.

התיבה בת 8 (!) ההילוכים מצליחה להעבירם בצורה חלקה, ומורידה בעת הצורך גם 6 בבת אחת לתאוצה חזקה. בשיוט רגוע במהירות חוקית מחוג הסל"ד אינו עובר את ה-1,500, וכששיא המומנט מושג החל מ-1,200 סל"ד נמוכים במיוחד, הכוח מרגיש זמין כל הזמן.

סדרה 5 היא אייקון. מכונת נהיגה מענגת שנותנת לנהג תחושה שהוא המושך בחוטים. החזות המאופקת מסתירה יעילות מוטורית שמטרידה את מנוחת המתחרות כבר שנים ודוחפת אותן לכיבוש שיאים חדשים שלכל היותר מיישרים קו עם ה-5. הסיבוב הבא בהתגוששות הענקים הזו הולך ומתקרב ונדמה שרק לב.מ.וו הפתרונים. למרות שסדרה 3 היא הנמכרת ביותר של היצרנית, ה-5 מהווה יותר מ-50% מההכנסות. עם נתון כזה, המוטיבציה להישאר בטופ חזקה כתמיד. אם חלק גדול יותר מהתוספות ייכנס למחיר הבסיס, זה כבר לא יהיה כוחות.

במוו 535i
 במוו 535i