התייעלות בבנק לאומי: יצמצם 800 משרות עד 2014

הבנק יקטין את מצבת העובדים ב-8% ויחסוך 350-400 מיליון שקל בשנה, המשקפים עלייה של 1% בתשואה על ההון

ערב פרישתה מתפקיד מנכ"ל לאומי משיקה גליה מאור תוכנית התייעלות שתקטין עד שנת 2014 את כמות העובדים בבנק לאומי ב-8%. הבנק יצמצם 800 משרות כאשר כבר בשנת 2012 צפויה מצבת הבנק לקטון ב-300 משרות.

"נבצע שורה של צעדי התייעלות במטרה לצמצם את הוצאות הבנק ולשפר את יחס היעילות" דיווח הבוקר (א') בנק לאומי. "המערכת הבנקאית צריכה לעבור התייעלות" אומר ל"גלובס" ראש החטיבה לכספים וכלכלה בלאומי קובי הבר ומדגיש כי להתייעלות "אין שום נגיעה להסכמי השכר של העובדים, לא יהיו פיטורי עובדים, נקלוט משמעותית פחות עובדים בשנים הקרובות". להערכת הבר החיסכון מתוכנית ההתייעלות יגיע החל משנת 2015 ל-350-400 מיליון שקל בשנה המשקפים עלייה של 1% בתשואה על ההון.

בלאומי היו בסוף שנת 2010 (בישראל בלבד) 9,725 משרות כאשר העלות לעובד היא 328 אלף שקל לשנה ומכאן שרוב החיסכון יושג כתוצאה מצמצום היקף המשרות. בבנק מעריכים כי יגיעו ליעד של צמצום 800 משרות עד שנת 2014 על בסיס פרישה של עובדים המגיעים לגיל הפנסיה בתוספת לתחלופה טבעית של עובדים תוך האטה של קצב קליטת עובדים חדשים. יודגש כי התוכנית אינה כוללת את פעילות בנק ערבי ישראלי שאמורה להתרחב.

היעד השאפתני ביותר בתוכנית לאומי הוא ניוד עובדים בין תפקידים. כ-1,000 עובדים אמורים לצאת מהסניפים וממטה הבנק בפרויקט שנקרא בבנק "מתקדמים ביחד". חלקם ישובץ במרכזי Back Office. מהלך דומה נעשה בבנק הפועלים בשלוש השנים האחרונות. בנוסף יפעל לאומי להקטנת סניפים תוך התאמת הסניפים לגודל הפעילות ואיחוד פעילויות חיצוניות לתוכם, למשל מרכזי אשראי.

בבנק שואפים לצמצם 10% משטחי הסניפים עד סוף שנת 2014. מקור חיסכון אחר יהיה הקטנת הוצאות הרכש השנתיות. הדגש יושם על רכש מרוכז בקבוצה, תוך ניצול היתרונות לגודל ומדיניות מחירים מוקפדת מול ספקי הבנק, קיצוץ אפשרי ביועצים חיצוניים, צמצום עלות אחזקת בניינים והוצאות משרדיות.