אקדח לייזר יפיק לכם קנס; לערער? אין סיכוי

פריסת אקדחי הלייזר: תוך חצי שנה ■ המחיר: אלפי דולרים ליחידה; המשטרה תרכוש מאות יחידות ■ תו תקן מיוחד יבטל למעשה כל סיכוי לערער על הקנס

מצלמות המהירות האוטומטיות הנייחות עוד לא החלו להפיק דוחות מבצעיים אולם במשטרה כבר חושבים על השלב הבא בציד הנהגים בכבישים. בימים אלה החל מכון התקנים הישראלי, לבקשת המשטרה, את תהליך התקינה הפרטני של "אקדחי לייזר" מדור חדש, שישמשו לצורך לכידת נהגים ממהרים כתחליף לאקדחי הלייזר המיושנים מדגם LTI20.20 שבשימוש המשטרה.

למכשירים הקודמים לא הייתה תקינה פרטנית וברבות השנים ערערו רבים על תוצאותיהם. בחלק מהמקרים אף נפסלו בבית המשפט דוחות שהופקו באמצעותם. תהליך התקינה והענקת תו התקן הישראלי, שאותו מעוניינת המשטרה להשיג, יאפשר להגן על הפעלת המכשירים החדשים בצורה יותר סולידית.

ממכון התקנים נמסר כי לבקשת המשטרה תהליך התקינה יבוצע בצורה מואצת ויושלם ככל הנראה תוך כחצי שנה בלבד במקום כשנה וחצי כמקובל.

אקדחי הלייזר החדשים הם מדגם ULTRALYTE של חברת LTI והם מייצגים שיפור של כמה דורות ביחס לקיימים. משקלם נמוך יותר משמעותית מה שמאפשר להפעילם, תיאורטית, ללא צורך בחצובה או באמצעי מייצב אחר; הם מסוגלים להתביית על כלי הרכב בתוך 0.3 שניות בלבד מהיר יותר משמעותית מהאקדח הנוכחי ומהיר יותר מזמן התגובה של רבים מגלאי-הרדאר לרכב בשוק; וטווח הפעולה האפקטיבי שלהם הוא מעל 600 מטרים כמעט פי שניים מהטווח, שבו מופעלים כיום אקדחי הלייזר. בנוסף, קיימת במכשירים החדשים אופציה של צילום דיגיטלי, שמפיק תמונה של הרכב עם פרטים מלאים על הזמן, המיקום ומהירות הלכידה.

מחירו של כל "צעצוע" כזה הוא כמה אלפי דולרים וככל הידוע המשטרה רוצה לרכוש מאות יחידות. מתנדב במשטרת התנועה העריך ל"גלובס" כי הפעלת האקדחים החדשים תבוצע בהתאם לדוקטרינת אכיפה חדשה של המשטרה, שמגובשת כיום ומותאמת למציאות החדשה של מצלמות המהירות האוטומטיות הנייחות. בין השאר אפשר לצפות למארבי לייזר בקטעי כביש שבהם צפויים הנהגים להאיץ לאחר שחלפו על פני עמוד מצלמה.

ובתוך כך אחרי שבועות ארוכים, שבהן מצלמות המהירות החדשות מעוררות פולמוס ציבורי סוער, מגיע הדיון גם לכנסת. השבוע אמורה הכנסת לדון בלא פחות מארבע הצעות לדיון מהיר בנושא המצלמות שהעלו חברי הכנסת אמנון כהן, חאמד עמר, אחמד טיבי ועתניאל שנלר.

חלק מהמציעים מתכוונים להעלות התנגדות וסייגים להפעלת המצלמות, שבוצעה ללא דיון ציבורי ראוי ובצורה המעוררת חשד להפיכתן לאמצעי גבייה. אחרים, דוגמת חה"כ עתניאל שנלר, מתכוונים להביע בה תמיכה.

בבקשה לדיון מהיר כתב שנלר כי "האכיפה האוטומטית הוכיחה עצמה בעולם כולו. יש לתת לגיטימציה ציבורית לאכיפה טכנולוגית, שכן המוטיבציה היא למנוע תאונות דרכים ולהציל נפשות, ולא כפי שמנסים להציגן בתור אמצעי של 'האח הגדול', המבקש ליהנות מכספי הקנסות".