ברודט על מינוי רוסק-עמינח: "זה לא היה משחק מכור"

יו"ר לאומי: "אנו מצפים שרוסק-עמינח תדע להתמודד עם כל האיומים שאנו יודעים עליהם וגם עם אלה שעדיין לא" ■ פרויקט מיוחד: פרופיל אישי של רקפת רוסק-עמינח, מה הם האתגרים העומדים בפניה ומי הם האנשים הקרובים ביותר אליה?

ביום שאחרי החלטת דירקטוריון בנק לאומי למנות את רקפת רוסק-עמינח למנכ"לית הבאה של הבנק, התכנסה הנהלת לאומי בבורסה לניירות ערך בתל אביב לפתיחת המסחר ולציון מועד מיוחד לשני הגופים - 50 שנות מסחר בבורסה ו-110 שנים להקמת בנק לאומי.

פרויקט מיוחד:

מהם האתגרים העומדים בפני רקפת רוסק-עמינח?

פרופיל: כל מה שרציתם לדעת על מנכ"ל לאומי רוסק-עמינח

הכוורת: מי הם האנשים הקרובים ביותר לרקפת רוסק-עמינח?

יו"ר הבנק, דוד ברודט, התייחס לטענות כי הבחירה ברוסק-עמינח הייתה צפויה מראש, ואמר: "לא היה משחק מכור, הבנק עובד בצורה מאוד מסודרת עם ממשל תאגידי מובנה". גליה מאור, המנכ"לית היוצאת, שדחפה למינויה של רוסק-עמינח, אמרה כי "עוד מוקדם לעשות סיכומים. המשחק לא גמור עד שהוא גמור ובנק ישראל מאשר. כולנו צריכים לכבד תהליכים אלה".

כאמור דירקטוריון לאומי בחר אמש (א') ברוסק-עמינח בתום ישיבה שארכה חמש שעות. רוסק-עמינח, כיום המשנה הבכיר למנכ"ל וראש החטיבה העסקית בבנק, שנהנתה מתמיכה של מאור,גברה על רוני חזקיהו, לשעבר המפקח על הבנקים. רוסק-עמינח (46)אמורה להיכנס לתפקיד המנכ"ל ב-1 מאי. המינוי מותנה באישור בנק ישראל, שיקיים לרוסק-עמינח את בדיקת הנאותות (PROPER &FIT). לפי הנהלים, הבדיקה אמורה להסתיים תוך 60 יום.

חזקיהו, שסיים בתחילת ינואר את תקופת הצינון שלו, צפוי לקחת כמה שבועות כדי לחשוב לאן פניו, והוא בוחן כמה הצעות שקיבל. לפני ההתמודדות עמד חזקיהו על סף קבלת תפקיד בתחום האנרגיה בקבוצת דלק שבבעלות תשובה, אך עיכב את השלמת המו"מ עד להכרעה בעניין מנכ"ל לאומי. ההערכות הן כי כעת חזקיהו לא יהיה מעוניין לקבל את התפקיד בקבוצת דלק וסביר כי ישתבץ בתפקיד אחר במערכת הבנקאית או במגזר העסקי.

מי יחליף את רוסק עמינח?

יו"ר הבנק, דוד ברודט, התייחס למינוי רוסק עמינח ואמר כי "חילופי מנכ"לים בבנק לאומי הם אירוע לאומי". על רוסק-עמינח אמר כי "הנימוקים לבחירתה ברורים. היא מסוגלת להתמודד עם התפקיד, מכירה את הבנק, בעלת ניסיון בנקאי, ואנו מצפים שתדע להתמודד עם כל האיומים שאנו יודעים עליהם וגם עם אלה שעדיין לא. יכולותיה באו ממקורות שונים וגם הניסיון שלה בבנק לא עמד לרעתה בבחירה".

ברודט התייחס גם לאתגרים העומדים בפני המנכ"לית החדשה. "לרקפת יש הרבה אתגרים - משבר פיננסי בינ"ל, מחאה חברתית, תחרות במערכת הבנקאית והחוץ-הבנקאית, תהליכי התייעלות ועוד. 2012 תהיה שנה מאתגרת", אמר.

אחת ההחלטות המיידיות שעל רוסק-עמינח לקבל תהיה מי יחליף אותה כראש החטיבה העסקית ומי יהיה חבר ההנהלה שיקבל את תואר המשנה הבכיר למנכ"ל - שני תפקידים שלא בהכרח אדם אחד מחזיק בהם. יש כעת שני מועמדים בולטים לתפקיד ראש החטיבה העסקית: קובי הבר (43), כיום ראש החטיבה לכספים וכלכלה ולשעבר ראש אגף התקציבים באוצר. הבר מכהן בתפקידו מאז 2009 ונחשב כוכב עולה בבנק.המועמד השני הוא יואל מינץ (58), ראש מערך נדל"ן. למינץ ותק של 33 שנים בלאומי והוא נחשב בנקאי מקצועי.

רוסק-עמינח, הנשואה לתא"ל ראם עמינח, היועץ הכספי לרמטכ"ל, מכהנת בתפקיד ראש החטיבה העסקית של לאומי מאז 2004 ונושאת את תואר המשנה הבכיר מאז מארס אשתקד. לפני כן הייתה שותפה במשרד רו"ח סומך חייקיןKPMG, ובין השנים 2003-2000 כיהנה כמנכ"ל המשרד. בין השנים 1994-1992, כיהנה רוסק-עמינח כעוזרת למאור, שהייתה אז המשנה למנכ"ל לאומי.

מינויה התקבל בפרגון במערכת הבנקאית. ראשי בנק הפועלים, היו"ריאיר סרוסי והמנכ"ל ציון קינן, בירכו אותה וציינו כי הם מעריכים את מקצועיותה וניסיונה.

בתוך כך התייחסו בכירי לאומי לתוכנית ההתייעלות עליה הודיע הבנק אתמול ולפיה יצומצם מספר העובדים ב-8%. ברודט הסביר את המניעים "אנחנו מחויבים להתייעלות, חיסכון ועמידה ביעדי ההון. אנחנו מנסים לצפות את העתיד ולהתכונן, כדי לא להיקלע למצב מסובך יותר".

מאור שהשיקה את התוכנית, אמרה כי "מדינת ישראל בתקופה לא פשוטה על רקע מה שקורה בעולם. בנק לאומי הוא בבואה של המשק ואנו נדרשים להתאים את עצמנו למצב".

צמיחתה של רקפת
 צמיחתה של רקפת