מקצוע עתיק אחר

אם נסלק אותם מהמזנון הם לא יפסיקו לעבוד, רק יעשו זאת במחשכים ויזיקו לנו הרבה יותר

הלוביסטים והזונות מצאו את עצמם השבוע עומדים בפני חיסול הפרנסה.

הלוביסטים, אחרי תחקיר עובדה, שבו התרברבו עובדי "גלעד יחסי ממשל" על יכולתם לדחוף לח"כים סטוקים של אפודים זוהרים וחיסונים לא הכרחיים אם בא להם, הוגלו ממזנון הח"כים בכנסת למזנון החלבי הנחות, תוך הבטחה חד משמעית של היו"ר ריבלין, שהוא מתכוון למרר להם את החיים.

הזונות קיבלו מכה אנושה, בעקבות הצעת החוק להעניש את הקליינטים שלהם אם יבואו לבקש שירות.

חיסול המקצוע העתיק ביותר, וזה בעל ההשפעה הגדולה ביותר כיום, היא לא הדרך. הרצון להכחיד תופעות בעייתיות בעבר, כמו, למשל, תקופת היובש בארה"ב, שהוציאה את צריכת האלכוהול מחוץ לחוק, נחלו כשלון מוחץ. מאידך, הפיקוח ההדוק על מכירת האלכוהול, עושה את שלו. שותים אלכוהול, אבל יודעים את הגבול.

בואו נתחיל מהזונות. הן תמיד היו ותמיד יהיו. השאלה באיזה אופן. אפשר לקיים יחסי מין תמורת כסף במחשכים, בתנאים סניטריים בעייתיים, תוך בניצול נוראי, או, כמו בהולנד ומדינות נוספות בעולם, להפעיל רגולציה ופיקוח הדוקים שהופכים אותם ללגיטימיים.

נכון שהזונות בתל ברוך כבר מתלוננות על ירידה במחזורים, כייוון הקליינטים לא ממש יודעים איך לאכול את הגזירה החדשה, אבל אפשר לסמוך עליהם שמהר מאוד ימצאו פתרונות יצירתיים כדי להתמודד עם הקושי.

אין ספק שישנן נשים שנגררות לזנות בגלל מצוקות נפשיות, חלקן נגד רצונן, וחלקן כי אין להן ברירה, אבל תמיד יהיו כאלו שישתמשו בגופן כדי להתפרנס.

הלוביסטים שעבדו בשירות הארגונים שמטרתם להגן נגד ניצול מיני, הביאו מחקרים שהצביעו על הנזק הנפשי האיום שנגרם לזונות ומלווה אותם כל חייהן. מאידך, ישנם מחקרים שטוענים, שכל הנזקים המקושרים לזנות נוצרו או הוחמרו מאוד, בגלל המאמץ להכחיד את התופעה.

בין אם מדובר בסחר בנשים, שאינו אפשרי במקומות מוסדרים, או בהפצת מחלות, שניתן למגר על ידי החמרה בתנאיי ההיגיינה. כל עוד הזנות בלתי חוקית, הכסף שמתגלגל בה שחור, כסף שאינו מאפשר פעילות עסקית לגיטימית, וברוב המקרים מופנה לפעילויות עברייניות נוספות.

וכאן, במקרה או שלא, נכנסים הלוביסטים לתמונה. כמו הזנות, גם הלובינג היה כאן תמיד. אם בחצרות המלכים, הרוזנים, ואם בפרלמנטים הראשונים באירופה, רק שאת השתדלנים דאז, לא כינו לוביסטים. התגובה ההיסטרית של חברי הכנסת שנתפסו בקלקלתם, כמי ששיתפו פעולה עם מיני מונקי ביזנס של לוביסטים שאפתנים, לא במקום.

נכון שחוקק "חוק הלוביסטים", שאמור היה להגביל את תנועת מאות אנשים שהיו מסתובבים לח"כים בין הרגליים, אבל אף אחד לא טרח לנסח קוד אתי, מוסרות מוסריים, או אפילו ענישה על מי שיעבוד בלובינג ויעבור על החוק.

ברור לכולם, שגם אם יחליט מחר יו"ר הכנסת לזרוק את כל הלוביסטים החוצה, הם ימצאו את הדרך לאוזניהם של מקבלי ההחלטות, אבל במחשכים, באופן בלתי מבוקר והרבה יותר מזיק.

יש פעמים בהם צריך ללכת נגד האינסטינקט. במקום לנסות להיפטר ממשהו שאי אפשר באמת להיפטר ממנו, צריך, קודם כל להפנים את זה, ואחר כך למצוא את הדרך לחיות איתו בשלום יחסי.