"נסעתם 91 קמ"ש במקום 90 קמ"ש? לא תקבלו קנס"

(עדכון) - ראש אגף התנועה על מצלמות המהירות החדשות: "בשבועיים האחרונים התמקדנו במי שנוסע 120 קמ"ש ומעלה בכבישים שמותר לנסוע 100 קמ"ש; אנשים נסעו גם 180 קמ"ש" ■ "; זה לא עניין של כסף, אנחנו רוצים להציל חיים"

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, דוחה היום (ה') בתוקף את הביקורת נגד מצלמות המהירות החדשות - וטוען כי המטרה היא לא הפקת קנסות אלא "חינוך האזרח". הדברים נאמרו במהלך מסיבת עיתונאים שערכה משטרת התנועה לסיכום שנת 2011 בכבישים.

המצלמות עוררו דיו ציבורי נוקב באשר לשאלה האם מטרתן להילחם באמת בתאונות או שמא לשמש "מכונת קנסות" שתעשיר את קופת המדינה. בין הטענות שהועלו נגד המצלמות ניתן למנות את העובדה שרק בודדות מהן הוצבו ב"כבישי דמים". כמו כן, המשטרה מסרבת לחשוף באיזו מהירות הן יפיקו קנסות.

"מכסת הדוחות היא לא המטרה", אמר דנינו. "המטרה היא ביטחונו של הציבור ולא הגבייה ממנו. בשנה האחרונה שהזנחנו את האכיפה הכמותית (מכסת הדוחות - י.נ.), האזרח קיבל השנה הרבה פחות קנסות".

דנינו ציין כי השנה נרשמה ירידה במספר תאונות הדרכים הקטלניות והבהיר כי "הבאנו הישגים יוצאי דופן - כך אנחנו מתחילים את השנה ברגל ימין, והמגמה תימשך".

דנינו הוסיף כי "גם כשהאזרח כועס אנחנו צריכים לזכור את תפקידנו - להיות אדיב ומנומס לאזרח, התפקיד שלנו הוא לחנך אותו!".

כשנשאל דנינו על מצלמות המהירות החדשות ועל הטענות נגדן, ענה במקומו ניצב ברונו שטיין, ראש אגף התנועה במשטרת ישראל: "השגנו רבע מיליון דוחות פחות בשנת 2011. בתחילת 2012 אנחנו ב-53% פחות בכמות הדוחות. זה מיליוני שקלים. לנסות ולקשור בין העבודה שלנו לעניין של כסף זה לא רצוי. אנחנו עוסקים בהצלת חיים. מיקומי המצלמות נעשו על-פי מחקרים וניתוח של 5-6 השנים האחרונות".

דנינו הוסיף כי "אפשר לחשוב שהצבנו מאות מצלמות. אנחנו גרועים בשיווק, אנחנו יודעים. מעל 90% מהמצלמות זה מצלמות רמזור".

כשנשאלו כמה קנסות ניתנו בשבועיים האחרונים, ענה שטיין: "לא נתנו לאף אחד דוח. הדגש שניתן בשבועיים האחרונים היה לתעד נסיעות של 120 קמ"ש ומעלה בכבישים שמותר לנסוע 100 קמ"ש. תיעדנו גם נסיעות במהירות של 180 קמ"ש. אנחנו לומדים את הנהגים ולא נסתיר מהציבור כלום".

בכירי המשטרה התחמקו משאלת כתב "גלובס" באשר למהירות בו יפיקו המצלמות קנסות, אך הסתפקו באמירה הבאה: "אם מותר לנסוע 90 קמ"ש ונסעתם 91 קמ"ש - לא תקבלו קנס".

מנהל המחקר באגף התנועה במשטרה דיבר על האמצעים החדשים לענישה שהמשטרה מיישמת בימים אלה, כדי "ליצור הרתעה כוללת בכל ישראל" על מנת להביא לירידה בתאונות הדרכים". לדבריו, המשטרה רוצה לעשות שינוי בתרבות הנהיגה, והמצלמות החדשות ישאו תוצאות שנראה אותן כבר בשנה הזו.

"בשנת 2012 נמשיך לשפר את יעילות אגף התנועה, נמשיך לפרוש ולהפעיל את המצלמות, נשפר את תהליכי השיפוט המהיר ונשפר את מקצועיות השוטרים, כדי להגיע למטרה אחת - הורדת כמות תאונות הדרכים", הוסיף.

שטיין ציין כי "כל שוטר הוא הפנים של כולנו וכבודה של משטרת ישראל. אנחנו נתרכז בנהגים הבריונים והעבריינים שמסכנים את נהגי ישראל. אנחנו נחושים במלחמה הזו, ויש לרשותנו כלי חזק - מערכת האכיפה החדשה".

חדשות מרכזיות בנושא מצלמות המהירות החדשות:

צפו: כביש 2 - המהירות הופחתה ל-90 קמ"ש ליד המצלמה

44 מצלמות מהירות חדשות הותקנו בכבישים

צפו: נהגים חיבלו במצלמת מהירות חדשה בוואדי ערה

צפו: כך תזהו את מצלמות המהירות החדשות באזור המרכז

צפו בווידיאו: מדריך גלובס TV - כך תאתרו את המצלמות בדרום