תשובה יכול לחייך: חח"י אישרה עסקת הגז עם "תמר"

שותפויות הגז במאגר יימכרו לחח"י גז במשך 15 שנה ■ הוסרו שני הסעיפים שאליהם התנגד הממונה על ההגבלים העסקיים, בשל פגיעה בתחרות ■ ההסכם פורץ הדרך לקבלת המשך המימון הבנקאי לפיתוח המאגר על ידי השותפויות

בשורה לקבוצת דלק , ישראמקו ונובל אנרג'י : דירקטוריון חברת החשמל אישר הערב (א') את עסקת הגז הענקית עם שותפויות מאגר הגז "תמר". לפי ההסכם השותפויות יימכרו גז טבעי לחברת החשמל במשך 15 שנה כאשר היקף העסקה נאמד בכ-8 מיליארד דולר.

בתום ארבעה ימי דיונים, לאחר שבסוף השבוע האחרון לא הושגה הסכמה, אישר היום דירקטוריון חברת החשמל את ההסכם אך הוכנסו בו מספר שינויים. אחד השינויים מתייחס לכך שלחברת החשמל תהיה האפשרות לשנות את מחיר הגז לאחר כ-8 שנים או לאחר כ-11 שנים. כלומר, לחברה יהיו מעין "שתי נקודות יציאה" שיאפשרו לה לעדכן כלפי מטה את מחיר הגז.

מדובר בהסכם לרכישת גז למשך 15 שנה, שהיקפו הכספי ההתחלתי מסתכם ב-8 מיליארד דולר - המבטאים מחיר של 5 דולר ליחידת חום (לפי כמות של 3 BCM אולם בפועל המחיר ההתחלתי יהיה גבוה יותר ויעמוד עד 5.5 דולר משום שהוא יהיה מעודכן למועד תחילת ההזרמה - אמצע 2013).

ההיקף הכולל של העסקה עשוי להגיע לעד 20 מיליארד דולר כולל מימוש אופציות להגדלת כמות הגז ב-60%. דלק קבוצה אלון גז המחזיקות כ-36% מהזכויות ב"תמר" היו זקוקות להסכם עם חברת החשמל כדי לקבל את המימון הבנקאי עבור חלקן בהמשך הפיתוח של המאגר. בנוסף, חתימת העסקה פתחה הדרך לחתימה על הסכמים נוספים בין תמר ללקוחות עסקיים קטנים יותר - ביניהם דליה אנרגיות ואדלטק.

לפי ההסכם הוסרו גם שני הסעיפים שעוררו התנגדות מצידו של דיוויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, זאת בשל הפגיעה האפשרית בתחרות במשק הגז. הסעיף הראשון שאליו התנגד גילה מבטיח לחברת החשמל את מחיר הגז הנמוך במשק והסעיף השני היה מבטיח לחברת החשמל כספים שישלמו לה שותפויות הגז במקרה שמחירי הגז ייכנסו לפיקוח ממשלתי.

עסקת הגז בין חברת החשמל לשותפות "תמר", קבוצת דלק של יצחק תשובה, אלון גז, נובל אנרג'י וישראמקו , נחשבת עסקת-על במונחי משק האנרגיה הישראלי.