חשש: מוסדיים יאולצו למכור אג"ח לאומי ופועלים

מנכ"ל האוצר כינס דיון חירום סביב רצונו של הממונה על שוק ההון להקטין את החשיפה של מוסדיים לבנקים ■ התקנות צפויות להעלות להצבעה בכנסת כבר מחרתיים ■ בכירים באוצר: "זה עלול להחריף את מחנק האשראי. ביקשנו לעצור את זה"

סערה באוצר: מנכ''ל המשרד דורון כהן כינס להיום (ב') דיון חירום עם כלל הנהלת האוצר כדי לבחון את יוזמת הממונה על שוק ההון, עודד שריג, לחייב את הגופים המוסדיים להקטין את חשיפתם למערכת הבנקאית (עד ל-5% מן השווי המשוערך של נכסי המוסדי). התקנות הללו שיזם שריג צפויות לעלות להצבעה כבר ביום רביעי הקרוב לועדת הכספים של הכנסת.

עוד נודע ל"גלובס" כי הדיון יוזם עקב בקשה מפורשת מכמה בכירים באוצר שדרשו "לעצור את המהלך", כלשונם. המשמעות בפועל של התקנות, אם תתקבלנה, היא שכמה גופים מוסדיים יאלצו למכור ניירות ערך של שני הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי . יתרה מזו, התקנות יקשו מאוד על לאומי והפועלים לבצע גיוסים נוספים שמתוכננים בטווח הקצר.

"אין ספק שחשוב להטיל מגבלות ושהן תיהנה אפקטיביות. אבל לא פחות חשוב שאותן תקנות ישיגו את המטרות שלהן ויטפסו את הגופים הגדולים במשק שעלולים להגביר את הסיכון המערכתי, והם אינם הבנקים. מה עוד שאסור, דווקא כעת, ליצור לבנקים בעיה של מקורות. אנו יודעים שהלכה למעשה, אישור המהלך יחייב שינויים לפחות לגבי שני בנקים גדולים", מסרו בכירים באוצר.

לפי העמדה המקצועית של שריג, הנתונים שברשותו מראים כי המגבלה החדשה איננה מהווה בעיה עבור שני הבנקים.

לפי תקנות שיזם שריג, "משקיע מוסדי רשאי להחזיק בניירות ערך של תאגיד מסוים, להפקיד פיקדונות באותו תאגיד או להעניק לו הלוואות עד 5% מן השווי המשוערך של נכסי המשקיע המוסדי".

כמו כן, נכתב בסעיף אחר, כפשרה מול הבנקים, כי על אף האמור בתקנה זו "משקיע מוסדי רשאי להפקיד פיקדונות בבנק מסוים שיעור שעד 2.5% נוספים מהשווי המשוערך של נכסיו מעבר לקבוע בתקנה".

עם זאת, מבדיקות שנערכו במערכת הבנקאית, בגלל סיבות טכניות, המגבלה האפקטיבית, נותרה 5% מן השווי המשוערך של נכסי המשקיע המוסדי.