בהתאם לציפיות: הריבית לחודש מארס נותרה ללא שינוי

בנק ישראל: הנתונים שהתווספו החודש תומכים בהערכה שברבעון הרביעי ובינואר נמשכה ההאטה בקצב הגידול בפעילות

הוועדה המוניטארית בבנק ישראל, בראשות הנגיד סטנלי פישר, החליטה הערב (ב') כצפוי על השארת גובה הריבית במשק ברמה של 2.5% בחודש מארס.

בהודעה על המדיניות המוניטארית מציינים בבנק ישראל כי הציפיות לאינפלציה של הגורמים השונים לטווחים של שנה ומעלה נמצאות בתוך יעד האינפלציה. אולם, בחודש האחרון חלה בהן עליה של כ-0.2% לסביבת 2.5%. האינפלציה בפועל בהסתכלות על 12 חודשים האחרונים ממשיכה להתבסס בתוך תחום יעד האינפלציה.

הנתונים שהתווספו החודש תומכים בהערכה שברבעון הרביעי ובינואר נמשכה ההאטה בקצב הגידול בפעילות במשק. עם זאת, "חלק מהנתונים החודשיים (למשל, מדד הייצור התעשייתי, הפדיון בענפי המסחר והשרותים וייבוא התשומות) מצביעים על שיפור קל בחודשים האחרונים. נתוני הפעילות הריאלית מתיישבים עם תחזית בנק ישראל לצמיחה של כ-2.8% בשנת 2012".

נתונים על הפעילות בכלכלה העולמית שנוספו החודש הציגו תמונה מעורבת ובשווקים הפיננסיים נרשמה עליה מסוימת ברמת האופטימיות. בארה"ב התפרסמו נתונים מעודדים יחסית. בשווקים המתעוררים הנתונים היו מעורבים ובאירופה וביפן נתוני המקרו המשיכו להצביע על סביבת מיתון שצפויה להימשך גם במהלך הרבעון הנוכחי. לפני כחודש קרן המטבע הבינלאומית עדכנה כלפי מטה את תחזיות הצמיחה והסחר העולמיים ב-2012 ו-2013 תוך שכלכלניה מדגישים את המיתון המתפתח באירופה.

עוד מציינים בבנק ישראל כי רמות הריבית במשקים המובילים נמוכות והשווקים לא מתמחרים העלאת ריבית בשנה זאת באף אחד מהבנקים המרכזיים של המדינות המפותחות הגדולות.

בנוגע לשוק הדיור אומרים חברי הוועדה המוניטארית בבנק המרכזי כי נמשכת הרמה הגבוהה של הפעילות בענף הבנייה. ההתחלות והסיומים של בניית דירות ב-12 החודשים האחרונים עמדו בחודש נובמבר על 43,535 ו-33,629, בהתאמה, לעומת 43,221 ו-34,434 בחודש הקודם. אולם, על פי נתונים של סקר החברות לרבעון האחרון של 2011 שעורך בנק ישראל דיווחו החברות בענף על עלייה חדה של מגבלת הביקוש העומדת בפניהן.

"ההתמתנות של מחירי הדירות בחודשים האחרונים באה על רקע המשך הגידול של מספר התחלות הבנייה, ההשפעה-בפיגור של העלאת הריבית, צעדי בנק ישראל בתחום המשכנתאות וצעדי משרד האוצר במיסוי על נדל"ן. צעדים אלה, יחד עם מאמצי שיווק הקרקעות מצד משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל, צפויים להוסיף ולהשפיע בהמשך".

נציין כי מרבית כלכלני המאקרו במשק מעריכים עדיין, למרות העלייה בציפיות האינפלציה, שהריבית תמשיך לרדת עד סוף השנה לרמה של 2%-2.25%.