אקוניס נגד האוצר: קורא להוזלת מס הדלק - לא בחקיקה

(עדכון) - ח"כ מאיר שטרית יעלה מחר את הצעת החוק לביטול המע"מ על הבלו, מה שעשוי להוזיל את הבנזין ב-50 אגורות לליטר ■ אקוניס, שקרא בשנה האחרונה להוזיל את הדלק מספר פעמים אך לא פעל באינטנסיביות, טוען כי אין צורך בחקיקה

"כדי להוריד את מחירי הדלק, לא צריך חקיקה. נדרשת החלטה. האוצר יכול לקזז את עליית מחירי הדלק ע"י הוזלה של המע"מ על הבלו. אין סיבה למס על מס. את המתווה הזה כבר יישמנו בשנה שעברה". את הדברים האלה אמר היום (ג') ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד) על רקע הזינוק הצפוי מחר בלילה במחיר הבנזין. אלא שדבריו של אקוניס מעוררים פליאה נוכח העובדה כי הוא חבר בקואליציה ומקורב לרה"מ נתניהו, ולמרות שדיבר לא מעט פעמים בשנה אחרונה נגד העלאת מחיר הדלק, אקוניס לא פעל באופן אינטנסיבי (בלשון המעטה) כדי להביא להוזלת המחיר.

בפברואר 2011 תקף אקוניס את שר האוצר שטייניץ בגין המסים העקיפים הגבוהים ואמר לו: "תפסיק להיות עקשן, בכל פעם שהאוצר מזהה בעיה הוא טוחב את ידו לכיסו של האזרח, הדבר הזה חייב להיפסק, טעית-תתקן". ביולי האחרון, עת הוצתה המחאה החברתית בגין יוקר המחיה, אמר אקוניס בדיון בוועדת הכלכלה: "על הממשלה לאמץ את הצעת החוק שהוגשה להפחתת המע"מ באופן מיידי על מוצרי היסוד הבסיסיים, ובהם - לחם, מים ומוצרי חלב. פעולה שכזו תעודד את כל השותפים בשרשרת הערך, רשתות השיווק והיצרנים להוריד מחירים ובפרק זמן מהיר משמעותית מכל הצעה אחרת".

גם בינואר אשתקד התייחס אקוניס למחירי הדלק הגבוהים ואמר: "מנהיגות אמיצה מזהה טעויות שהיא עושה ומזהה מחאה של הציבור - והמחאה כנגד מחירי הדלק היא מחאה צודקת. זו לא העלאה שנובעת מסיבות אוניברסאליות של מחיר הנפט בלבד ושער הדולר. בקצב הזה אנחנו נמצא את עצמנו עם מחיר של 11 או 12 שקל לליטר ולא בגלל סיבות אוניברסאליות אלא בגלל הפקידות באוצר".

שטרית מנסה להוזיל את הדלק בחוק

אלא שחוץ מלתקוף את האוצר, אקוניס לא פעל להוזלת הדלק, וכעת, לאור התבטאותו היום, ניכר כי הוא תוקף גם חברי כנסת שמנסים לפעול להוזלה שכזו. ח"כ מאיר שטרית הודיע היום כי הוא מתכוון להעלות מחר את הצעת החוק שיזם לביטול המע"מ על הבלו של הדלק. הצעת החוק של שטרית צפויה להביך את הקואליציה שדחתה כבר בעבר את ההצבעה בחוק מחשש לביקורת ציבורית.

החוק נולד בעקבות תחקיר של שטרית שהעלה כי המדינה גובה כפל מס על הדלק שאנו צורכים. התברר כי העלות של הדלק מורכבת מעלות הבנזין, מס בלו (2.92 שקל לליטר נכון ליולי 2011) ובנוסף לאלה מתווספים 16% מע"מ. לטענת שטרית לא יתכן שמדינת מתוקנת תגבה מס עקיף (מע"מ) על מס עקיף (בלו).

אישור הצעת החוק צפויה להוזיל את המחיר לליטר דלק בחצי שקל לליטר. בחודש דצמבר 2011 עלתה ההצעה לראשונה בכנסת למרות התנגדות הממשלה. בנאומו מעל בימת הכנסת שכנע שטרית את חברי הקואליציה שביקשו לדחות את ההצבעה כדי שיוכלו לדון בחוק. עתה, מששטרית ראה כי לא חלה התקדמות במו"מ עם הקואליציה - החליט להעלות את החוק ביום ד' הקרוב, למבוכת הקואליציה.

"המצב כיום הוא שקרוב לחצי מהמחיר לליטר דלק לצרכן מורכב ממסים המוטלים על הדלק", אומר שטרית. "אם הממשלה מעוניינת לגבות מס מהאזרחים - שתעשה זאת בצורה שקופה ושתהיה מוכנה לספוג את הביקורת הציבורית. המיסים העקיפים פוגעים בעיקר במעמדות הנמוכים ולכן תיקונים חברתיים צריכים להתחיל בהם".