מפת קשרים אפלה: מי באמת שולט בכדורגל הישראלי?

כנופיית רמת עמידר, האחים מוסלי, כנופיית הקטמונים, בן כהן, גל יוסף ■ בזמן שבכנסת נערך עוד דיון סרק שנועד להוציא מהכדורגל את העבריינות, הענף ממשיך להתבוסס בגורמים מפוקפקים

"העבריינים כבר מזמן עמוק בתוך הכדורגל", הפטיר בייאוש ח"כ יעקב אדרי, שהיה האחרון להיכנס והראשון לצאת מהדיון בשבוע שעבר בוועדת החינוך של הכנסת, שעסק בניסיון לקדם חוק שקיפות חדש בניהול קבוצות ספורט בישראל. הייאוש רק התגבר כאשר היועץ המשפטי של ההתאחדות לכדורגל, עו"ד משה אביבי, סיפר על הוועדה שקמה בראשותו של השופט בדימוס אורי שטרוזמן, שאמורה לפי ההתאחדות "לבחון כשרות והתאמה של יחידים ותאגידים לרכישת זכויות בקבוצת כדורגל". דבריו של אביבי נקטעו על-ידי יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס מילר, שהטיח בו: "אתם מורחים את כולם, אם לא תציעו פתרון יעיל, נעבור לחקיקה".

הציפייה של ח"כ מילר שההתאחדות היא זו שתכפה פתרון מנותקת מהמציאות. הרי השנים חולפות, הבעיות רק מחמירות, וההתאחדות עסוקה בעצימת עיניים. אפילו יוזמי חוק השקיפות החדש, הח"כים יריב לוין ודב חנין, שני פרלמנטרים חרוצים ואוהדים לחוצים של הפועל ת"א, התגלו כמי שאינם מצויים בפרטים הקטנים של המציאות העגומה.

הצעת החוק היא אולי צעד ראשון בדרך לשלטון טוב יותר על הכדורגל. אולי. בינתיים, המצב בשטח ברור: הכדורגל הישראלי 2012 מנוהל ונשלט, בחלקים נרחבים ממנו, על-ידי גורמים מפוקפקים, והסיפורים, כולם מונחים לרגלינו. הנה מפת הקשרים (החלקית) שלהם.

1. נתחיל בהיכרות קצת יותר מעמיקה עם עמוס לוזון, יזם וקבלן מצליח, ונשיא מכבי פ"ת. בשנת 2004 הואשם רפ"ק גיורא עזורי, קצין הקישור המודיעיני של משטרת ישראל בשב"ס, כי קיבל מעמוס ומאח אחר לבית המשפחה, יעקב - טובות הנאה, בתמורה לסיוע חריג שהעניק בכלא לעבריינים האחים חנניה ורפי אוחנה, שותפיו של העבריין פליקס אבוטבול שאף הוא מוזכר בכתב האישום כמי שקיבל טובות הנאה מעזורי. מובהר כי נגד עמוס או יעקב לוזון לא הוגש כתב אישום בפרשה והם גם לא העידו בתיק, אבל עזורי הורשע בעסקת טיעון שבה נמחקו חלק מסעיפי האישום.

הדרך של מכבי פ"ת ושל עמוס לוזון הצטלבה גם עם מנהיג כנופיית הקטמונים, מיכה אסלן מירושלים. גורם במשפחת אסלן מספר כי "מיכה היה מעורב בהעברה של עידן טל מהפועל ירושלים למכבי פ"ת בשנות ה-90". לוזון מכחיש כל מעורבות של אסלן, אולם אותו גורם במשפחת אסלן ממשיך ומתעקש "מיכה גם נסע לאנגליה כאשר לוזון סגר המכירה של טל מפתח תקווה לקבוצה האנגלית אברטון מול הסוכן פיני זהבי". אסלן נרצח בסופו של דבר, לטענת חבריו על רקע הברית ההדוקה מדי שלו עם חנניה אוחנה, סוחר סמים בינלאומי ואחד העבריינים המסוכנים שהיו כאן, שנרצח גם הוא, במארס 2003.

דמותו התמירה של עמוס לוזון בלטה בהלוויות של שני ראשי ארגוני הפשע.

2. אי אפשר להמשיך מבלי להזכיר את גל יוסף, מבעלי השליטה בהכח מכבי עמידר ר"ג, שמאז נחשפו האינטרסים שלו בהנהלת בית"ר ירושלים (שמבוססים על קשרים פיננסיים עם ארקדי גאידמק), הפך לדמות הכי מעניינת בכדורגל הישראלי. ועוד לא התעמקנו בהבנת הקשר החברי שלו עם ירון קוריס, הבעלים לשעבר של הפועל ר"ג. שלוש קבוצות, איש אחד, ובינתיים לא נשמע ציוץ מכיוון ההתאחדות.

גם אם נשים בצד לרגע את ימי נעוריו בכנופיית רמת עמידר, עדיין במשטרה יש שמתקשים לקבל את הנחת העבודה אותה מקפיד יוסף לשווק, לפיה הוא מנותק כיום מכל פעילות פלילית של שני אחיו, רמי וטל, וחבריו, עמיר מולנר ובן כהן. לא נעים, אבל גל יוסף מוגדר כבר שנים כיעד של משטרת תל אביב ולהב 433.

בשנת 2009, כאשר עבריין זוטר מאור יהודה הפעיל אתר הימורים על משחקי ספורט, סימנו במודיעין של יאל"כ (יחידה ארצית למאבק בפשיעה כלכלית) את גל יוסף והעבריין הבכיר מאשקלון שלום דומרני כאנשים שעומדים מאחורי האתר. בסופו של דבר, רק מקורביהם הועמדו לדין ושניהם אפילו לא נעצרו. בתיק אחר, הוגש נגד יוסף כתב אישום בפרשה של איומים על הקבלן מתי מגן, שנקלע למחלוקת על שטח הגובל במגרש מכבי רמת עמידר. יוסף גם היה עצור בחשד למעורבות בפיצוץ מכוניות של אותו קבלן אך שוחרר מחוסר ראיות.

3. קילומטרים ספורים מערבה מאצטדיון וינטר משתרעת אימפריית הפשע של האחים מוסלי משכונת התקווה וכפר שלם, שחיה בשכנות טובה עם ארגון הפשע מרמת עמידר. הנגישות של משפחת מוסלי לקבוצת הכדורגל של בני יהודה הפכה כבר למיתולוגיה ארוכת שנים בשכונה, לצד השליטה שלהם במועדוני הקוביות וקווי הימורים שמתחרים בטוטו-ווינר ובאתרי הימורים מחו"ל כמו ויקטור צ'נדלר.

4. מעבר לכביש של הלוזונים במלאבס, נצצו בשנה שעברה שני כוכבים חדשים: גל חצור ותומר סיני (החתן של דני לוי הבלתי נלאה), שניהלו את הפועל פ"ת עד שהקבוצה נכנסה להליך פירוק. סיני, בהופעה מתלהמת בלתי נשכחת בערוץ הספורט, המחיש למשה פרימו מול פני האומה לאיזה שפל הגיע הכדורגל הישראלי.

על מעגל הקשרים הסבוך של פ"ת, רמת עמידר ושכונת התקווה שמו עין גם חוקרי המשטרה, רק שהם קראו לו "הכדור המרכזי" וגלגלו למשרדיהם מצעד של נחקרים, אשר חשודים בשלל עבירות של ניהול כספים ועד סחיטה באיומים, כולל חשד חמור במיוחד של הטיית משחקים. מצעד הנחקרים כלל עוד גיבורים רבים. יו"ר ההתאחדות אבי לוזון. מאמן הפועל ת"א בהווה, ניצן שירזי, שנחקר על הקדנציה הקצרה שלו במכבי פ"ת של עמוס לוזון. שופטים. כדורגלנים. ועוד ועוד.

חצור וסיני שקשקו בחדרי החקירות וסיבכו, לכאורה, את המאמן המודח שלהם, יובל נעים, אבל מה שיותר חמור, מבחינתם - זה שהסתבך גם הצל של נעים, בן כהן, ש"אירח" את חצור לשיחת הבהרה בקפה השכונתי שלו, וסיים בתא מעצר.

לפי גרסת בן כהן במשטרה, כפי שמספר אותה פרקליטו, עו"ד רונן רוזנבלום, כהן יושב דרך קבע בבית קפה במתחם ג'י בת"א. באותו יום הגיע חברו הטוב, יובל נעים, והתיישב איתו בשולחן. בשלב זה התקבלה בטלפון של נעים שיחה מגל חצור, שבתוך זמן קצר הגיע לבית הקפה, הצטרף לשולחן והחל לדון עם נעים על גובה פיצויי הפרישה שלו מאימון הפועל פ"ת. רוזנבלום: "בית המשפט קיבל את ההסבר שמרשי לא נטל חלק בשיחה הזו ושיחרר אותו ממעצר".

כל החשודים מכחישים את החשדות המיוחסים להם, אבל פרקליטת מחוז מרכז היוצאת, עו"ד רחל שיבר, אמרה לי ערב פרישתה, "התיק הזה לא נסגר עדיין, הוא ממתין להחלטה של הפרקליטות". רק אם יפוצחו הקשרים הסבוכים בין המעורבים ויוגשו כתבי אישום בפרשת "הכדור המרכזי", נדע מה באמת קרה שם בין מלאבס לבין התקווה ועמידר, ולא פחות מעניין, מי "פתח" על מי, אם בכלל.

5. לסיום, שתי תהיות בלתי נמנעות על עוד כוכב זוהר בשמי הכדורגל הישראלי, אלי טביב, הבעלים של הפועל תל אביב. האמת, עליו אין יותר מה לומר עד שלא תיפתר התעלומה במיאמי בה עוסקת התקשורת בישראל לאחרונה - איזה מותג גלישה לעזאזל יכול לממן קבוצה של כדורגלנים מיליונרים בישראל?

תהייה שנייה: מה הקו המנחה של המשטרה שבודקת גם את החשד לכאורה, על קשר בין השותפות של הפועל ת"א והכח ר"ג על כרטיס השחקן של טוטו תמוז, לבין הרימונים שהושלכו על ביתם של טביב ואשתו המהממת דנה אשכנזי?

* לרשימות נוספות של אמיר זוהר: posta.co.il

-----------

תגובות

עו"ד איתן ארז, שהגיב לכתבה בשמו של עמוס לוזון, מסר: "עמוס לוזון מכחיש את כל הנאמר בכתבה לגביו. צר לנו שהעיתון משרבב את שמו של מר לוזון לכתבה על אנשים שנפטרו מהעולם לפני כ-10 שנים או יותר. המנוח, מיכה אסלן, לא היה מעורב בעסקת העברת השחקן עידן טל לאברטון ולא הצטרף לטיסת עמוס לוזון לאנגליה. צר לנו שהעיתון מסתמך על מקורות אנונימיים. עמוס לוזון, לא היה מעורב בשום צורה בתנאי כליאתם של פליקס אבוטבול וחנניה אוחנה, אשר נפטרו לפני שנים רבות. עמוס לוזון מעולם לא פגש את פליקס אבוטבול ולא הכירו כלל. עמוס לוזון אף לא הכיר כלל את חנניה אוחנה בעת זה האחרון ישב בכלא. עמוס לוזון מעולם לא הועמד לדין בהקשר זה".

דוברת ההתאחדות לכדורגל, מיכל גרונדלנד: "ועדת החינוך של הכנסת החליטה להמתין לסיום עבודתה של הוועדה בראשות השופט בדימוס שטרוזמן, אשר אמורה להמליץ להתאחדות על שינוי אמות המידה לגבי בעלות של יחידים ותאגידים בקבוצות כדורגל והפיכתן למחמירות יותר. גם כיום, ההתאחדות לכדורגל מונעת ממי שהורשע בעבירה שיש עימה קלון מלשמש בתפקיד כלשהו בהתאחדות או בקבוצות, כל עוד לא חלפו שבע שנים ממועד ההרשעה - כנהוג לגבי שרים וראשי ממשלה. גל יוסף אינו ממלא תפקיד ואינו רשום באף אחת מהקבוצות בהתאחדות. חרף האמור, זומן יוסף לבירור בהתאחדות בנושא מעורבותו לכאורה בבית"ר".

גל יוסף ואלי טביב סירבו להגיב לכתבה.